Dnes Sobota - polojasno 26°C
Zítra Neděle - prehanky-dest 25°C
Sobota 13. 8. 2022
Svátek má Alena
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Vysokorychlostní tratě budou stát přes 600 miliard korun, stavba první má začít v roce 2025
Architektonický návrh terminálu vysokorychlostní železnice na východním okraji Prahy. Vizualizace: SŽ

Vysokorychlostní tratě budou stát přes 600 miliard korun, stavba první má začít v roce 2025

Výstavba vysokorychlostních tratí by podle současných plánů, které počítají s vybudováním zhruba 750 kilometrů tratí, měla vyjít přibližně na 600 miliard korun. V příštím roce stát do přípravy rychlodrah investuje 800 milionů korun, od roku 2025 to pak budou desítky miliard korun ročně. Na včerejším diskusním fóru Hospodářské komory hlavního města Prahy to řekl Martin Švehlík ze Správy železnic (SŽ) . Stavba prvních rychlotratí by měla začít v roce 2025, první úsek by měl být zprovozněn o tři roky později.

V současnosti stojí předprojektová příprava vytipovaných tratí stovky milionů korun ročně. Se zahájením výstavby však náklady podle Švehlíka vzrostou na 20 až 30 miliard korun za rok.

Podle Správy železnic budou mít tratě velký hospodářský přínos a investované peníze se postupně vrátí. Rychlotratě budou z velké části součástí transevropské dopravní sítě, stát na ně tak chce využívat i peníze z evropských fondů. I proto je podle Švehlíka nutná s výstavbou začít co nejdříve.

Stát připravuje jednotlivé tratě ve čtyřech základních verzích. Nejrychlejší trasy s maximální rychlostí 320 km/h by měly propojovat zemi s hlavními evropskými metropolemi v okolí. Další verze rychlotratí budou pro dálkové spoje napříč republikou, dále pro expresní vlaky do mezilehlých regionů a pro meziregionální vlaky. Nejnižší maximální rychlost na nich by měla být kolem 200 km/h.

Správa železnic při přípravách vysokorychlostních tratí vybrala pět úseků, jejichž příprava bude ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice – Poříčany, dále Přerov (Prosenice) – Ostrava – Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a úsek Brno (Modřice) – Vranovice na tahu Brno – Vídeň/Bratislava a dva úseky mezi Prahou a Drážďany.

Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří už od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech.


Autor: ČTK

Petržílkova je dočasně uzavřena

11. srpna 2022 v 09:07

V rámci probíhající rekonstrukce lávky Petržílkova je celá ulice do 23. srpna uzavřena. Objízdná trasa vede ulicí V Hůrkách.

Vodítkem přivázal fenku k sedačce auta

28. července 2022 v 09:26

Když procházel mladý pár ulicí po Dvořákově nábřeží, všiml si na zadním platě kufru ležícího psa. Auto stálo na přímém slunci, venkovní teplota se blížila k 30 stupňům, všechna okna byla zavřená, proto zhruba po 15 minutách muž kontaktoval tísňovou linku...

Rekonstrukce křižovatky Poděbradská – Průmyslová – Kbelská začne 1. srpna

28. července 2022 v 07:04

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 1. srpna rozsáhlou rekonstrukci křižovatky Poděbradská – Průmyslová – Kbelská, díky které dojde ke zvýšení kapacity a bezpečnosti chodců i dopravy.

Na další části Strakonické vznikne nový jízdní pruh pro hromadnou dopravu a IZS

25. července 2022 v 10:14

Technická správa komunikací (TSK) zahájí ve středu 27. července další etapu rozšíření Strakonické v úseku od nadjezdu mimoúrovňové křižovatky Mezichuchelské ulice po autobusovou zastávku Malá Chuchle.

Další články
Nahoru