Dnes Středa - zatazeno 7°C
Zítra Čtvrtek - obcasny-dest 4°C
Středa 14. 4. 2021
Svátek má Vincenc, Vincent
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Výročí: Nejnovější úsek metra do Motola se na lince A otevřel v dubnu 2015
Stanice metra Nemocnice Motol. Foto. archiv DPP

Výročí: Nejnovější úsek metra do Motola se na lince A otevřel v dubnu 2015

Nejnovější úsek linky A – a také zatím poslední rozšíření celé sítě pražského metra – vznikl mezi roky 2010 a 2015 na jejím západním konci. Vede z Dejvické k motolské nemocnici a na zhruba 6,1 kilometru délky zde vyrostly čtyři nové stanice. Tři z nich jsou ražené (Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny), konečná Nemocnice Motol pak hloubená. Původně Praha plánovala přivést podzemní dráhu až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.

Stavba západního prodloužení trasy A začala po letech příprav v květnu 2010, ražbu tunelů pak stavbaři zahájili jaře 2011 a hotovi byli v listopadu 2012. V tunelech byly použity šestimetrové razící štíty, pojmenované na návrh malých pacientů z kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol Tonda a Adéla, každý z nich pod zemí vyrazil 4177 metrů tunelu.

Stavba stála zhruba 20 miliard korun. Praha si půjčila od Evropské investiční banky, část nákladů pokryly evropské dotace. Součástí prodloužení linky A byla také stavba autobusového terminálu u Nádraží Veleslavín, kde byla nově ukončena řada regionálních autobusů, které do té doby jezdily na Vítězné náměstí.

Nástupní a výstupní stanice některých autobusových linek do obcí u Prahy se pak přesunuly k Bořislavce, což ale vyvolalo kritiku, zejména kvůli složitému řešení, kdy cestující museli při přestupech mezi autobusy a podzemní dráhou překonávat křižovatku tří ulic. Řešení uzlu se ale časem zlepšilo.

Pozornost vyvolaly také chybějící eskalátory na Nádraží Veleslavín, kam se od Dejvické přesula konečná autobusové linky na ruzyňské letiště a kde cestující museli s těžkými kufry po schodech.

Město nejprve najalo nosiče zavazadel, eskalátory na povrch začaly ve stanici fungovat v dubnu 2018, tři roky od začátku provozu. Další změnou, pozitivně přijatou cestujícími, bylo ukončení pásmového provozu k Nemocnici Motol, kam od konce dubna 2017 zajíždějí všechny soupravy.

I po otevření nejnovějšího úseku zůstala linka A v rámci pražského metra nejkratší, celkem měří 10,995 kilometru (linka B má 25,704 kilometru a C 22,425 kilometru) a je na ní 13 stanic (na lince B jich je 24, na C pak 20).

Cesta z konečné na konečnou, tedy z Depa Hostivař do Nemocnice Motol, trvá půl hodiny. Jezdí na ní původně ze Sovětského svazu dodané soupravy, mezi roky 1996 a 2011 ovšem výrazně ovšem modernizované v plzeňské firmě Škoda Transportation.

Nejstarší úsek linky A, který spojil Dejvice a Vinohrady, se cestujícím otevřel 12. srpna 1978, bylo na něm sedm stanic, z toho jedna přestupní (Muzeum s linkou C; od vybudování linky B v roce 1985 je přestupní také Můstek).

V prosinci 1980 se „áčko" prodloužilo o tři stanice (úsek Náměstí Míru-Želivského), poté přibyly stanice Strašnická (červenec 1980) a Skalka (červenec 1990). V květnu 2006 se cestujícím otevřela stanice Depo Hostivař, která vznikla na místě někdejší myčky souprav.

Západní rozšíření trasy A je zatím posledním novým úsekem metra, podle plánů je nyní na řadě zcela nová trasa D, která má v první fázi vést z Pankráce na Nové Dvory. Město již vykupuje pozemky a loni začal geologický průzkum trasy, podle současného harmonogramu by měli v úseku začít cestující jezdit (a to ve vlacích bez řidiče) v prosinci 2027. Později má vzniknout ještě úsek z Pankráce na náměstí Míru, kam metro případně povede z náměstí Míru, zatím Praha nerozhodla.


Bubenečský tunel bude od čtvrtka do pátku uzavřen

Včera v 07:57

Pravidelná údržba a kontrola technologie tunelů uzavře Bubenečský tunel od čtvrtka 15. dubna od 23 hodin do pátku 16. dubna do 5 hodin.

Noční omezení provozu v Těšnovském tunelu

12. dubna 2021 ve 20:52

Z důvodu mytí stěn a stropu bude omezen provoz v Těšnovském tunelu.

Praha 6: Anketa k zónám placeného stání

12. dubna 2021 v 09:53

Parkovací zóny jsou v Praze 6 aktuálně zavedeny na většině území městské části. Jde o části Dejvic, Bubenče, Hanspaulky, Vokovic a Veleslavína, Břevnova, Střešovic či Ořechovky.

Začne další etapa opravy Plzeňské ulice

10. dubna 2021 ve 21:27

Technická správa komunikací zahájí ve středu 14. dubna stavební práce na Plzeňské ulici v úseku Trabant muzeum – Bucharova, směr z centra. Souvislá údržba komunikace je rozdělena na dvě části a skončí do 12. května.

Uzavírka Koněvovy ulice

10. dubna 2021 v 10:20

Technická správa komunikací přejde od 26. dubna do 4. července do další části rekonstrukce Koněvovy ulice, ve které se bude kompletně rekonstruovat vozovka v úseku od ulice Rokycanova směrem nahoru po č. 41. Tyto práce si vyžádají kompletní obousměrnou uzavírku a bude znemožněn vjezd do všech...

Oprava mostu Ve Žlíbku po zimní přestávce pokračuje

7. dubna 2021 v 08:05

Technická správa komunikací zahájí po zimní přestávce od 11. dubna stavební práce na druhé polovině mostu X526 v ulici Ve Žlíbku – Počernická přes komunikaci D10 (Novopacká). Práce by měly skončit do 31. července 2021. 

Kdy v dubnu neprojedete tunelem Mrázovka

6. dubna 2021 v 11:36

Z důvodu mytí a údržby technologie bude postupně uzavírán tunel Mrázovka.

Praha 4 nesouhlasí se zkrácením autobusové linky 193

5. dubna 2021 ve 20:10

Městská část Praha 4 rozhodně nesouhlasí se zkrácením nebo jinými změnami autobusové linky MHD číslo 193. Informovala o tom v tiskové zprávě.

Začne oprava Kutnohorské ulice

2. dubna 2021 v 08:00

Technická správa komunikací začne od pondělí 12. dubna s rozsáhlou rekonstrukcí Kutnohorské ulice v úseku začínající 250 m před ulicí Kardausova a končící okružní křižovatkou Přátelství x Podleská.

Další články
Nahoru