Dnes Úterý - polojasno 4°C
Zítra Středa - prehanky-dest 6°C
Úterý 31. 1. 2023
Svátek má Marika
Pražské masopusty
Letošní masopustová sezona v Praze zahrnuje řadu akcí
Výrazně přibylo srážek tramvají s chodci, ženy dávají větší pozor než muži
Toto je jen figurína při preventivní akci, nicméně faktem je, že loni srážka tramvaje s chodcem v Praze skončila ve čtyřech případech tragicky. Zdroj foto: Policie ČR / DPP

Výrazně přibylo srážek tramvají s chodci, ženy dávají větší pozor než muži

Pražský dopravní podnik (DPP) eviduje za loňský rok 83 případů srážek tramvají s chodci. Většina nehod loni skončila s lehkými zraněními chodců, 19 s těžkými. Ve čtyřech případech skončila srážka smrtí chodce. Informovala o tom mluvčí podniku Aneta Řehková. V Roce 2021 bylo srážek jen 40, žádná neskončila tragicky.    

„Dva covidové roky 2020 a 2021, kdy následkem střetu s tramvají nezemřel žádný chodec, mají evidentně i svoji stinnou stránku, jak vypovídají statistiky za loňský rok. Řada chodců si za tu dobu zřejmě odvykla nebo zapomněla, jak správně přecházet přes přechod pro chodce. Nárůst počtu srážek přímo na přechodech ukazuje, že řadě chodcům dává zebra pocit bezpečnosti či absolutní přednosti i před tramvají. Pro mnohé z nich je to bohužel jejich fatální omyl,“ uvedl dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek. 

Tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. I když se před lety vedla veřejná debata o tom, že by chodci na přechodech měli před tramvajemi přednost, odborníci se postavili důrazně proti. Argumentovali například tím, že tramvaj je násobně těžší a má mnohem delší brzdnou dráhu než osobní auto. 

Z dlouhodobých statistik se ukazuje, že děti se na počtech srážek s tramvajemi podílí nejmenší měrou. Loni to bylo 12 případů, tvořily zhruba 14 procent. Oproti roku 2019 došlo v této kategorii k nárůstu o 140 procent. Bohužel se do statistiky této kategorie promítlo to, že část zasažených dětí byli cizinci.

Na opačném konci žebříčku stojí muži, kteří se dlouhodobě podílí na většině nehod. Loni stáli za 51 případy, tj. podíleli se více než 61 procenty na celkové statistice. Naopak u žen DPP loni zaznamenal 21 případů a pokles oproti roku 2019 o 42 procent. 

Celkem šest srážek skončilo loni bez zranění chodců a téměř polovina, 41 případů byla pouze s lehkými. Bohužel s těžkými zraněními skončilo 19 případů, což je téměř pětkrát více, než v roce 2019 či dvakrát více než i rok dříve. 

Fatálně, tedy smrtí, skončily loni čtyři případy – všechno muži. Jeden z nich v momentě, kdy přecházel spřáhla mezi vozy v soupravě, což je vždy hazard se životem. Upadl pod druhý vůz a zaplatil za to svým životem.


Autor: Jan Puci

Ke zhoršení psychického stavu u dětí dochází stále častěji. Nový školní projekt otevírá zásadní témata a učí je zvládat rizikové situace

Včera ve 13:00

Tento týden žáci základních a středních škol převezmou pololetní vysvědčení. Bývalo zvykem, že se v tomto období celá řada dětí a mladistvých obracela na Linku bezpečí s obavami plynoucími z reakce rodičů. Jenže to už je zdá se minulost. S odkazem na vývoj dlouhodobých statistik to tvrdí Soňa...

Další články
Nahoru