Dnes Pátek - zatazeno 4°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 6°C
Pátek 28. 1. 2022
Svátek má Otýlie
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Vysokorychlostní tratě budou stát přes 600 miliard korun, stavba první má začít v roce 2025
Architektonický návrh terminálu vysokorychlostní železnice na východním okraji Prahy. Vizualizace: SŽ

Vysokorychlostní tratě budou stát přes 600 miliard korun, stavba první má začít v roce 2025

Výstavba vysokorychlostních tratí by podle současných plánů, které počítají s vybudováním zhruba 750 kilometrů tratí, měla vyjít přibližně na 600 miliard korun. V příštím roce stát do přípravy rychlodrah investuje 800 milionů korun, od roku 2025 to pak budou desítky miliard korun ročně. Na včerejším diskusním fóru Hospodářské komory hlavního města Prahy to řekl Martin Švehlík ze Správy železnic (SŽ) . Stavba prvních rychlotratí by měla začít v roce 2025, první úsek by měl být zprovozněn o tři roky později.

V současnosti stojí předprojektová příprava vytipovaných tratí stovky milionů korun ročně. Se zahájením výstavby však náklady podle Švehlíka vzrostou na 20 až 30 miliard korun za rok.

Podle Správy železnic budou mít tratě velký hospodářský přínos a investované peníze se postupně vrátí. Rychlotratě budou z velké části součástí transevropské dopravní sítě, stát na ně tak chce využívat i peníze z evropských fondů. I proto je podle Švehlíka nutná s výstavbou začít co nejdříve.

Stát připravuje jednotlivé tratě ve čtyřech základních verzích. Nejrychlejší trasy s maximální rychlostí 320 km/h by měly propojovat zemi s hlavními evropskými metropolemi v okolí. Další verze rychlotratí budou pro dálkové spoje napříč republikou, dále pro expresní vlaky do mezilehlých regionů a pro meziregionální vlaky. Nejnižší maximální rychlost na nich by měla být kolem 200 km/h.

Správa železnic při přípravách vysokorychlostních tratí vybrala pět úseků, jejichž příprava bude ve zrychleném režimu. Jde o úseky Praha Běchovice – Poříčany, dále Přerov (Prosenice) – Ostrava – Svinov na páteřním tahu mezi Prahou, Brnem a Ostravou a úsek Brno (Modřice) – Vranovice na tahu Brno – Vídeň/Bratislava a dva úseky mezi Prahou a Drážďany.

Výstavba vysokorychlostních tratí by měla výrazně navýšit kapacity železniční sítě a zrychlit spojení na vytížených tratích. O výstavbě se v Česku hovoří už od 90. let, přípravy však začaly až v posledních letech.


Autor: ČTK

Zlíchovský tunel bude v noci uzavřen

26. ledna 2022 v 17:18

Od 26. ledna od 23 hodin do 27. ledna do 5 hodin bude uzavřen západní tubus – směr Barrandovský most a druhý tubus bude jednosměrný v původním směru.

Plánované úpravy na midibusových linkách v Praze 6 zlepší dopravní obsluhu

26. ledna 2022 v 09:34

Dopravní komise Prahy 6 projednala úpravy tras autobusových linek tak, aby zlepšily obsluhu a dostupnost MHD v některých oblastech městské části. Přibýt by měly i nové zastávky.

Výstava Minulá budoucnost ve vestibulu metra Na Knížecí

18. ledna 2022 ve 20:43

Při příležitosti znovuotevření vestibulu ve stanici Anděl – Na Knížecí připravilo hlavní město prostřednictvím Dopravního podniku hl. m. Prahy a Galerie hl. m. Prahy výstavu Minulá budoucnost / Previous Future. Jejím hlavním tématem je pražské metro a ve zrekonstruovaných vitrínách přímo ve...

Rekonstrukce křižovatky na náměstí Osvoboditelů

17. ledna 2022 ve 14:31

Od 20. ledna začne další etapa prací na rekonstrukci křižovatky na náměstí Osvoboditelů v Radotíně.

Další články
Nahoru