dnes
Středa - obcasny-dest
4°C
zítra
Čtvrtek - obcasny-dest
5°C
pozítří
Pátek - snih-dest
4°C
Všechny autobusové zastávky v Praze možná budou na znamení. A těch tramvajových přibývá
Ilustrační foto: archiv

Všechny autobusové zastávky v Praze možná budou na znamení. A těch tramvajových přibývá

V Praze začnou být od neděle tři tramvajové zastávky na znamení, celkem jich bude sedm. A tento počet není konečný, bude se navyšovat. Autobusových zastávek na znamení je již 570, což je polovina počtu všech zastávek v hlavním městě. Jednou by mohly být takové všechny.

V neděli 2. března se mění charakter tří tramvajových zastávek na trase linek 5 a 55. Depo Hotivař, Malešická továrna a Na Homoli se mění na zastávky na znamení. Cestující se na nich má chovat stejně jako na autobusových, čili při nástupu nemusí na tramvaj mávat a při výstupu stačí stisknout tlačítko poptávkového ovládání dveří. Pokud tramvaj není vybavena tímto tlačítkem, je povinen řidič zastavit vždy.

Jako první začala fungovat na konci roku 2012 v režimu na znamení zastávka ČSAD Smíchov. Loni v prosinci se k ní přidaly tři zastávky linek 16 a 54 v Hloubětíně – Vozovna Hloubětín, Starý Hloubětín a Nový Hloubětín. „Zkušenosti s tramvajovými zastávkami na znamení jsou pozitivní, proto je také jejich počet postupně rozšiřován,“ uvedl Filip Drápal, mluvčí společnosti Ropid, která dopravu v Praze organizuje.

„Jednoznačně podporujeme rozšiřování počtu zastávek na znamení, a to jak u autobusů, tak u tramvají. Přináší to určité časové úspory, úspory pohonných hmot díky odstranění zbytečných rozjezdů a brzdění a také to přispívá k plynulejší, a tím i pohodlnější jízdě pro cestující,“ vysvětlil.

Ačkoli se to cestujícímu, který moc nejezdí v okrajových částech Prahy, nemusí zdát jako pravdivý údaj, v metropoli je téměř šest stovek autobusových zastávek na znamení, což je přibližně polovina všech míst, kde zastavují spoje.

Všechny zastávky na znamení? Před volbami asi ne

Ropid připustil, že po zavedení autobusových zastávek na znamení s nimi panovala nespokojenost, hlavně kvůli nedostatku tlačítek znamení k řidiči v autobusech, což se díky dodávkám nových autobusů SOR daří úspěšně řešit. Dnes už prý negativní reakce nejsou. „Navíc autobusy mají poptávkové ovládání dveří, takže cestující tlačítka používají i ve stálých zastávkách, pouze u těch na znamení musejí dát vědět o výstupu více v předstihu,“ řekl Drápal.

„Naší dlouhodobou snahou je postupně zavést u autobusů plošný systém, kdy se bude zastavovat pouze při potřebě výstupu nebo nástupu, jako je tomu v okolních dopravně vyspělých zemích, například v Německu a Rakousku,“ pokračoval.

„Nápad to není špatný, ale do podzimních voleb se to určitě realizovat nebude. Politici si na takovou na první pohled radikální změnu netroufnou. Museli by to podpořit srozumitelnou vysvětlovací kampaní, což by se v našich podmínkách úplně nemuselo podařit,“ sdělil serveru Pražský patriot člen Zastupitelstva hl. m. Prahy, který si nepřál být jmenován.

Od neděle 2. března dochází v pražské integrované dopravě k změnám u téměř šesti desítek autobusů MHD i na příměstských spojích. VÍCE ČTĚTE ZDE.


Další články
Nahoru