
Výročí: Nejnovější úsek metra do Motola se na lince A otevřel v dubnu 2015
4. dubna 2020 12:41
Stavba západního prodloužení trasy A začala po letech příprav v květnu 2010, ražbu tunelů pak stavbaři zahájili jaře 2011 a hotovi byli v listopadu 2012. V tunelech byly použity šestimetrové razící štíty, pojmenované na návrh malých pacientů z kliniky dětské chirurgie Fakultní nemocnice Motol Tonda a Adéla, každý z nich pod zemí vyrazil 4177 metrů tunelu.
Stavba stála zhruba 20 miliard korun. Praha si půjčila od Evropské investiční banky, část nákladů pokryly evropské dotace. Součástí prodloužení linky A byla také stavba autobusového terminálu u Nádraží Veleslavín, kde byla nově ukončena řada regionálních autobusů, které do té doby jezdily na Vítězné náměstí.
Nástupní a výstupní stanice některých autobusových linek do obcí u Prahy se pak přesunuly k Bořislavce, což ale vyvolalo kritiku, zejména kvůli složitému řešení, kdy cestující museli při přestupech mezi autobusy a podzemní dráhou překonávat křižovatku tří ulic. Řešení uzlu se ale časem zlepšilo.

Město nejprve najalo nosiče zavazadel, eskalátory na povrch začaly ve stanici fungovat v dubnu 2018, tři roky od začátku provozu. Další změnou, pozitivně přijatou cestujícími, bylo ukončení pásmového provozu k Nemocnici Motol, kam od konce dubna 2017 zajíždějí všechny soupravy.
I po otevření nejnovějšího úseku zůstala linka A v rámci pražského metra nejkratší, celkem měří 10,995 kilometru (linka B má 25,704 kilometru a C 22,425 kilometru) a je na ní 13 stanic (na lince B jich je 24, na C pak 20).
Cesta z konečné na konečnou, tedy z Depa Hostivař do Nemocnice Motol, trvá půl hodiny. Jezdí na ní původně ze Sovětského svazu dodané soupravy, mezi roky 1996 a 2011 ovšem výrazně ovšem modernizované v plzeňské firmě Škoda Transportation.
Nejstarší úsek linky A, který spojil Dejvice a Vinohrady, se cestujícím otevřel 12. srpna 1978, bylo na něm sedm stanic, z toho jedna přestupní (Muzeum s linkou C; od vybudování linky B v roce 1985 je přestupní také Můstek).
V prosinci 1980 se „áčko" prodloužilo o tři stanice (úsek Náměstí Míru-Želivského), poté přibyly stanice Strašnická (červenec 1980) a Skalka (červenec 1990). V květnu 2006 se cestujícím otevřela stanice Depo Hostivař, která vznikla na místě někdejší myčky souprav.Západní rozšíření trasy A je zatím posledním novým úsekem metra, podle plánů je nyní na řadě zcela nová trasa D, která má v první fázi vést z Pankráce na Nové Dvory. Město již vykupuje pozemky a loni začal geologický průzkum trasy, podle současného harmonogramu by měli v úseku začít cestující jezdit (a to ve vlacích bez řidiče) v prosinci 2027. Později má vzniknout ještě úsek z Pankráce na náměstí Míru, kam metro případně povede z náměstí Míru, zatím Praha nerozhodla.