Dnes Středa - polojasno 15°C
Zítra Čtvrtek - polojasno 15°C
Středa 16. 10. 2024
Svátek má Havel
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Výročí: Lokomotiva Albatros před šedesáti lety vytvořila rychlostní rekord
Parní lokomotiva 498.104 Albatros. Foto: ČD

Výročí: Lokomotiva Albatros před šedesáti lety vytvořila rychlostní rekord

Dne 27. srpna 1964 vytvořila parní lokomotiva Albatros na zkušebním železničním okruhu u středočeské Velimi nový československý rychlostní rekord 162 km/h. Tehdejší rekord je už čtvrt století každodenní součástí železničního provozu v České republice. Maximální rychlost 160 km/h dosahují stovky vlaků od SC Pendolino po osobní spoje na 933 kilometrech českých a moravských tratí.

Psal se rok 1964 a u Velimi na zbrusu novém železničním polygonu, dokonce ještě nebyla dokončena jeho elektrizace, testovaly zahraniční vagónky nové typy vozů. Ty už byly projektované na maximální rychlost 160 km/h.

Při zkouškách bylo nutné tuto rychlost dosáhnout a překonat. ČSD pro účely zkoušek zapůjčily své nejvýkonnější a nejrychlejší parní lokomotivy řady 498.1 z bratislavského depa. Stroje s čísly 106 a 115 se prakticky celý rok střídaly v čele testovacích souprav.

Když se blížil konec prázdnin, probíhaly na okruhu rychlostní zkoušky. Díky tomu 27. srpna 1964 dosáhla lokomotiva 498.106 vedená strojvedoucím Róbertem Procházkou a topičem Miloslavem Houbou v čele dvojice vozů rekordní rychlost 162 km/h.

Byl tak vytvořen nový československý železniční rychlostní rekord. Uvádí se, že začátkem září dosáhl druhý stroj dokonce ještě vyšší rychlost a přiblížil se hranici 170 km/h, ale kvůli závadě tato hodnota nebyla oficiálně potvrzena.

Co bylo před 60 lety rekordem pro československou železnici, to se stalo pro České dráhy v jízdní řádu 2000/2001 každodenní rutinou. Nejprve osm spojů EuroCity z Prahy do Břeclavi a dál do Rakouska, na Slovensko a do Maďarska začalo jezdit rychlostí 160 km/h. Jeden z prvních rychlých úseků ležel mezi Brnem a Břeclaví a stále patří mezi nejrychlejší místa české železnice. Prvními „rychlovlaky“ se staly spoje Antonín Dvořák, Vindobona nebo Hungaria.

V současnosti mají maximální rychlost 160 km/h povolenou stovky vlaků Českých drah od SC Pendolino po regionální osobní vlaky. Podle statistické ročenky Správy železnic disponovala česká železnice ke konci loňského roku 933 kilometry tratí pro rychlost 160 km/h.

Vedle koridorů z Prahy do Ústí nad Labem a Českých Budějovic, z Brna do Břeclavi nebo z Břeclavi do Přerova jde především o koridor Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava. Stošedesátkou je možné jezdit i na dalších tratích, např. mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, z Olomouce do Uničova, na plzeňském koridoru, na trati z Ostravy ke slovenským hranicím, nebo na trati přes Vysočinu. 

Pro rychlost alespoň 160 km/h disponují České dráhy více než 260 hnacími vozidly a skoro 900 osobními vozy. Velké množství těchto vozidel může jezdit dokonce rychlostí 200 km/h a víc. Národní dopravce v rámci mezinárodní kooperace používá pro rychlé vlaky také lokomotivy a vozy zahraničních partnerů například z Rakouska, Slovenska, Maďarska nebo Polska. 


Autor: red

Chodník na Babě bude rekonstruován

13. října 2024 ve 22:26

Během podzimu proběhne rekonstrukce a odvodnění chodníku u hřiště a skateparku Baba. Zároveň dojde ke zlepšení odtoku srážkové vody z povrchu chodníku, ta se bude vsakovat v přilehlé zeleni díky nově navrženému odvodňovacímu zařízení a dešťovému záhonu. Stavební práce, které potrvají do listopadu,...

Další články
Nahoru