Dnes Středa - polojasno 18°C
Zítra Čtvrtek - polojasno 18°C
Středa 5. 10. 2022
Svátek má Eliška
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Vysokorychlostní trať mezi Prahou a Lovosicemi zná svého projektanta
Architektonický návrh terminálu vysokorychlostní železnice na východním okraji Prahy. Vizualizace: SŽ

Vysokorychlostní trať mezi Prahou a Lovosicemi zná svého projektanta

Správa železnic (SŽ) uzavřela smlouvu s dodavatelem dokumentace pro územní rozhodnutí (DUR) úseku vysokorychlostní trati (VRT) Podřipsko. Projektanti kromě dokumentace zpracují také záměr projektu, podklady pro proces posouzení vlivů stavby na životní prostředí EIA a digitální model tratě ve standardu BIM. Ve výběrovém řízení uspělo sdružení firem vedené společností METROPROJEKT Praha. Informoval o tom mluvčí SŽ Jan Nevola. Úsek po svém spuštění zkrátí jízdní dobu mezi Prahou a Ústím nad Labem o téměř 30 minut.

Státní organizace SŽ podepsala další smlouvu na dodavatele dokumentací pro DUR připravované sítě vysokorychlostních tratí. Tentokrát pro rameno Praha – Ústí nad Labem – Drážďany.

Zhruba šedesátikilometrový úsek VRT Podřipsko vyprojektuje mezinárodní sdružení firem METROPROJEKT Praha, Valbek, Mott MacDonald CZ, MOTT MACDONALD a EGIS RAIL. Součástí smlouvy je také komplexní projednání dokumentací s úřady a zajištění všech procesů pro získání pravomocného územního rozhodnutí.

„VRT Podřipsko bude na základě smlouvy zpracována v digitálním modelu BIM, který mimo jiné umožní efektivnější správu tratě a může snížit náklady na její údržbu. Dodavatel připraví také materiály pro potřeby vyhodnocení vlivů stavby na životní prostředí EIA,“ popsal mluvčí Nevola.

Vysokorychlostní trať mezi pražskou Balabenkou a Lovosicemi je součástí důležitého mezinárodního spojení mezi hlavním městem, Ústím nad Labem a německými Drážďany. Úsek bude využívat několik druhů vlaků osobní dopravy, přičemž nejrychlejší spoje svezou cestující rychlostí 320 kilometrů za hodinu.

Díky propojením se stávající železniční sítí budou moci vysokorychlostní vlaky obsluhovat také přilehlé regiony. VRT Podřipsko nebude sloužit nákladní dopravě, která však využije uvolněnou kapacitu na stávající koridorové trati. Spojení mezi Prahou a Ústím nad Labem se po spuštění tohoto úseku zkrátí o více než půl hodiny.

Zahájení stavby předpokládá Správa železnic zhruba za pět let. Spuštění provozu o zhruba tři roky později. Na VRT Podřipsko vznikne také terminál u Roudnice nad Labem, ze kterého se cestující dostanou do centra Prahy za 19 minut. Jeho projektování začalo před dvěma týdny podpisem smlouvy s vítězem architektonické soutěže.


Autor: puc
Další články
Nahoru