dnes
Sobota - obcasny-dest
10°C
zítra
Neděle - oblacno
13°C
pozítří
Pondělí - obcasny-dest
10°C
Všechny zastávky na znamení? K určitým skupinám cestujících je to sobecké, říká radní Prahy 5 Panenka
Ženské domovy, zastávka na znamení. Foto: ŠJů / Wikimedia Commons

Všechny zastávky na znamení? K určitým skupinám cestujících je to sobecké, říká radní Prahy 5 Panenka

Od začátku července by měly být všechny autobusové zastávky v síti pražské MHD na znamení. K záměru vedení metropole se ozvala kritika od Národní rady osob se zdravotním postižením, nesouhlasné stanovisko přednesly i některé městské části. Jaké výhrady má Praha 5, popsal radní pro dopravu Jan Panenka (ODS), který serveru Pražský patriot také odpověděl na otázky k projektům Radlické radiály a Terminál Smíchov.

Co Vám vadí na záměru udělat všechny autobusové zastávky na znamení? Ušetří se prý pár milionů a zrychlí se cestování…
Pět milionů není tak významná úspora, aby to vyvážilo problémy, které to přinese především seniorům a cestujícím s kočárky. Zhruba polovina autobusů není uzpůsobena k tomu, abyste si jednoduše bez nutnosti se zvedat dokázal zmáčknout tlačítko signalizující řidiči potřebu vystoupit. Z tohoto pohledu je to k zmíněným skupinám cestujících sobecký a neohleduplný návrh.

Ale již více než polovina zastávek je na znamení už nyní…
To je trochu zavádějící, protože jde především o zastávky v méně frekventovaných oblastech, nyní to bude všude, tedy i v místech, kde byste to doposud vůbec nečekali, takže lidé budou často zapomínat a přejíždět stanice. Navíc to způsobí i další problémy.

Jaké?
Pražská MHD má velice dobře zpracovaný jízdní řád, autobusy jezdí načas. Když budou všechny zastávky na znamení, dodržování jízdních řádů bude složitější, protože zcela určitě začnou vznikat rozdíly v dojezdových časech. Každý to zná ze své zkušenosti, že někdy jede autobus přes prázdné zastávky a jiný den, ale ve stejný čas, na každé zastávce někdo nastupuje nebo vystupuje.

To se ale děje už dnes a řidiči si s tím umí poradit, někde prostě na zastávce čekají…
Ano, ale potom se ptám, proč dělat takové opatření, které jistě udělá zmatky, cestování nezrychlí a ušetří pár milionů? V mnohamiliardovém rozpočtu dopravního podniku je to kapka v moři.

Není to nyní tak trochu hořekování nad rozlitým mlékem? Proč jste nepřišli s kritikou dříve?
Vadí nám to od počátku, ale vzhledem k tomu, že nepřišel žádný podnět z magistrátu a nebyla iniciována debata s městskými částmi k tomuto opatření, nedostali jsme možnost s kritikou, ale i návrhy řešení, přijít.  Debata byla jen v dopravním výboru pražského zastupitelstva, tam se to odsouhlasilo a už to šlo do Rady hlavního města Prahy. Tudíž o konzultacích a zapracování připomínek z městských částí nemůže být řeč. A není to jen o nesouhlasném postoji Prahy 5. Věřím, že to vadí i kolegyním a kolegům na dalším městských částech.

V Praze je i několik tramvajových zastávek na znamení. Dokážete si představit, že by se i jejich počet výrazně navýšil?
To už si vůbec neumím představit. Možná by se dalo mluvit o některých zastávkách, ale i u nich by se musely promyslet všechny důsledky. Taková rozhodnutí nelze dělat od stolu a ospravedlňovat to líbivými vyjádření o snaze šetřit a zrychlit cestování.

Pojďme k projektu Radlické radiály. Zůstává pro Prahu 5 prioritou? Ptám se pro to, že minimálně pro laika to může působit tak, že ne všichni považují stavbu za nutnou…
Pro vedení Prahy 5 projekt je prioritou, chceme ho maximálně uspíšit. Jako Rada jsme proto přijali usnesení podporující stavbu radiály. Tím jsme vyslali jasný signál, že nejsme ti, kdo projekt zdržují. Máme několik připomínek, například k podobě tunelů, ale s tím vším se lze vypořádat až v připomínkovém řízení po vydání územního rozhodnutí. Do přípravného procesu se bohužel vložila skupina lidí, která stále podává řadu podnětů, které se ale často vůbec nezakládají na realitě a jejich splnění není možné. Například by se na několik měsíců musel zastavit provoz na části linky metra B. Navíc předesílají, že se budou stále odvolávat. Pár desítek lidí si bere za rukojmí statisíce Pražanů. Nerozumím tomu.

Co je špatného na tom, že lidé z oblastí, kudy tak velká dopravní stavba povede, mají návrhy a připomínky?
Špatného na tom není nic, když se to zakládá na reálných potřebách. Na připomínky občanů je samozřejmě brán ohled. Řada požadavků občanských sdružení byla relevantní a následně zakomponována do projektu. Ale jsou tam požadavky, které začlenit nejdou a bohužel přibývají.

Když už hovoříme o občanských aktivitách, jedním z požadavků třeba byla záchrana výtopny na Zlíchově, která byla údajně kvůli stavbě Radlické radiály v ohrožení. Taková aktivita je přeci správná, ne?
Samozřejmě i my bychom byli proti zbourání výtopny. Zde se však jednalo spíše o mediální šum. V oblasti výtopny by mělo být v době výstavby radiály staveniště, což možná trochu omezí její fungování na určitý čas. Ale se zbouráním se v žádném případě nepočítá. Navíc požadavkem již zmíněného usnesení Rady městské části Praha 5 bylo její zachování. Praha 5 má navíc zájem koupit od Českých drah pozemek, na kterém výtopna stojí, aby byla do budoucna jistota, že výtopna zůstane stát na svém místě. Je to skvělý prostor, který musí na Praze 5 zůstat.

panenka-radni-praha-5

Radní Prahy 5 Jan Panenka na výstavě Terminál Smíchov

Pražští radní se nedávno usnesli, že se začne připravovat projekt velkého dopravního terminálu u Smíchovského nádraží. V Malé galerii na radnici Prahy 5 ve Štefánikově ulici je k vidění výstava Terminál Smíchov, která vize proměny této oblasti přibližuje. Jaké vidíte hlavní přínosy terminálu?
Terminál Smíchov především spojí veškerou dopravu, která míří do a z Prahy 5, na jedno místo. Autobusy nebudou už muset stát v Nádražní ulici a Na Knížecí. Všechny druhy městské i příměstské dopravy budou takzvaně pod jednou střechou. Terminál Smíchov bude těžit i z toho, že bude mít napojení na městský silniční okruh a metro. Pražanům návštěvu výstavy určitě doporučuji, dozví se na ní spoustu zajímavých informací. Vstup je zdarma, otevřeno je od úterý do pátku, vždy od 13 do 18 hodin. Výstavu lze navštívit až do 28. června.


Dopravní omezení v souvislosti se silničním během Běchovice - Praha

Dnes v 09:25

V neděli 27. září se koná 124. ročník silničního běhu Běchovice – Praha. Dopravní opatření související s touto významnou sportovní akcí se budou týkat komunikací na území městských částí Praha 3, 9, 14 a 21.

Most přes Jeremiášovu ulici je dokončen

Dnes v 05:55

Ve čtvrtek 24. září dokončila Technická správa komunikací práce na mostním objektu X 037, který převádí silniční dopravu v Líšnické ulici přes ulici Jeremiášovu.

Spanilá jízda vozidel Volkswagen zítra omezí dopravu

Včera v 09:23

V sobotu 26. září se koná spanilá jízda vozidel VW Transportérů po komunikacích na území městských částí Praha 1, 2, 7 a 8. Kolona – cca 120 účastníků – vyjede v 10 hodin od Výstaviště Praha v Holešovicích a zpět se vrátí do cca 12:30 hodin.

Internacionální ulice v Suchdole bude uzavřena

23. září 2020 v 11:14

Z důvodu výstavby nového vodovodního řadu v Suchdolské ulici bude uzavřena ulice Internacionální na křižovatce s ulicí Suchdolskou od soboty 26. září do úterý 29. září pro veškerý provoz v obou směrech. Ulice Internacionální bude průjezdná od Kamýcké po Suchdolské náměstí. Zastávka Suchdolské...

Letenský tunel bude příští týden uzavřen

23. září 2020 v 09:31

Noční uzavření Letenského tunelu proběhne od 29. září od 23 hodin do 30. září do 5 hodin.

V ulici Jana Želivského pokračují opravy

23. září 2020 v 08:20

Od soboty 26. září 2020 bude Technická správa komunikací pokračovat v souvislé údržbě vozovky na komunikaci Jana Želivského v úseku Koněvova – Olšanská ve směru z centra.  Práce by měly skončit 10. října 2020.

Začala rekonstrukce tramvajové trati v ulicích Na Veselí a Soudní

21. září 2020 v 10:11

Pražský dopravní podnik (DPP) se v sobotu 19. září pustil do rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu, konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní. Z tohoto důvodu bude do 27. listopadu obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Pražského povstání – Vozovna...

Dopravní opatření v souvislosti s akcí 400 let od bitvy na Bílé hoře

18. září 2020 v 08:23

V pátek 18. září v čase od cca 18:45 do 20:15 hodin se v rámci akce 400 let od bitvy na Bílé hoře uskuteční v Praze 6 slavnostní průvod historických vojsk od Písecké brány do parku Maxe van der Stoela. 

Oprava mostu Ve Žlíbku – Počernická

14. září 2020 ve 13:00

Od úterý 22. září začne Technické správa komunikací s opravou mostu X 526 Ve Žlíbku – Počernická, MČ Praha 20 – Horní Počernice. Jedná se o most přes D10, Novopackou.  

Další články
Nahoru