Dnes Sobota - mlha 13°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 14°C
Sobota 12. 10. 2024
Svátek má Marcel
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Vozovna Hloubětín má hotovou konstrukci nové haly
Hlavní hala nové vozovny v Hloubětíně. Foto: Petr Hejna / DPP

Vozovna Hloubětín má hotovou konstrukci nové haly

Budovaná tramvajová vozovna v Hloubětíně má hotovou ocelovou konstrukci, téměř kompletní je střecha a dělníci začali instalovat vzduchotechniku. V následujících týdnech začne montáž kolejí a stavebníci budou připravovat základovou desku, na které budou koleje. Vozovna má být dokončena na podzim příštího roku. Novinářům to řekli náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti), zástupci pražského dopravního podniku (DPP) a stavebních firem. Stavba vyjde na 1,9 miliardy korun, začala loni v září. Původní vozovna byla kvůli havarijnímu stavu odstřelena.

Téměř před rokem začal DPP s výstavbou nové vozovny Hloubětín. V současnosti je dokončena montáž nosného systému hlavního objektu, tj. haly pro odstav a údržbu tramvají, a většina jejího opláštění. Tvoří jej 238 sloupů a ocelových konstrukcí o celkové hmotnosti více než 800 tun.

V areálu vozovny jsou dokončeny také všechny demoliční a vyklízecí práce v objemu 24 tisíc kubíků, většina zemních prací v rozsahu 42 tisíc kubíků včetně přeložek inženýrských sítí zatím v délce 1,1 kilometru. Výstavba nových objektů vozovny je nyní zhruba v polovině. Zhotovitelé stavby jsou společnosti VCES z francouzské skupiny Bouygues Construction a Chládek a Tintěra, Pardubice ze skupiny Enteria.

Na stavbě haly pro odstav a údržbu tramvají nyní zhotovitelé pokračují v montáži opláštění a střechy včetně tepelného a hydroizolačního souvrství o celkové ploše zhruba 14 500 metrů čtverečních, což je zhruba velikost dvou fotbalových hřišť.

Celá střecha a fasády haly by měly být dokončeny v průběhu letošního podzimu, aby v nadcházející zimní sezóně mohly stavební práce pokračovat uvnitř samotné haly.

Tam zhotovitelé v současnosti budují podlahové konstrukce, rozvody inženýrských sítí, inspekční jámy pro tramvaje včetně nosných podpor kolejí a další součásti. V sousední hale údržby, ze které zůstala pouze část pláště, nyní probíhá výstavba inženýrských sítí a konstrukčních vrstev podlahy.

Paralelně s halou odstavů a údržby pro tramvaje vznikají v severní části areálu vozovny u Kolbenovy ulice další budovy, které budou složit pro podnikové provozy. Konkrétně pro Vrchní stavbu DPP, která v Praze realizuje údržbu, opravy a rekonstrukce tramvajových tratí, a také pro Vnitropodnikovou dopravu DPP, která zde bude mít servisní zázemí pro nákladní a speciální automobily. V současnosti jsou zde vybudovány základy a suterény objektů, do konce letošního roku zhotovitelé dokončí jejich hrubou stavbu.

Rozdíl proti původní budově bude v uspořádání a provozní technologii. Jednotlivé haly budou vytápěny na různé teploty, nebo temperovány. Nově vzniknou také visuté lávky, ze kterých mechanici budou opravovat výzbroj umístěnou na střeše.

„Novou a moderní tramvajovou vozovnu Praha potřebuje jako sůl. Hloubětínská bude nejmodernější v ČR, ekologicky velmi šetrná a energeticky soběstačná. Vzhledem k plánovanému rozvoji tramvajové sítě v Praze, chystanému nákupu až 200 nových tramvají věřím, že Hloubětín není poslední nová vozovna v Praze, ale v dohledné budoucnosti budeme moct postavit vozovnu také na jihu Prahy, která by obsluhovala tuto oblast,“ řekl Zdeněk Hřib.

„Zprovozněním vozovny skokově zlepšíme pracovní podmínky všem kolegům, kteří se musí bez ohledu na roční období či počasí starat o hloubětínské tramvaje dočasně odstavované pod širým nebem v našich Ústředních dílnách v Hostivaři. Novou vozovnu potřebujeme také z ekonomického hlediska, protože současné rozložení tramvají způsobuje vysoké nájezdové kilometry při jejich vypravování do provozu,“ sdělil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

„Čtyři roky po odstřelu původní deponovací haly se blížíme k momentu, kdy budeme mít hotovou alespoň hrubou stavbu té nové. Příští měsíc předpokládáme pokládku prvních kolejnic, do konce letošního roku by měly být hotovy hrubé stavby všech objektů a v nové hale pro odstav a údržbu také dokončeno kolejiště. Máme před sebou zhruba stejně dlouhé, ale řekl bych stavebně náročnější období, kdy nové objekty budeme muset vybavit veškerými technologiemi počínaje rozvody, přes zvedáky, lávky, lakovnu, myčku až po tepelná čerpadla a před uvedením do provozu vše vyzkoušet,“ sdělil Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP.

V nové vozovně by podle měly být deponovány nové tramvaje, které Praha nakoupí. V současné době probíhá veřejná zakázka na nákup až 200 nových tramvají pro Prahu, přičemž první z nich mají být dodány do konce roku 2025. „Je zcela logické, že do nové vozovny patří nové tramvaje,“ podotkl Šurovský.

V nové hale bude moci být odstaveno až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů, v opravárenské části bude až 12 článkových vozidel.

Předpokládané celkové náklady na výstavbu nové vozovny Hloubětín jsou téměř 1,9 miliardy korun, což zahrnuje přípravu projektu, bourání staré haly, odvoz sutin a výstavbu první etapy – nového energocentra. Předpokládané stavební náklady na nynější hlavní fázi výstavby činí 1,354 miliardy korun. 

DPP využívá sedm vozoven, a to Hloubětín, Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov. Podnik má přes 900 tramvají. Náklady na provoz tramvají se v Praze ročně pohybují přes tři miliardy korun, informovala ČTK.


Autor: Jan Puci

Zasedání členů Zastupitelstva MČ Praha 11

Včera v 16:30

Praha 11 zve na 13. zasedání členů Zastupitelstva MČ Praha 11. Konat se bude ve čtvrtek 17. října od 9 hodin v zasedacím sále v objektu KC Zahrada, Malenická 1784, Praha 4.

Společnost Trade Centre Praha spustila dashboard veřejných zakázek na webu Prahy

Včera v 08:49

Trade Centre Praha, a.s. (TCP), městská společnost spravující majetek hlavního města, oznámila spuštění veřejně přístupného Dashboardu veřejných zakázek. Tento nástroj je k dispozici na webových stránkách města Prahy a nabízí přehledné, interaktivní vizualizace všech veřejných zakázek, které TCP...

Pochozí zóna u metra Háje dostane nové sítě proti holubům, investorem bude THMP

10. října 2024 ve 14:11

Obyvatele Prahy 11 dlouhodobě trápí množství holubů, kteří se zabydlují v blízkém okolí metra Háje a znečišťují jeho okolí. V místech pochozí zóny je situace řešena pomocí nainstalovaných ochranných hrotů a sítí proti ptactvu, ty jsou však po delší době použití proděravělé a na lampách veřejného...

Další články
Nahoru