dnes
Sobota - jasno
17°C
zítra
Neděle - polojasno
17°C
pozítří
Pondělí - obcasny-dest
15°C
Všechny zastávky na znamení? K určitým skupinám cestujících je to sobecké, říká radní Prahy 5 Panenka
Ženské domovy, zastávka na znamení. Foto: ŠJů / Wikimedia Commons

Všechny zastávky na znamení? K určitým skupinám cestujících je to sobecké, říká radní Prahy 5 Panenka

Od začátku července by měly být všechny autobusové zastávky v síti pražské MHD na znamení. K záměru vedení metropole se ozvala kritika od Národní rady osob se zdravotním postižením, nesouhlasné stanovisko přednesly i některé městské části. Jaké výhrady má Praha 5, popsal radní pro dopravu Jan Panenka (ODS), který serveru Pražský patriot také odpověděl na otázky k projektům Radlické radiály a Terminál Smíchov.

Co Vám vadí na záměru udělat všechny autobusové zastávky na znamení? Ušetří se prý pár milionů a zrychlí se cestování…
Pět milionů není tak významná úspora, aby to vyvážilo problémy, které to přinese především seniorům a cestujícím s kočárky. Zhruba polovina autobusů není uzpůsobena k tomu, abyste si jednoduše bez nutnosti se zvedat dokázal zmáčknout tlačítko signalizující řidiči potřebu vystoupit. Z tohoto pohledu je to k zmíněným skupinám cestujících sobecký a neohleduplný návrh.

Ale již více než polovina zastávek je na znamení už nyní…
To je trochu zavádějící, protože jde především o zastávky v méně frekventovaných oblastech, nyní to bude všude, tedy i v místech, kde byste to doposud vůbec nečekali, takže lidé budou často zapomínat a přejíždět stanice. Navíc to způsobí i další problémy.

Jaké?
Pražská MHD má velice dobře zpracovaný jízdní řád, autobusy jezdí načas. Když budou všechny zastávky na znamení, dodržování jízdních řádů bude složitější, protože zcela určitě začnou vznikat rozdíly v dojezdových časech. Každý to zná ze své zkušenosti, že někdy jede autobus přes prázdné zastávky a jiný den, ale ve stejný čas, na každé zastávce někdo nastupuje nebo vystupuje.

To se ale děje už dnes a řidiči si s tím umí poradit, někde prostě na zastávce čekají…
Ano, ale potom se ptám, proč dělat takové opatření, které jistě udělá zmatky, cestování nezrychlí a ušetří pár milionů? V mnohamiliardovém rozpočtu dopravního podniku je to kapka v moři.

Není to nyní tak trochu hořekování nad rozlitým mlékem? Proč jste nepřišli s kritikou dříve?
Vadí nám to od počátku, ale vzhledem k tomu, že nepřišel žádný podnět z magistrátu a nebyla iniciována debata s městskými částmi k tomuto opatření, nedostali jsme možnost s kritikou, ale i návrhy řešení, přijít.  Debata byla jen v dopravním výboru pražského zastupitelstva, tam se to odsouhlasilo a už to šlo do Rady hlavního města Prahy. Tudíž o konzultacích a zapracování připomínek z městských částí nemůže být řeč. A není to jen o nesouhlasném postoji Prahy 5. Věřím, že to vadí i kolegyním a kolegům na dalším městských částech.

V Praze je i několik tramvajových zastávek na znamení. Dokážete si představit, že by se i jejich počet výrazně navýšil?
To už si vůbec neumím představit. Možná by se dalo mluvit o některých zastávkách, ale i u nich by se musely promyslet všechny důsledky. Taková rozhodnutí nelze dělat od stolu a ospravedlňovat to líbivými vyjádření o snaze šetřit a zrychlit cestování.

Pojďme k projektu Radlické radiály. Zůstává pro Prahu 5 prioritou? Ptám se pro to, že minimálně pro laika to může působit tak, že ne všichni považují stavbu za nutnou…
Pro vedení Prahy 5 projekt je prioritou, chceme ho maximálně uspíšit. Jako Rada jsme proto přijali usnesení podporující stavbu radiály. Tím jsme vyslali jasný signál, že nejsme ti, kdo projekt zdržují. Máme několik připomínek, například k podobě tunelů, ale s tím vším se lze vypořádat až v připomínkovém řízení po vydání územního rozhodnutí. Do přípravného procesu se bohužel vložila skupina lidí, která stále podává řadu podnětů, které se ale často vůbec nezakládají na realitě a jejich splnění není možné. Například by se na několik měsíců musel zastavit provoz na části linky metra B. Navíc předesílají, že se budou stále odvolávat. Pár desítek lidí si bere za rukojmí statisíce Pražanů. Nerozumím tomu.

Co je špatného na tom, že lidé z oblastí, kudy tak velká dopravní stavba povede, mají návrhy a připomínky?
Špatného na tom není nic, když se to zakládá na reálných potřebách. Na připomínky občanů je samozřejmě brán ohled. Řada požadavků občanských sdružení byla relevantní a následně zakomponována do projektu. Ale jsou tam požadavky, které začlenit nejdou a bohužel přibývají.

Když už hovoříme o občanských aktivitách, jedním z požadavků třeba byla záchrana výtopny na Zlíchově, která byla údajně kvůli stavbě Radlické radiály v ohrožení. Taková aktivita je přeci správná, ne?
Samozřejmě i my bychom byli proti zbourání výtopny. Zde se však jednalo spíše o mediální šum. V oblasti výtopny by mělo být v době výstavby radiály staveniště, což možná trochu omezí její fungování na určitý čas. Ale se zbouráním se v žádném případě nepočítá. Navíc požadavkem již zmíněného usnesení Rady městské části Praha 5 bylo její zachování. Praha 5 má navíc zájem koupit od Českých drah pozemek, na kterém výtopna stojí, aby byla do budoucna jistota, že výtopna zůstane stát na svém místě. Je to skvělý prostor, který musí na Praze 5 zůstat.

panenka-radni-praha-5

Radní Prahy 5 Jan Panenka na výstavě Terminál Smíchov

Pražští radní se nedávno usnesli, že se začne připravovat projekt velkého dopravního terminálu u Smíchovského nádraží. V Malé galerii na radnici Prahy 5 ve Štefánikově ulici je k vidění výstava Terminál Smíchov, která vize proměny této oblasti přibližuje. Jaké vidíte hlavní přínosy terminálu?
Terminál Smíchov především spojí veškerou dopravu, která míří do a z Prahy 5, na jedno místo. Autobusy nebudou už muset stát v Nádražní ulici a Na Knížecí. Všechny druhy městské i příměstské dopravy budou takzvaně pod jednou střechou. Terminál Smíchov bude těžit i z toho, že bude mít napojení na městský silniční okruh a metro. Pražanům návštěvu výstavy určitě doporučuji, dozví se na ní spoustu zajímavých informací. Vstup je zdarma, otevřeno je od úterý do pátku, vždy od 13 do 18 hodin. Výstavu lze navštívit až do 28. června.


Cvičení Voda 2019 omezí dopravu

Včera v 10:08

V sobotu 21. září se v Praze uskuteční Cvičení Voda 2019, které má prověřit protipovodňová opatření a výstavbu mobilních protipovodňových hrazení v Praze 1, 2, 4 a 5. V souvislosti se cvičením budou od 6:00 do 24:00 uzavřeny některé komunikace, včetně stezek pro pěší a...

Dopravní omezení v souvislosti s akcí Den bez aut 2019

Včera v 07:59

Letos se Den bez aut koná v sobotu 21. září na čtyřech místech v Praze. Bez aut budou Mariánské náměstí, ulice Dolnoměcholupská v Dolních Měcholupech, ulice Žacléřská ve Kbelích a celá městská část Praha–Újezd v lokality bez automobilové dopravy. 

Bubenečský tunel bude od soboty do neděle uzavřen

Včera v 07:05

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude Bubenečský tunel od soboty 21. září od 23 hodin do neděle 22. září do 5 hodin uzavřen.

Kotlářka – Sídliště Řepy: Obousměrné přerušení provozu tramvají

19. září 2019 v 10:52

V sobotu 21. září bude od 7:30 hodin do 15:30 hodin obousměrně přerušen provoz tramvají v rozšířeném úseku Kotlářka – Sídliště Řepy.

Tramvajová zastávka Malostranská bude v noci mimo provoz

18. září 2019 ve 20:48

 V noci ze čtvrtka 19. září od 20:40 hodin na pátek 20. září do 4:40 hodin bude mimo provoz tramvajová zastávka Malostranská (u metra) pro směr do centra.

V Hostivaři se cvičně postaví protipovodňové zábrany

17. září 2019 v 08:42

Praha 15 rozhodla, v rámci ochrany před povodněmi na toku Botiče v katastrálním území Hostivař, prověřit výstavbu protipovodňových zábran v ulici U Břehu.

V Prosecké bude omezen provoz

11. září 2019 v 15:04

V Prosecké ulici bude pokračovat rekonstrukce kanalizace v úseku ulic Zenklova – Čuprova, která omezí provoz do 27. listopadu.

Další články
Nahoru