Výsledky mapování veřejného prostoru v centru Prahy
13. prosince 2023 19:51
Samotné kontrole předcházelo mapování užívání veřejného prostoru, které odhalilo desítky nepovolených předzahrádek a přes dvě stě reklamních stojek, které zcela chybí v aplikaci Prahy 1 „Mapa Záborů". Zastupitelstvo Prahy 1 tak uložilo starostce a tajemníkovi úřadu provést důslednou kontrolu záborů.
„Výsledky mapování přinesly řadu pochybností a poodkryly desítky případů možného porušování nájemních smluv. I proto jsme přistoupili ke kontrole, která naše pochybnosti potvrdila. Zjistili jsme, že dochází k selhávání systému, a to nedostatečným kontrolním výkonem zodpovědných segmentů ÚMČ,“ okomentovala výsledky kontroly starostka Terezie Radoměřská (TOP 09).
K těmto znepokojivým zjištěním došlo v důsledku práce na přípravě novelizace obecně závazné vyhlášky č. 5/2011 o místním poplatku, kterou dostal v červnu letošního roku za úkol vypracovat Finanční výbor. „Měli jsme zásadní pochybnosti, že evidence všech záborů odpovídá realitě. Vzhledem k tomu, že místní poplatek tvoří významnou příjmovou část rozpočtu, uznali jsme za vhodné provést nezávazné mapování skutečného užívání veřejného prostranství.To se týkalo i předzahrádek a reklamních stojek. Následně jsme data nechali prověřit příslušnými pracovníky úřadu městské části a došli jsme k závěru, že v létě MČ evidovala místní poplatek u necelých 38 procent položek oproti výsledkům mapování. Městská část tak přichází o významné finanční prostředky z výběru místního poplatku,“ vysvětlil situaci předseda Finančního výboru Giancarlo Lamberti (TOP 09), který proces mapování inicioval.
Výsledky provedené kontroly byly prezentovány Zastupitelstvu MČ Praha 1, které je na prosincovém zasedání vzalo na vědomí. Zastupitelstvo vyzvalo úřad k napravení zjištěných nedostatků. Z kontroly také vyplynulo, že k selhání dochází především kvůli špatné komunikaci mezi finančním a dopravním odborem úřadu.Finanční odbor, který místní poplatek předepisuje, totiž vycházel doposud z informací Odboru dopravy a sám nevykonával místní šetření. Odbor dopravy ale ne vždy mohl zhodnotit, zda má k výběru místního poplatku docházet. Dle organizačního řádu úřadu spadá agenda správy místních poplatků pod Finanční odbor.