dnes
Středa - zatazeno
-1°C
zítra
Čtvrtek - zatazeno
0°C
pozítří
Pátek - zatazeno
-2°C
Vozovna Motol slaví 80. narozeniny, stála na počátku provozu dnes již legendárních tramvají
Vozovnu Motol si lze občas prohlédnout při dni otevřených dveří. Foto: VitVit / Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0

Vozovna Motol slaví 80. narozeniny, stála na počátku provozu dnes již legendárních tramvají

Pražský dopravní podnik (DPP) si připomíná osmdesáté výročí od zahájení provozu vozovny tramvají Motol. Vozovna vznikla v době meziválečného Československa, po desítkách let provozu slouží úspěšně i dnes. 

První tramvaje přijely do vozovny Motol 3. prosince 1937. V té době patřila svým komfortem k evropské špičce. Stala se domovem pro 120 tramvají. Projekt vozovny vypracoval pražský architekt F. M. Černý. Druhá polovina areálu se začala budovat na konci čtyřicátých let, dokončena byla v roce 1950.

„Vozovna Motol stála u počátku provozu legendárních tramvají řady T, protože byla nejblíže výrobnímu závodu Tatra na Smíchově,“ říká Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP s tím, že první vozy řady T vyjely z vozovny v březnu 1952. Od šedesátých let se stala vozovna Motol domovem pro tramvaje T3.

Vozovna dlouhodobě slouží ke vzdělávání. Už v roce 1952 zahájilo v jejím areálu činnost učňovské středisko dopravního podniku, dnes v Motole sídlí Střední průmyslová škola dopravní.

ynamickým rozvojem prošla vozovna i po roce 1989. Na konci roku 1999 byla dokončena hala denního ošetření a mytí, o dva roky později zahájilo činnost zařízení na doplňování písku do sypačů tramvajových vozů.

V roce 2010 proběhla rekonstrukce technologií na vozy 14T, které byly po roce 2014 předeponovány do jiné vozovny. V roce 2010 proběhla i kompletní rekonstrukce střechy haly depa. V roce 2012 byla dokončena částečná rekonstrukce podpěr kolejí v necelé polovině haly depa a následně v létě roku 2016 došlo ke kompletní rekonstrukci čelní štítové stěny haly depa.

Vozovna Motol vypravuje tramvaje na 11 denních linkách a 3 nočních linkách (denně: 74 vlaků denních a 9 vlaků nočních). V posledních letech slouží vozovna Motol zejména moderním tramvajím typu 15T. V současnosti je domovem celkem pro 99 provozních tramvají, z toho 75 vozů 15T. Kvůli jejich nízkopodlažnosti se musely přizpůsobit podmínky ve vozovně, která právě slaví 80 let existence.


Královský letohrádek – Pražský hrad – Malovanka: V neděli nepojedou tramvaje

Včera v 09:31

Z důvodu údržby tramvajové trati dojde v neděli 27. ledna od 7:30 hodin do 15 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Královský letohrádek– Pražský hrad – Malovanka.

Strossmayerovo náměstí – Hradčanská: Přerušení provozu tramvají z pátku na sobotu

21. ledna 2019 ve 12:45

Z důvodu údržby tramvajové trati dojde v pátek 25. ledna od 0.50 hodin do 4.40 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Strossmayerovo náměstí – Hradčanská.

Uzavření Bubenečského tunelu od soboty do neděle

18. ledna 2019 v 07:15

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude probíhat úplné noční uzavření Bubenečského tunelu od soboty 19. ledna od 23 hodin do neděle 20. ledna do 5 hodin.

I. P. Pavlova – Muzeum – Flora – Želivského: Přerušení provozu tramvají

14. ledna 2019 v 18:26

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v pátek 18. ledna od 0.40 hodin do 4.30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum – Flora – Želivského – Nákladové nádraží Žižkov.

Radošovická – Nádraží Hostivař: Zítra nepojedou tramvaje

12. ledna 2019 v 11:52

V neděli 13. ledna bude od 10 do 16:30 hodin obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Radošovická – Nádraží Hostivař.

Další články
Nahoru