Výstavba další trolejbusové linky začne ještě v srpnu, povede ze Smíchova do Jinonic
7. srpna 2024 15:05
Podle uzavřené smlouvy výstavba nabíjecích stání v garáži Řepy potrvá do konce roku 2025, samotné infrastruktury budoucí trolejbusové tratě pak do 30. dubna 2026. Zprovoznění v pořadí třetí trolejbusové linky v Praze DPP předpokládá v květnu 2026.
„Předání staveniště a zahájení výstavby infrastruktury pro budoucí trolejbusovou linku č. 52 předpokládáme v co nejdřívějším termínu, ještě v průběhu letošního srpna s ohledem na koordinaci s již probíhající rekonstrukcí Peroutkovy ulice, jejíž investorem je Technická správa komunikací. S další sesterskou společností Technologie hl. m. Prahy se obdobně budeme koordinovat v rámci obnovy veřejného osvětlení. Smluvní termíny ukončení stavební činnosti v garáži Řepy jsou 31. prosince 2025, pro infrastrukturu samotné tratě pak 30. duben 2026. Očekávám, že výstavba bude probíhat bez komplikací a cestující se na třetí pražské trolejbusové lince budou moct svézt v květnu 2026,“ řekl technický ředitel DPP Jan Šurovský.
Investiční akce „Elektrifikace autobusové linky č. 137“ představuje vybudování nabíjecí a napájecí infrastruktury pro provoz bateriových trolejbusů v úseku Na Knížecí – U Waltrovky. Vybrané spoje linky č. 137 v současnosti zajíždí do Jinonic a na Malou Ohradu, elektrifikován nicméně bude s ohledem na intenzitu provozu pouze kopcovitý úsek Na Knížecí – U Waltrovky.
Vozidla zde zdolávají dlouhé a táhlé stoupání ze Smíchova směrem na Malvazinky s průměrným sklonem až sedm stupňů. Také zbytek trasy k Waltrovce má profil s významným stoupáním, respektive klesáním, proto bude podíl úseku s trolejovým vedením činit zhruba 80 procent. Po dokončení výstavby a zprovoznění infrastruktury se autobusová linka č. 137 změní na trolejbusovou č. 52.V rámci výstavby této trolejbusové tratě vznikne zhruba 4 440 metrů jednostopého trolejového vedení, které bude mezi zastávkami Santoška a U Waltrovky. Bude nutné osadit 104 trakčních stožárů, přičemž platí stejné pravidlo jako u předchozích elektrifikačních staveb. To znamená, že nevznikne les nových stožárů jen pro trolejbusy, ale DPP podle Řehkové v maximální možné míře využije kombinované stožáry, které budou sloužit jak pro trakční vedení, tak i pro pouliční osvětlení. Kromě toho bude nutné položit přibližně dva kilometry kabelových tras a vybudovat zcela novou měnírnu v Peroutkově ulici, která bude napájet trolejové vedení v úseku Santoška – U Waltrovky.
Nová nabíjecí stání Na Knížecí a garáži Řepy
Součástí této investiční akce je také vybudování sedmi nabíjecích stání v nynějším autobusovém terminálu Na Knížecí, které budou určeny jak pro linku č. 137 (budoucí trolejbusovou č. 52) a do budoucna také pro linku č. 191 (budoucí č. 56). „Nabíjecí stání v terminálu Na Knížecí budou díky využití synergických efektů a kapacity tramvajové sítě napájeny z tramvajové měnírny Radlice,“ popsala mluvčí.
DPP kromě toho v rámci této akce zřídí až 37 venkovních nabíjecích stání v garáži Řepy, která navážou na infrastrukturu vybudovanou v rámci projektu elektrifikace autobusové linky č. 119 (nyní trolejbusová č. 59). Nová stání budou určena především pro odstavování bateriových trolejbusů standardní délky 12 metrů, které by měly být postupně nasazeny na elektrifikovaných linkách č. 137, 131 a 176.
Elektrifikace linky číslo 137 je součástí projektu na levém břehu Vltavy, kdy se dopravní podnik připravuje zavést trolejbusy také na linkách číslo 131, 134, 176 a 191. Na konci roku 2022 podnik uvedl do provozu po pěti dekádách první trolejbusovou linku, která jezdí z Palmovky do Miškovic a letos trolejbusovou linku na letiště.