
Výstava barvičkářky Minky Podhajské představuje dílo i život pozoruhodné umělkyně
Arthouse Hejtmánek, Goetheho 2, Praha 6,
Dosud největší výstavu této autorky pořádá od 10. září do 10. října galerie a aukční síň Arthouse Hejtmánek. Dílo, ale i život Minky Podhajské tak představuje v dosud nebývalé šíři.
Česká umělkyně Minka (Vilemína) Podhajská narozená v roce 1881 ve Vídni, členka skupiny okolo Gustava Klimta a později významná tvůrkyně družstva Artěl, stála v nové Československé republice u zrodu moderní české hračky. Byla však i talentovanou malířkou a jako činovnice výtvarných spolků prošlapávala cestu i dalším ženám, které se v té době odvážně vydávaly na dráhu umění.
„Když jsem začal pátrat po tom, co všechno za života Minka Podhajská vytvořila, překvapila mě rozmanitost a také množství její práce – ona zkrátka uměním a tvorbou žila. A neměla to lehké, svět umění byl tehdy téměř výhradně pánský, vždyť na Akademii výtvarných umění mohli studovat jen muži. Byla ale všestranně nadaná, oblíbená, vzdělaná. A také nesmírně pracovitá: napsali o ní kdysi, že všechny její hračky by po vystavení zaplnily plochu tisíců metrů čtverečních, a asi to nebude přehnaný odhad,“ říká Tomáš Hejtmánek, majitel aukčního domu Arthouse Hejtmánek. Dílo Podhajské se proto rozhodl ukázat v celé jeho šíři a kráse. Součástí expozice je tak i pokoj umělkyně zařízený autentickými předměty a nábytkem v duchu krásné epochy začátku 20. století.
Vedle kouzelných hraček výstava představuje také přes čtyřicet obrazů. Vynikají mezi nimi krajiny a fascinující „portréty květin“. V nich se Podhajská pokoušela zachytit nejen tvar, ale i duši rostliny. Tomáš Hejtmánek dále shromáždil kresby, grafické listy, dřevoryty, ilustrace, keramiku – včetně servisů na čaj, kávu a čokoládu – sochy a bibeloty neboli malé upomínkové předměty. Čestné místo v expozici zaujímá unikátní skříň významného vídeňského návrháře Kolomana Mosera, kterou Podhajská dekorovala pro slavné dílny Wiener Werkstätte.
Modrá skříňka s příběhem
„Právě touto bleděmodrou skříňkou ozdobenou stylizovanými vlčími máky to vlastně všechno začalo. Nabídla mi ji jedna z příbuzných rodiny Podhajské, která Arthouse navštívila díky výstavě jiného pozapomenutého umělce, sochaře Milana Beránka. Na skříňku, která se tehdy čerstvě přestěhované paní už nevešla do bytu, jsem se jel okamžitě podívat, abych ji odkoupil. A začal jsem tak objevovat fascinující dílo s ním i pozapomenutý příběh slečny Vilemíny známé jako Minka,“ vypráví Hejtmánek.
Málo se například ví, že umělkyně se pokládala především za malířku. „V nitru se cítím malířkou, to je vlastně moje povolání. Ale mým zaměstnáním – a myslím, že si mne veřejnost zařadila spíše sem – jsou hračky. Barvy jsou pro mne důležité, miluji barvy, potrpím si na ně. Nejsem jen malířka, jsem také barvičkářka, jak mi nadávají,“ napsala o sobě Minka Podhajská v týdeníku Právo lidu v roce 1938.