
Výrazně přibylo srážek tramvají s chodci, ženy dávají větší pozor než muži
25. ledna 2023 08:36
„Dva covidové roky 2020 a 2021, kdy následkem střetu s tramvají nezemřel žádný chodec, mají evidentně i svoji stinnou stránku, jak vypovídají statistiky za loňský rok. Řada chodců si za tu dobu zřejmě odvykla nebo zapomněla, jak správně přecházet přes přechod pro chodce. Nárůst počtu srážek přímo na přechodech ukazuje, že řadě chodcům dává zebra pocit bezpečnosti či absolutní přednosti i před tramvají. Pro mnohé z nich je to bohužel jejich fatální omyl,“ uvedl dopravní ředitel DPP Ladislav Urbánek.
Tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. I když se před lety vedla veřejná debata o tom, že by chodci na přechodech měli před tramvajemi přednost, odborníci se postavili důrazně proti. Argumentovali například tím, že tramvaj je násobně těžší a má mnohem delší brzdnou dráhu než osobní auto.
Z dlouhodobých statistik se ukazuje, že děti se na počtech srážek s tramvajemi podílí nejmenší měrou. Loni to bylo 12 případů, tvořily zhruba 14 procent. Oproti roku 2019 došlo v této kategorii k nárůstu o 140 procent. Bohužel se do statistiky této kategorie promítlo to, že část zasažených dětí byli cizinci.
Na opačném konci žebříčku stojí muži, kteří se dlouhodobě podílí na většině nehod. Loni stáli za 51 případy, tj. podíleli se více než 61 procenty na celkové statistice. Naopak u žen DPP loni zaznamenal 21 případů a pokles oproti roku 2019 o 42 procent.Celkem šest srážek skončilo loni bez zranění chodců a téměř polovina, 41 případů byla pouze s lehkými. Bohužel s těžkými zraněními skončilo 19 případů, což je téměř pětkrát více, než v roce 2019 či dvakrát více než i rok dříve.
Fatálně, tedy smrtí, skončily loni čtyři případy – všechno muži. Jeden z nich v momentě, kdy přecházel spřáhla mezi vozy v soupravě, což je vždy hazard se životem. Upadl pod druhý vůz a zaplatil za to svým životem.