dnes
Pátek - bourky
25°C
zítra
Sobota - bourky
22°C
pozítří
Neděle - zatazeno
25°C
Výročí: Nejnovější úsek metra do Motola se na lince A otevřel v dubnu 2015
Stanice metra Nemocnice Motol. Foto. archiv DPP

Výročí: Nejnovější úsek metra do Motola se na lince A otevřel v dubnu 2015

Nejnovější úsek linky A – a také zatím poslední rozšíření celé sítě pražského metra – vznikl mezi roky 2010 a 2015 na jejím západním konci. Vede z Dejvické k motolské nemocnici a na zhruba 6,1 kilometru délky zde vyrostly čtyři nové stanice. Tři z nich jsou ražené (Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny), konečná Nemocnice Motol pak hloubená. Původně Praha plánovala přivést podzemní dráhu až na letiště v Ruzyni, ale kvůli nedostatku peněz trasu zkrátila.

Stavba západního prodloužení trasy A začala po letech příprav v květnu 2010, ražbu tunelů pak stavbaři zahájili jaře 2011 a hotovi byli v listopadu 2012. V tunelech byly použity šestimetrové razící štíty, pojmenované na návrh malých pacientů z kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol Tonda a Adéla, každý z nich pod zemí vyrazil 4177 metrů tunelu.

Stavba stála zhruba 20 miliard korun. Praha si půjčila od Evropské investiční banky, část nákladů pokryly evropské dotace. Součástí prodloužení linky A byla také stavba autobusového terminálu u Nádraží Veleslavín, kde byla nově ukončena řada regionálních autobusů, které do té doby jezdily na Vítězné náměstí.

Nástupní a výstupní stanice některých autobusových linek do obcí u Prahy se pak přesunuly k Bořislavce, což ale vyvolalo kritiku, zejména kvůli složitému řešení, kdy cestující museli při přestupech mezi autobusy a podzemní dráhou překonávat křižovatku tří ulic. Řešení uzlu se ale časem zlepšilo.

Pozornost vyvolaly také chybějící eskalátory na Nádraží Veleslavín, kam se od Dejvické přesula konečná autobusové linky na ruzyňské letiště a kde cestující museli s těžkými kufry po schodech.

Město nejprve najalo nosiče zavazadel, eskalátory na povrch začaly ve stanici fungovat v dubnu 2018, tři roky od začátku provozu. Další změnou, pozitivně přijatou cestujícími, bylo ukončení pásmového provozu k Nemocnici Motol, kam od konce dubna 2017 zajíždějí všechny soupravy.

I po otevření nejnovějšího úseku zůstala linka A v rámci pražského metra nejkratší, celkem měří 10,995 kilometru (linka B má 25,704 kilometru a C 22,425 kilometru) a je na ní 13 stanic (na lince B jich je 24, na C pak 20).

Cesta z konečné na konečnou, tedy z Depa Hostivař do Nemocnice Motol, trvá půl hodiny. Jezdí na ní původně ze Sovětského svazu dodané soupravy, mezi roky 1996 a 2011 ovšem výrazně ovšem modernizované v plzeňské firmě Škoda Transportation.

Nejstarší úsek linky A, který spojil Dejvice a Vinohrady, se cestujícím otevřel 12. srpna 1978, bylo na něm sedm stanic, z toho jedna přestupní (Muzeum s linkou C; od vybudování linky B v roce 1985 je přestupní také Můstek).

V prosinci 1980 se „áčko" prodloužilo o tři stanice (úsek Náměstí Míru-Želivského), poté přibyly stanice Strašnická (červenec 1980) a Skalka (červenec 1990). V květnu 2006 se cestujícím otevřela stanice Depo Hostivař, která vznikla na místě někdejší myčky souprav.

Západní rozšíření trasy A je zatím posledním novým úsekem metra, podle plánů je nyní na řadě zcela nová trasa D, která má v první fázi vést z Pankráce na Nové Dvory. Město již vykupuje pozemky a loni začal geologický průzkum trasy, podle současného harmonogramu by měli v úseku začít cestující jezdit (a to ve vlacích bez řidiče) v prosinci 2027. Později má vzniknout ještě úsek z Pankráce na náměstí Míru, kam metro případně povede z náměstí Míru, zatím Praha nerozhodla.


Sraz motorkářů v sobotu omezí dopravu

6. srpna 2020 ve 12:32

V sobotu 8. srpna 2020 se v rámci 11. ročníku mezinárodního srazu motorkářů uskuteční hromadná motocyklová vyjížďka Prahou STRAbike 2020. Začátek vyjížďky je v 17:30 hodin, předpokládaný konec v cca 19 hodin. 

Brusnický a Dejvický tunel dnes v noci mimo provoz

6. srpna 2020 ve 12:24

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů budou Brusnický a Dejvický tunel dnes od 23 hodin do 7.srpna do 5 hodin mimo provoz.

Další články
Nahoru