Dnes Úterý - jasno -7°C
Zítra Středa - jasno -7°C
Úterý 18. 2. 2025
Svátek má Gizela
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Vyšehradský tunel má 120. narozeniny, zjednodušil cestování na pravém břehu
Vyšehradský tunel je pro pražskou dopravu nepostradatelný. Foto: Jan Puci

Vyšehradský tunel má 120. narozeniny, zjednodušil cestování na pravém břehu

Vyšehradský tunel, který začal sloužil po dvou a půl letech stavby 11. prosince 1904, výrazně ulehčil dopravu na pravém vltavském břehu, díky němu se Pražané mohli snadněji dostat do tehdy ještě mimopražských obcí Podolí a Braníka.

Tunel dlouhý 34 metrů prochází skalnatým masivem a jeho stavitelé se museli vypořádat nejen s velice tvrdou skálou, na kterou spotřebovali tisíce dynamitových patron, ale také s námitkami milovníků staré Prahy, kteří měli obavu z narušení pohledu na památný Vyšehrad. Jejich obavy projektant Vilém Dvořák vyřešil tím, že portály navrhl v romantické podobě středověkého cimbuří.

Stavba tunelu byla součástí nové nábřežní komunikace, která usnadnila spojení s centrem obyvatelům obcí na jižním okraji Prahy, jež se až v roce 1922 staly součástí metropole. Stavba to byla pro dopravní systém rozrůstající se Prahy velmi důležitá.

Nábřeží v dnešní podobě tehdy neexistovalo a spojení Podskalí s Podolím a Braníkem zajišťoval převozník. To však bylo pouze pro pěší, povozy a auta musely absolvovat složitou a příkrou cestu přes Vyšehrad. Tunel mimo jiné pomohl i Branickému pivovaru, jenž do té doby musel mít kvůli dodávkám do města vlastní přístav a dvě lodě, které vozily pivo na Výtoň. Tunel jako jediný z pražských silničních tunelů slouží nejen automobilům, ale od roku 1910 i tramvajím. V letech 1949 až 1967 jím vedla také trolejbusová trať.

Po otevření Vyšehradského tunelu trvalo téměř půl století, než se v Praze postavil druhý silniční tunel, a to Letenský, otevřený koncem září 1953. Jako třetí přibyl v roce 1980 Těšnovský tunel, který měl za úkol zklidnit oblast před bývalým ÚV KSČ (dnes sídlo ministerstva dopravy), a proto se mu říká „Husákovo ticho".

Všechny tyto tunely jsou ale nejvýše stovky metrů dlouhé, na rozdíl od až několikakilometrových tunelů městského okruhu, které se začaly otevírat od druhé poloviny 90. let.

Jako první to byl Strahovský (1997), následovaly Zlíchovský (2002), Mrázovka (2004) a zatím naposledy tunelový komplex Blanka (2015). Na jižním okraji Prahy se pak v roce 2010 otevřely tunely Komořanský a Lochkovský, jež jsou součástí dálničního okruhu kolem města.


Autor: ČTK

Obyvatelé Malého Břevnova odmítli v anketě navrhované řešení regulace dopravy

13. února 2025 ve 22:39

Anketa o regulaci tranzitní dopravy v Malém Břevnově vyvolala velký zájem mezi místními obyvateli. Odevzdali 336 platných anketních lístků.  Pro navržené opatření se vyjádřilo 82 hlasům, proti bylo 254. Informoval a o tom Praha 6.

Praha 11 plánuje postavit chodník u bazénu

8. února 2025 v 07:23

Neoficiální panelová cesta spojující ulice Blažimská a Mírového hnutí u bazénu Jedenáctka VS je frekventovanou spojnicí s Kulatým Chodovcem. Praha 11 plánuje místo ní postavit chodník s novým přemostěním. Část chodníku je již vystavěná, na realizaci té zbývající nyní probíhají jednání s hlavním...

Od soboty do konce února bude přerušen provoz tramvají v Chotkově ulici

7. února 2025 v 18:39

K přerušení provozu tramvají dojde v úseku Malostranská – Chotkovy sady od soboty 8. února (přibližně od půlnoci) do pátku 28. února 2025 (cca 24.00 hodin).

Další články
Nahoru