dnes
Úterý - obcasny-dest
4°C
zítra
Středa - obcasny-dest
4°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
5°C
Všechny zastávky na znamení? K určitým skupinám cestujících je to sobecké, říká radní Prahy 5 Panenka
Ženské domovy, zastávka na znamení. Foto: ŠJů / Wikimedia Commons

Všechny zastávky na znamení? K určitým skupinám cestujících je to sobecké, říká radní Prahy 5 Panenka

Od začátku července by měly být všechny autobusové zastávky v síti pražské MHD na znamení. K záměru vedení metropole se ozvala kritika od Národní rady osob se zdravotním postižením, nesouhlasné stanovisko přednesly i některé městské části. Jaké výhrady má Praha 5, popsal radní pro dopravu Jan Panenka (ODS), který serveru Pražský patriot také odpověděl na otázky k projektům Radlické radiály a Terminál Smíchov.

Co Vám vadí na záměru udělat všechny autobusové zastávky na znamení? Ušetří se prý pár milionů a zrychlí se cestování…
Pět milionů není tak významná úspora, aby to vyvážilo problémy, které to přinese především seniorům a cestujícím s kočárky. Zhruba polovina autobusů není uzpůsobena k tomu, abyste si jednoduše bez nutnosti se zvedat dokázal zmáčknout tlačítko signalizující řidiči potřebu vystoupit. Z tohoto pohledu je to k zmíněným skupinám cestujících sobecký a neohleduplný návrh.

Ale již více než polovina zastávek je na znamení už nyní…
To je trochu zavádějící, protože jde především o zastávky v méně frekventovaných oblastech, nyní to bude všude, tedy i v místech, kde byste to doposud vůbec nečekali, takže lidé budou často zapomínat a přejíždět stanice. Navíc to způsobí i další problémy.

Jaké?
Pražská MHD má velice dobře zpracovaný jízdní řád, autobusy jezdí načas. Když budou všechny zastávky na znamení, dodržování jízdních řádů bude složitější, protože zcela určitě začnou vznikat rozdíly v dojezdových časech. Každý to zná ze své zkušenosti, že někdy jede autobus přes prázdné zastávky a jiný den, ale ve stejný čas, na každé zastávce někdo nastupuje nebo vystupuje.

To se ale děje už dnes a řidiči si s tím umí poradit, někde prostě na zastávce čekají…
Ano, ale potom se ptám, proč dělat takové opatření, které jistě udělá zmatky, cestování nezrychlí a ušetří pár milionů? V mnohamiliardovém rozpočtu dopravního podniku je to kapka v moři.

Není to nyní tak trochu hořekování nad rozlitým mlékem? Proč jste nepřišli s kritikou dříve?
Vadí nám to od počátku, ale vzhledem k tomu, že nepřišel žádný podnět z magistrátu a nebyla iniciována debata s městskými částmi k tomuto opatření, nedostali jsme možnost s kritikou, ale i návrhy řešení, přijít.  Debata byla jen v dopravním výboru pražského zastupitelstva, tam se to odsouhlasilo a už to šlo do Rady hlavního města Prahy. Tudíž o konzultacích a zapracování připomínek z městských částí nemůže být řeč. A není to jen o nesouhlasném postoji Prahy 5. Věřím, že to vadí i kolegyním a kolegům na dalším městských částech.

V Praze je i několik tramvajových zastávek na znamení. Dokážete si představit, že by se i jejich počet výrazně navýšil?
To už si vůbec neumím představit. Možná by se dalo mluvit o některých zastávkách, ale i u nich by se musely promyslet všechny důsledky. Taková rozhodnutí nelze dělat od stolu a ospravedlňovat to líbivými vyjádření o snaze šetřit a zrychlit cestování.

Pojďme k projektu Radlické radiály. Zůstává pro Prahu 5 prioritou? Ptám se pro to, že minimálně pro laika to může působit tak, že ne všichni považují stavbu za nutnou…
Pro vedení Prahy 5 projekt je prioritou, chceme ho maximálně uspíšit. Jako Rada jsme proto přijali usnesení podporující stavbu radiály. Tím jsme vyslali jasný signál, že nejsme ti, kdo projekt zdržují. Máme několik připomínek, například k podobě tunelů, ale s tím vším se lze vypořádat až v připomínkovém řízení po vydání územního rozhodnutí. Do přípravného procesu se bohužel vložila skupina lidí, která stále podává řadu podnětů, které se ale často vůbec nezakládají na realitě a jejich splnění není možné. Například by se na několik měsíců musel zastavit provoz na části linky metra B. Navíc předesílají, že se budou stále odvolávat. Pár desítek lidí si bere za rukojmí statisíce Pražanů. Nerozumím tomu.

Co je špatného na tom, že lidé z oblastí, kudy tak velká dopravní stavba povede, mají návrhy a připomínky?
Špatného na tom není nic, když se to zakládá na reálných potřebách. Na připomínky občanů je samozřejmě brán ohled. Řada požadavků občanských sdružení byla relevantní a následně zakomponována do projektu. Ale jsou tam požadavky, které začlenit nejdou a bohužel přibývají.

Když už hovoříme o občanských aktivitách, jedním z požadavků třeba byla záchrana výtopny na Zlíchově, která byla údajně kvůli stavbě Radlické radiály v ohrožení. Taková aktivita je přeci správná, ne?
Samozřejmě i my bychom byli proti zbourání výtopny. Zde se však jednalo spíše o mediální šum. V oblasti výtopny by mělo být v době výstavby radiály staveniště, což možná trochu omezí její fungování na určitý čas. Ale se zbouráním se v žádném případě nepočítá. Navíc požadavkem již zmíněného usnesení Rady městské části Praha 5 bylo její zachování. Praha 5 má navíc zájem koupit od Českých drah pozemek, na kterém výtopna stojí, aby byla do budoucna jistota, že výtopna zůstane stát na svém místě. Je to skvělý prostor, který musí na Praze 5 zůstat.

panenka-radni-praha-5

Radní Prahy 5 Jan Panenka na výstavě Terminál Smíchov

Pražští radní se nedávno usnesli, že se začne připravovat projekt velkého dopravního terminálu u Smíchovského nádraží. V Malé galerii na radnici Prahy 5 ve Štefánikově ulici je k vidění výstava Terminál Smíchov, která vize proměny této oblasti přibližuje. Jaké vidíte hlavní přínosy terminálu?
Terminál Smíchov především spojí veškerou dopravu, která míří do a z Prahy 5, na jedno místo. Autobusy nebudou už muset stát v Nádražní ulici a Na Knížecí. Všechny druhy městské i příměstské dopravy budou takzvaně pod jednou střechou. Terminál Smíchov bude těžit i z toho, že bude mít napojení na městský silniční okruh a metro. Pražanům návštěvu výstavy určitě doporučuji, dozví se na ní spoustu zajímavých informací. Vstup je zdarma, otevřeno je od úterý do pátku, vždy od 13 do 18 hodin. Výstavu lze navštívit až do 28. června.


Feřtekova ulice a obratiště autobusů projdou opravou

Dnes v 10:18

Od pondělí 18. listopadu do 5. prosince provede Technická správa komunikací souvislou údržbu vozovky Feřtekova v úseku od křižovatky s ulicí Cafourkova za přechod pro chodce, který se nachází za obratištěm autobusů v ulici Feřtekova včetně samotného obratiště.

Nový kruhový objezd v Praze 14

Dnes v 07:06

Na křižovatce ulic Za Černým mostem a Cíglerova byla vybudována malá okružní křižovatka kvůli zvýšení bezpečnosti a podpory plynulosti dopravy v oblasti Hutí.

Na Zbraslavi přes Strakonickou vyroste nový most, původní bude zbourán

Včera v 07:53

V pondělí 11. listopadu zahájí Technická správa komunikací přípravné práce na demolici mostu přes Strakonickou ulici na Zbraslavi, který vede k ulicím K Výtopně a Za Opusem.

Začne další oprava části Ocelkovy ulice

Včera v 07:00

V pondělí 11. listopadu zahájí Technická správa komunikací opravu další části ulice Ocelkova (MČ Praha 14) v úseku mezi ulicí Skorkovská a účelovou komunikací NN 4143 v délce 285 m. Oprava potrvá necelý měsíc do 8. prosince. 

Částečná uzavírka Kutnohorské ulice potrvá do 13. prosince

Včera v 06:30

Od úterý 12. listopadu dojde k částečné uzavírce Kutnohorské ulice v úseku mezi Europarkem (od ulice Ústřední) a Dolními Měcholupy z důvodu výměny povrchu komunikace. Bude rovněž prováděna oprava povrchu v celém křižovatkovém prostoru Černokostelecká x Kutnohorská x Ústřední. Uzavírka bude...

Dopravní omezení na ulici Milady Horákové

10. listopadu 2019 ve 21:57

Od 11. listopadu do 1. prosince bude omezen provoz na komunikaci Milady Horákové v úseku od rampy Tunelového komplexu Blanka k ulici U Sparty. Důvodem je výstavba světelně řízené křižovatky. 

Nová midibusová linka 153 propojí odlehlá místa s MHD

8. listopadu 2019 v 11:42

Od 1. prosince bude na území Prahy 5 zajišťovat přepravu nová midibusová linka 153, která obslouží a propojí některé odlehlejší oblasti na území městské části, které jsou daleko od MHD nebo se při cestě z jedné oblasti do druhé musí složitě přestupovat.

Praha 6 vypsala další kolo přihlášek o garážová stání na Prašném mostě

7. listopadu 2019 ve 22:36

Městská část Praha 6 vypsala 7. kolo přihlášek o garážová stání na Prašném mostě, hlásit se lze do 21. listopadu. 

V Praze nepatrně zdražil benzin, nafta zlevnila

7. listopadu 2019 v 11:28

U čerpacích stanic v Praze zdražil od minulého týdne benzin Natural 95 o dva haléře na průměrných 32,73 Kč/l. Nafta naopak o pět haléřů zlevnila, v průměru se litr prodává za 32,28 koruny. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Ceny pohonných hmot v hlavním městě jsou nejvyšší...

Začne měsíční rekonstrukce části Kutnohorské ulice

7. listopadu 2019 v 10:56

V úterý 12. listopadu začne rekonstrukce části Kutnohorské ulice v Praze. V noci před zahájením prací bude instalováno dopravní značení v místě stavby i na objízdné trase. Samotné práce jsou plánovány na jeden měsíc do pátku 13. prosince. 

Další články
Nahoru