dnes
Pátek - zatazeno
9°C
zítra
Sobota - zatazeno
8°C
pozítří
Neděle - zatazeno
8°C
Vozovna Střešovice funguje 110 let, stále si zachovala původní tvář. Jeden čas měla namále
Ve vozovně Střešovice jsou především deponovány vozy tramvají. Foto: archiv DPP

Vozovna Střešovice funguje 110 let, stále si zachovala původní tvář. Jeden čas měla namále

Tramvajová vozovna Střešovice je unikátní a cennou ukázkou dobové dopravní architektury a technického zázemí. Její hala, na které jsou díky postupnému rozšiřování patrné tři různé stavební postupy a typy střešních konstrukcí, se dochovala prakticky v původní podobě. Za 110 let svého fungování od 24. října 1909 poskytla střechu nad hlavou tisícům dopravních prostředků. V současnosti se v ní nachází Muzeum MHD.

Historie vozovny sahá téměř k počátkům zavedení celého pražského tramvajového provozu. Důvodem ke stavbě vozovny byl v první dekádě 20. století velmi rychlý rozvoj tramvajové sítě, kdy nové tratě rychle pronikaly za tehdejší hranice Prahy.

S ohledem na další předpokládaný rozvoj kolejové sítě, kdy bylo rozhodnuto o směřování tramvajové tratě k Brusce (Hradčanská) a dál ke Střešovicím, nakonec Elektrické podniky vybraly nový pozemek na samotném konci, který patřil královské kanonii premonstrátů.

O zakoupení pozemku o rozloze 4 300 čtverečních sáhů rozhodla městská rada 26. července 1907. Stavba vozovny byla zahájena 26. října 1908 a dokončena byla během necelého roku, 24. října 1909 pak vozovna zahájila provoz. 

muzeum-mhd-tramvaje-nahled Během více než sta let se ve střešovické vozovně vystřídalo mnoho tramvajových vozidel a byly odtud vypravovány i různé linky. Na počátku vypravovala vozovna 12 vlaků linky číslo 11, která zde měla konečnou stanici. Brzy k ní přibyly i vlaky linky číslo 5. V polovině roku 1915 již vozovna vypravovala celkem 21 motorových a 10 vlečných vozů, celkem tedy 31 vozů. Příslušelo do ní 85 dopravních zřízenců. Přidělené linky i počty udržovaných vozů se během let často měnily.

Již v prvním projektu vozovny se počítalo s možností budoucího rozšíření. Jakmile se zlepšila hospodářská situace po skončení světové války, začaly Elektrické podniky znovu stavět nové tratě a rozšiřovat i potřebný vozový park.

Současně bylo možné přikročit i k postupnému prodloužení tratě v úseku Nádraží v Brusce – Vozovna Střešovice. Druhá kolej byla dokončena 12. června 1920. Rozšíření vozovny bylo dokončeno 15. února 1931 a její kapacita se tak rozšířila na 129 vozů. Ve třetí lodi byla zřízena kovářská výheň s vysokým komínem.  

trojelbusy-praha-nahled Vozovna Střešovice se dokonce stala v druhé polovině třicátých let 20. století prvním objektem Elektrických podniků, který poskytoval deponační a technické zázemí pro pražské trolejbusy. Pro tehdy nový dopravní prostředek byla vyhrazena část 1. lodě v rozmezí prvních dvou kolejí, které nebyly podsklepeny. Trolejbusový provoz ve vozovně byl ukončen 1. září 1959. Trolejové vedení bylo následně zdemolováno.

Na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let se začalo uvažovat o zrušení střešovické vozovny. Mezi hlavní argumenty patřila změna dopravních poměrů v Praze po zavedení metra a především uvažovaná výstavba Strahovského tunelu a navazujících dopravních staveb.

tramvaj-t-1-nahled Očekávalo se další velké zvýšení již tak rostoucího automobilového provozu před vozovnou, kdy se manipulace s tramvajovými vlaky začala považovat za nežádoucí. Vážně se uvažovalo o demolici areálu a využití pozemku k jiným účelům. Nakonec ale převážila představa, že do vozovny bude přestěhována sbírka historických tramvají, která byla v té době umístěna ve vozovně Vokovice.

Velkou roli tady hrála skutečnost, že vozovna Střešovice byla v té době jedinou provozní vozovnou, která se dochovala v původní podobě z počátečního období pražských elektrických drah. Proto Ministerstvo kultury České republiky prohlásilo 12. prosince 1991 celý areál za kulturní památku. Muzeum městské hromadné dopravy v Praze bylo slavnostně otevřeno 14. května 1993.


Hlavní nádraží – Nákladové nádraží Žižkov a Olšanské náměstí – Flora: Nepojedou tramvaje

Dnes v 09:20

Od soboty 23. listopadu od 4:30 hodin do pondělí 25. listopadu do 0:30 hodin bude obousměrně přerušen provoz tramvají v úsecích Hlavní nádraží – Nákladové nádraží Žižkov a Olšanské náměstí – Flora. Při této výluce dojde v Táboritské ulici k výměně kolejnic v obloucích v křižovatkách s ulicemi...

Tunelový komplex Blanka bude neprůjezdný

19. listopadu 2019 v 07:46

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Tunelový komplex Blanka uzavřen od soboty 23. listopadu od 23 hodin do neděle 24. listopadu do 5 hodin.

Rozšíření modrých zón v Praze 6 od pondělí 18. listopadu

18. listopadu 2019 v 09:09

Parkování pro rezidenty, tzv. modré zóny, začnou už v pondělí 18. listopadu platit i v dalších částech Prahy 6.

Výluka tramvají v úseku Malostranská – Chotkovy sady

16. listopadu 2019 v 07:59

Z důvodu opravy tramvajové trati v Chotkově ulici bude od pondělí 18. listopadu od 4:30 hodin do pátku 22. listopadu do 4:30 hodin přerušen provoz tramvají v úseku Malostranská – Chotkovy sady, v uvedeném směru. 

Bubenečským tunelem neprojedete

14. listopadu 2019 v 07:02

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude uzavřen Bubenečský tunel od 16. listopadu od 23 hodin do 17. listopadu do 5 hodin.

V ulicích Pánkova a Jeremiášova dojde k omezení provozu

14. listopadu 2019 v 06:24

Technická správa komunikací provede výměnu povrchu vozovky, bude položen nový povrch s obnovou vodorovného dopravního značení. 

Dopravní opatření na Táborské

13. listopadu 2019 v 18:32

Od 18. do 24. listopadu bude omezen provoz na Táborské ulici v Praze 4. Důvodem je rekonstrukce kanalizace.

Další články
Nahoru