dnes
Sobota - zatazeno
4°C
zítra
Neděle - snih
2°C
pozítří
Pondělí - skorojasno
2°C
Vozovna na odstřel: Hloubětínem zazní výbuch, stavba s unikátní střechou půjde k zemi
Hlavní hala hloubětínské vozovny. Do loňského ledna v ní ještě byly tramvaje. Foto: Jan Puci

Vozovna na odstřel: Hloubětínem zazní výbuch, stavba s unikátní střechou půjde k zemi

Halu pro deponaci tramvají v hloubětínské vozovně čeká v sobotu 24. srpna dopoledne demolice. Unikátní skořepinová betonová konstrukce střechy haly je v havarijním stavu. Je paradoxem, že stavba z roku 1951 půjde k zemi, zatímco staré modernizované vozovny z dob Rakouska-Uherska či první republiky bez problémů fungují. V období po druhé světové válce však byla krize a kvůli nedostatku materiálu se šetřilo.

Střechu budovy z roku 1951 tvoří železobetonové monolitické skořepiny, u kterých hrozí, že se zřítí. Výsledky analýzy Kloknerova ústavu ČVUT ukazují, že stavbu nemá cenu zachraňovat. Deformace střechy jsou až do velikosti 150 milimetrů a dochází tam k viditelným deformacím. Vozovna a její střecha nejsou bezpečné.

Neobvyklý průhyb střešní konstrukce budovy byl zjištěn už před pěti lety, ale dlouho byla snaha hledat možná řešení. Pro záchranu by bylo nutné nad i pod konstrukcí použít dost betonu, takže by se sice původní střechu podařilo zachránit, ale nebyla by vidět. Takže jaksi by se vytratil původní záměr. A jelikož novou konstrukci střechy nejde nelze osadit na nynější budovu, tak musí dojít k demolici celého objektu. Navíc se zjistilo, že poškozena je kromě střechy i samotná konstrukce haly.

vozovna-hloubetin-strecha

Odlehčenou konstrukci střechy tvoří celkem 65 železobetonových monolitických skořepin navržených po sovětském vzoru z důvodu nedostatku oceli v tehdejším Československu. Tato neobvyklá konstrukce dosluhuje, na vině je i nedodržení technologií při stavbě. Tloušťka betonové konstrukce byla v projektu navržena pouze pět centimetrů, přičemž podle současných technických norem by již takováto konstrukce nesměla být navržena.

Po demolici začne výstavba nové vozovny, která by měla být hotova v roce 2022. Do jejího dokončení budou tramvaje umístěny na nově vybudovaných odstavných kolejích v ústředních dílnách DPP v Hostivaři. Ze stávajících budov hloubětínské vozovny zůstanou zachovány haly s myčkou tramvají a soustruhem pro údržbu kol.

vozovna-hloubetin

Nové koleje v Hostivaři budou hotovy do léta a následně sem budou přesunuty všechny tramvaje z Hloubětína. Na podzim začne samotná demolice haly.

Celkové předpokládané náklady stavby činily před dvěma lety zhruba 1,6 miliardy korun, až 85 procent nákladů by mohly být hrazeny z dotačních programů Evropské unie. Vzhledem ke zdražení stavebních prací a inflaci se dá předpokládat, že náklady budou nakonec vyšší.


Praha 5: Oddělení přestupků dopravy se přestěhovalo

14. ledna 2020 ve 12:47

Oddělení přestupků dopravy Odboru dopravy ÚMČ Praha 5 je přestěhováno z původní adresy.

V tunelu Mrázovka se vyčistí kamery

8. ledna 2020 v 17:10

Uzavření tunelu Mrázovka proběhne od soboty 11. 1. od 23 hodin do neděle 12. 1. do 5 hodin.

Praha 12: Přechodné uzavření cyklostezky v Modřanech

7. ledna 2020 ve 22:29

ÚMČ Praha 12 a obvodní ředitelství Městské policie Praha 12 upozorňují, že ve středu 8. ledna bude od 7:45 hodin do 9:30 hodin uzavřena cyklostezka v úseku sousedícím s podjezdem v ulici U Kina (Obchodní náměstí). 

Od čtvrtka do pátku neprojedete Brusnickým a Dejvickým tunelem

7. ledna 2020 v 17:02

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie Brusnického a Dejvického tunelu budou od čtvrtka 9. ledna od 23 hodin do pátku 10. ledna do 5 hodin tunely uzavřeny.

Další články
Nahoru