
Vyplatí se LPG i v roce 2025?
2. března 2025 06:48
S příchodem hybridních či elektrických vozidel se očekávalo, že se auta na LPG z výroby či přestavěné stanou minulostí. To ale zatím určitě nehrozí. Ostatně jen v loňském roce byl zaznamenán meziroční 31procentní nárůst osobních aut na LPG, k ještě většímu nárůstu došlo u užitkových vozidel, a to o 54 procent.
„Přestavby aut na LPG stále patří mezi velmi žádané služby. V posledních letech jsme zaznamenali výrazný nárůst poptávky, a to jak u osobních, tak i u užitkových vozidel. Hlavním důvodem oblíbenosti je fakt, že LPG nabízí úsporu na palivu i nižší dopad na životní prostředí. U amerických aut to platí dvojnásob.“ říká Michal Pour ze společnosti Autoindividual.
Aktuální ceny LPG ve srovnání s benzínem a naftou
I když LPG mírně zdražuje, pořád je jeho cena poloviční než cena benzínu či nafty. Důvodem takových rozdílů i přesto, že se u všech paliv jedná o ropné produkty, je fakt, že více než polovinu ceny nafty a benzínu tvoří DPH a spotřební daň. Na LPG je v tomto směru nahlíženo odlišně, jelikož se jedná o palivo, které je šetrnější k životnímu prostředí.
Vezmeme-li tedy v potaz, že i když je spotřeba LPG po přestavbě vyšší cca o 15–20 %, pořád se v porovnání s cenami benzínu a nafty vyplatí.
Příklad porovnání cen LPG vs. benzín
Pokud má vaše benzínové auto spotřebu 10 l/100 km, vyjde vás jeden kilometr v průměru na 3,70 Kč, budeme-li vycházet z průměrné ceny benzínu 37 Kč/l. Pokud u tohoto vozidla provedete přestavbu na LPG, zvedne se sice spotřeba až na 12 l/100 km, ale při průměrné ceně LPG cca 18 Kč/l vás jeden ujetý kilometr bude stát lehce přes dvě koruny, takže na jednom kilometru stále ušetříte více než 1,50 Kč.
Je samozřejmě třeba zohlednit i fakt, že přestavba na LPG stojí v rozmezí cca 20–40 tisíc korun – proto se vám fakticky vyplatí tehdy, pokud ročně najezdíte alespoň 15 tisíc kilometrů.
Praktický tip
Cenu přestavby na LPG si můžete orientačně spočítat v kalkulačce LPG. Nezapomeňte také při plánování přestavby zohlednit, zda je ve vašem okolí LPG stanice, kde budete plyn doplňovat. V minulosti byl počet čerpacích stanic s LPG poměrně omezen, dnes už jich ale najdete na území ČR téměř tisíc, přičemž tu nejbližší si vždy můžete dohledat na mapě LPG stanic.
Nejen ekologické výhody LPG
Za zmínku rozhodně stojí také fakt, že přestavba na LPG vám přinese nejen úspory za palivo, ale i další výhody. Tou nejvíce diskutovanou je bezesporu ekologičnost – auta na LPG produkují na jednom ujetém kilometru přibližně o 29 gramů oxidu uhličitého méně než benzínová či dieselová, čímž přispívají ke snížení emisí skleníkových plynů. Při spalování LPG se také netvoří žádné pevné částice či saze, takže klesá produkce škodlivin.
Další nezpochybnitelnou výhodou je fakt, že přestavba na LPG může prodloužit životnost vozu, resp. životnost a výkon motoru – nejen, že má pak motor lepší, hladší a tišší chod díky lepšímu spalování, ale zároveň čisté spalování minimalizuje usazování nečistot a sazí, ke kterému dochází u benzínových pohonů na pístních kroužcích, ventilech atd., čímž se snižuje potřeba oprav. A vzhledem k tomu, že po přestavbě můžete auto provozovat na LPG i benzín, zajistíte si delší dojezd, a to až dvojnásobný bez nutnosti tankování.
Dobré vědět…
Přestavbu na LPG lze provést pouze u benzínových modelů, a to bez mechanických změn na motoru. Vhodná je zejména u aut se spotřebou vyšší než 10 l/100 km, jakož i u amerických vysokoobjemových vozidel.
bioLPG jako záruka klimaticky neutrálních pohonných hmot
Od roku 2035 vstupuje v platnost zákaz výroby a prodeje nových vozů se spalovacími motory, resp. bude možné prodávat pouze takové nové vozy, které budou mít nulové emise. Vedle elektromobilů ale mohou stanout i auta na LPG, a to díky bioLPG, které má 90% úsporu skleníkových emisí v porovnání s fosilním LPG. V minulosti bylo bioLPG dodáváno do České republiky jen v omezených množstvích, od letošního roku se očekávají výrazně větší dodávky.
Nadále se také pracuje na vývoji moderních systémů a pokročilých bezpečnostních prvků, které minimalizují riziko úniku plynu – i ty dosavadní jsou ale plně vyhovující a bezpečné.
Zákaz parkování LPG v podzemních garážích a konec státní podpory
Stejně jako všechny ostatní technologie, i přestavba na LPG s sebou nese určité nevýhody. Tou první může být fakt, že nádrž na LPG zabere v autě určité místo – většinou se ale zabudovává do prostoru pro náhradní kolo, proto nemusí být záběr místa nikterak citelný.
Další diskutovanou nevýhodou je zákaz parkování v podzemních garážích – ani ten už ale není tak striktní a v řadě podzemních garáží již parkování LPG aut možné je.
V minulosti také byla auta na LPG osvobozena od silniční daně, což už nyní neplatí. Důvodem je ale fakt, že v této oblasti došlo k výrazným změnám a od silniční daně jsou obecně osvobozena všechna osobní vozidla, tedy i ta na LPG.
Údržba auta na LPG a dlouhodobé náklady na vlastnictví
V porovnání s elektrickými a hybridními vozidly jsou z hlediska dlouhodobých nákladů auta na LPG obecně nejlevnější, zejména pokud jde o ojeté vozidlo s přestavbou. Elektrická vozidla sice mají potenciál nízkých provozních nákladů, ale vzhledem k vyšší pořizovací ceně a omezené životnosti baterie se mohou celkové náklady výrazně navýšit. A obdobně jako elektrická vozidla jsou na tom i ta hybridní, která sice mají nižší spotřebu paliva, avšak i tak výrazně dražší v přepočtu na cenu za kilometr oproti LPG, a navíc mají vyšší pořizovací cenu.
Co se týká pravidelné údržby aut na LPG, neliší se nijak výrazně od klasických benzínových vozidel. Počítat je třeba pouze s každoroční revizí plynového okruhu (cca 1 000 Kč) a po deseti letech je třeba vyměnit plynovou nádrž za novou (cca 5–8 tisíc korun). Drobné úpravy, jako je například výměna filtrů, si můžete s vhodným vybavením dílny či garáže a s dostatečnými zkušenostmi vyměnit sami.
„Mezi nejžádanější produkty pro servisování automobilů patří zejména momentové klíče, zvedáky, sady klíčů a speciální nářadí na výměnu filtrů či svíček. S těmito nástroji zvládnou zákazníci většinu základních údržbových prací sami.“ říká Tomáš Dvořák ze společnosti Elespo.
A kde údržbu provádět?
Pokud si na údržbu troufnete sami, ideální prostor je venku na ulici nebo ve vaší vlastní garáži. Sdílené garáže bytových domů, nákupních center apod. jsou nevhodné. A to i v případě, že máte od SVJ povoleno auto s LPG v garážích parkovat a servisovat.
Servisování auta ve sdílené garáži s sebou nese několik rizik, která je nutné zohlednit. Vzhledem k tomu, že garáž zůstává majetkem SJV či dalších vlastníků, nelze zde vykonávat náročnější servisní práce jako ve vlastní garáži. Hrozí riziko požáru při práci s hořlavými látkami, riziko znečištění prostoru olejem či jinými kapalinami, což může vést k porušení zákona o vodách. Navíc zde existuje riziko ohrožení zdraví – při opravách se mohou uvolňovat škodlivé látky, jako jsou výfukové plyny nebo výpary z brzdové kapaliny, které mohou bez dostatečného větrání způsobit zdravotní problémy.
Dalším faktorem je riziko poškození cizího majetku, za které nese odpovědnost osoba provádějící opravy. Kromě zákonných předpisů platí i provozní řád garáží stanovený společenstvím vlastníků bytů, který může specifikovat zákaz montáže a demontáže vozidel, výměny provozních náplní či používání nebezpečných látek. Proto je doporučeno provádět pouze drobné úkony jako doplnění kapalin, dofouknutí pneumatik nebo dobití baterie, zatímco náročnější opravy by měly být přenechány odbornému autoservisu.
Shrnutí na závěr
Jak je patrné z předchozích řádků, přestavba na LPG je stále výhodná – a tento trend by měl přetrvávat i v následujících letech. Pravdou sice je, že počet nabízených aut na LPG z výroby klesl a dnes se portfolio omezuje prakticky jen na vozy Dacia, příp. Renault. Nicméně přestavba stávajícího benzínového vozidla zabere standardně jen jeden den a vyjde na 20–40 tisíc korun, proto se vám investice do ní stále vyplatí, pokud najezdíte za rok alespoň patnáct tisíc kilometrů.