Dnes Pondělí - zatazeno 6°C
Zítra Úterý - zatazeno 3°C
Pondělí 1. 3. 2021
Svátek má Bedřich
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Pražský život

Vyhaslá hvězda mezi pražskými vozovnami

Dle poslední infrastrukturní studie Praze 10 zoufale chybí kulturní a komunitní centrum. Řešení magistrátu? Přizpůsobení a rekonstrukce bývalé vozovny tramvají a trolejbusů na Orionce. Město už na tomto záměru čile spolupracuje se svým přidruženým Institutem pro plánování a rozvoj (IPR), který dává dohromady koncepci možného využití objektu. Jakými nápady se zabývá, a jaká je historie tohoto specifického místa, které se radní Jan Chabr (TOP 09) v minulosti nezdráhal označit za „městské rodinné stříbro“?

Při jednáních o možném budoucím využití Orionky jsou přítomni zástupci ještě jednoho subjektu – současného majitele Dopravního podniku hl. m. Prahy. „Právě finalizujeme jednání s DPP, jejichž výsledkem bude odkoupení areálu Vozovny Orionka městem,“ říká radní pro městský majetek Jan Chabr (TOP 09).

Tento krok považuje za logický, vzhledem k tomu, že objekt už dávno přestal sloužit původnímu účelu a v současnosti funguje především jako garáž pražského dopravního podniku.

„Díky šetření IPR víme, co obyvatelům v dané lokalitě chybí, a tak tušíme, co by si přáli. Přesto budu rád, když se domluvíme tak, že si Orionka zachová i něco ze svého původního rázu. Budovy dopravní infrastruktury mají specifickou historii, o Orionce to platí obzvlášť. Chtěl bych, aby koncept pamatoval na možnosti, jak tento odkaz zachovat. Například formou stálé muzejní expozice,“ vyjádřil svá očekávání radní.

Finální slovo ohledně využití Orionky má mít ale veřejnost. S jejím zapojením počítá i Institut pro plánování a rozvoj (IPR), který nyní vypracovává koncepční podklady. Již z předchozích analýz vyplynulo, že obyvatelům Prahy 10 chybí především kulturní a komunitní centrum, které bude nad jiné činnosti preferovat především organizaci aktivit pro děti a mládež.

Další možností je vznik zařízení sociální péče. IPR s těmito informacemi operuje už při přípravě projektu, magistrát je pak bezpochyby zohlední ve výběrovém řízení na budoucího provozovatele. Zda stejná osoba bude odpovědná i za rekonstrukci Vozovny, zůstává prozatím otázkou.

Jan Chabr je ale otevřen různým možnostem: „Nemyslím, že by se myšlenky komunitního centra a zařízení sociálních služeb zásadně rozcházely. Ba naopak, prostory Orionky by se mohly stát skutečným místem pro setkávání různých skupin obyvatelstva. Sociálně znevýhodnění by zde přicházeli do kontaktu nejen se svými blízkými, ale taktéž by zde měli k dispozici bohatý kulturní program. Je to určitě nápad, který s kandidáty na provozovatele budeme řešit. O projektu přemýšlíme hlavně z hlediska smysluplnosti využití a zvýšení kvality života dané městské části.“ Nad to doufá, že kromě služby veřejnosti se podaří projekt nastavit tak, aby byl schopen generovat i ekonomické hodnoty.

Areál Vozovny Královské Vinohrady se rozléhá v katastrálním území Prahy 10, přímo na hranicích se sousední městskou částí Praha 3. Zlidovělé pojmenování Orionka nenese objekt vozovny jen tak náhodou. Společně s nedalekým Náměstím U Orionky jsou živoucím mementem slavné historie českého potravinářského průmyslu, která se v těchto místech začala psát v roce 1897. V té době zde totiž zahájila činnost továrna cukrovinkářské firmy Orion.

Objekt Vozovny tvoří tři haly – Horní, Střední a Dolní. V době své největší slávy byly schopny pojmout 70 tramvajových vozů. Tramvaje Vozovnu Královské Vinohrady navždy opustili v roce 1933, po komunistickém převratu se v roce 1949 stala jedním z hlavních stanovišť vozového parku trolejbusů.

V roce 2010 zbudovaný pomník připomíná výjezd trolejbusu ze zdejší točny v roce 1972. Právě z Orionky totiž vyjela vůbec poslední trolejbusová linka v historii české metropole.

Vyřazením trolejbusů z dopravního schématu přišla Vozovna Orionka o svůj účel. Do dnešní doby ji Dopravní podnik hl. m. Prahy využívá především jako garáže, dílny a zázemí pro administrativní složky. O Orionce se vážně uvažovalo jako o kandidátovi na sídlo Muzea DPP.

V tomto klání ale bohužel prohrála na úkor vozovny v pražských Střešovicích. S ambiciózními plány magistrátu velké Prahy a IPR to ale vypadá, že opomenutému skanzenu městské hromadné dopravy začíná svítat na lepší časy.


Barrandov: Místní obyvatelé oceňují bezpečnost a dostupnost MHD, trápí je špatné parkování

Včera ve 21:16

Praha 5 uspořádala loni na podzim mezi obyvateli anketu zaměřenou na spokojenost s životem v této městské části. Do hlasování se během tří týdnů zapojilo bezmála 2 300 místních. Radnice nyní zveřejnila, jak si v anketě vedl Barrandov.  

Sběr olejů a tuků v Praze 5

Včera v 19:31

Praha 5 ve spolupráci s Magistrátem hl. m. Prahy rozmístila na deseti stanovištích tříděného odpadu nádoby na sběr použitých potravinářských olejů a tuků z domácností. Pokud se nádoby osvědčí, plánuje jejich rozšíření na více míst.

Začátkem března nepoteče voda v ulicích Libně

25. února 2021 v 10:39

Pražské vodovody a kanalizace oznámily přehled plánovaných výluk v dodávkách pitné vody na příští týden. Výluky jsou z důvodu provádění plánovaných oprav, udržovacích a revizních prací.

Úpravy severní části Roztylského náměstí přinesou workoutové sportoviště

24. února 2021 ve 22:39

Praha 4 letos chystá několik investic do veřejného prostranství, informoval mluvčí městské části Jiří Bigas.

Květnaté louky, herní i cvičební prvky, pojmenování veřejných prostranství. Projekt PinCity Prahy 4 se líbí

24. února 2021 v 09:45

Před více než měsícem spustila městská část Praha 4 na webové adrese praha4.pincity.cz zcela novou nepolitickou platformu. Za krátkou dobu zde občané k 55 projektům radnice umístili více než 85 pomyslných připínáčků, tedy svých konkrétních návrhů pro zlepšení životního prostředí a místní rozvoj...

Radlice: Obyvatelé oceňují školství a údržbu zeleně, vadí jim nedostatečná infrastruktura pro cyklisty

22. února 2021 ve 20:58

Praha 5 uspořádala loni na podzim mezi obyvateli anketu zaměřenou na spokojenost s životem v této městské části. Do hlasování se během tří týdnů zapojilo bezmála 2 300 místních. Výsledky ankety jsou jedním z analytických výstupů Strategie rozvoje MČ Praha 5 2030+. Ke zpracování dlouhodobého plánu...

Další články
Nahoru