Výstaváři stojí před krachem, nespokojenost vyjádří v Praze vládě „na očích“
1. února 2021 09:59
„Doufali jsme ve spuštění programu Covid-Veletrhy/kongresy, jenž počítal s částečným pokrytím loňských ztrát firem podnikajících v oboru veletrhů, kongresů a souvisejících B2B eventových akcí. Měl krýt 50 procent ztrát od března do října 2020, za splnění dalších podmínek,“ říká prezident Asociace výstavářských firem Jiří Carda.
Jaká bude přesně forma protestu a kdy se bude konat, ještě není rozhodnuto. Nicméně lze předpokládat, že k němu dojde v okolí sídla vlády. A dle aktuálních informací z příprav by se protest měl uskutečnit v řádu týdnů.
Jak Carda dále připomíná, výstaváři v minulosti žádali například o půjčku z programu Covid I, která by jim mohla pomoci překlenout těžké měsíce a vyhnout se propouštění lidí nebo dokonce krachu. Stát jim podle Cardy nevyhověl ani v jediném případě s tím, že se jedná o rizikový sektor.
„V programu Covid II získaly podporu dvě firmy, v programu Covid nájemné I dosáhli na příspěvek pouze jednotlivci, u Covid Nájemné II dokonce nikdo. Jediným programem, který funguje je Antivirus, ale ten nás před pádem do propasti neuchrání,“ doplňuje Jiří Carda.
Kvůli koronavirové epidemii museli výstaváři loni zastavit veškeré práce jako první, restart oboru je stále v nedohlednu. „Krize nás zasáhla mnohem dříve, než státy začaly omezovat ostatní obory. Nezpomalila nás na 50 nebo 70 procent, zastavila nás z plné rychlosti na nulu prakticky přes noc. Zároveň je jasné, že výstavářství se začne rozbíhat jako jedno z posledních odvětví ekonomiky. Ztráty jsou obrovské, a mrzí nás, že jsme se jako nejvíce postižená branže žádné pomoci od státu téměř po roce trvání krize nedočkali,“ pokračuje Carda.Jednou z ekonomických „obětí koronavirové krize“, která po téměř 20 letech existence musela ukončit činnost, je společnost PaPA CZ. „Byli jsme nuceni prodat veškerý majetek, abychom dostáli svým závazkům, a propustili jsme všechny zaměstnance,“ říká Miloslav Spurný, majitel firmy.
České výstavářské firmy jsou téměř výhradně orientovány na export, živí je mezinárodní akce, největším zákazníkem je německý trh. Tuzemští výstaváři, světově proslulí svým umem a zlatými „českými ručičkami“, zaměstnávají tisíce lidí a další tisíce v podobě dodavatelů – osvětlení, grafiky, elektra, designu, audio techniky a dalších materiálů. I ti jsou na zdárné činnosti výstavářských firem závislí.