Vozovna Hloubětín má hotovou konstrukci nové haly
1. září 2023 15:50
Téměř před rokem začal DPP s výstavbou nové vozovny Hloubětín. V současnosti je dokončena montáž nosného systému hlavního objektu, tj. haly pro odstav a údržbu tramvají, a většina jejího opláštění. Tvoří jej 238 sloupů a ocelových konstrukcí o celkové hmotnosti více než 800 tun.
V areálu vozovny jsou dokončeny také všechny demoliční a vyklízecí práce v objemu 24 tisíc kubíků, většina zemních prací v rozsahu 42 tisíc kubíků včetně přeložek inženýrských sítí zatím v délce 1,1 kilometru. Výstavba nových objektů vozovny je nyní zhruba v polovině. Zhotovitelé stavby jsou společnosti VCES z francouzské skupiny Bouygues Construction a Chládek a Tintěra, Pardubice ze skupiny Enteria.
Na stavbě haly pro odstav a údržbu tramvají nyní zhotovitelé pokračují v montáži opláštění a střechy včetně tepelného a hydroizolačního souvrství o celkové ploše zhruba 14 500 metrů čtverečních, což je zhruba velikost dvou fotbalových hřišť.
Celá střecha a fasády haly by měly být dokončeny v průběhu letošního podzimu, aby v nadcházející zimní sezóně mohly stavební práce pokračovat uvnitř samotné haly.
Tam zhotovitelé v současnosti budují podlahové konstrukce, rozvody inženýrských sítí, inspekční jámy pro tramvaje včetně nosných podpor kolejí a další součásti. V sousední hale údržby, ze které zůstala pouze část pláště, nyní probíhá výstavba inženýrských sítí a konstrukčních vrstev podlahy.
Paralelně s halou odstavů a údržby pro tramvaje vznikají v severní části areálu vozovny u Kolbenovy ulice další budovy, které budou složit pro podnikové provozy. Konkrétně pro Vrchní stavbu DPP, která v Praze realizuje údržbu, opravy a rekonstrukce tramvajových tratí, a také pro Vnitropodnikovou dopravu DPP, která zde bude mít servisní zázemí pro nákladní a speciální automobily. V současnosti jsou zde vybudovány základy a suterény objektů, do konce letošního roku zhotovitelé dokončí jejich hrubou stavbu.
Rozdíl proti původní budově bude v uspořádání a provozní technologii. Jednotlivé haly budou vytápěny na různé teploty, nebo temperovány. Nově vzniknou také visuté lávky, ze kterých mechanici budou opravovat výzbroj umístěnou na střeše.
„Novou a moderní tramvajovou vozovnu Praha potřebuje jako sůl. Hloubětínská bude nejmodernější v ČR, ekologicky velmi šetrná a energeticky soběstačná. Vzhledem k plánovanému rozvoji tramvajové sítě v Praze, chystanému nákupu až 200 nových tramvají věřím, že Hloubětín není poslední nová vozovna v Praze, ale v dohledné budoucnosti budeme moct postavit vozovnu také na jihu Prahy, která by obsluhovala tuto oblast,“ řekl Zdeněk Hřib.
„Zprovozněním vozovny skokově zlepšíme pracovní podmínky všem kolegům, kteří se musí bez ohledu na roční období či počasí starat o hloubětínské tramvaje dočasně odstavované pod širým nebem v našich Ústředních dílnách v Hostivaři. Novou vozovnu potřebujeme také z ekonomického hlediska, protože současné rozložení tramvají způsobuje vysoké nájezdové kilometry při jejich vypravování do provozu,“ sdělil Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.
„Čtyři roky po odstřelu původní deponovací haly se blížíme k momentu, kdy budeme mít hotovou alespoň hrubou stavbu té nové. Příští měsíc předpokládáme pokládku prvních kolejnic, do konce letošního roku by měly být hotovy hrubé stavby všech objektů a v nové hale pro odstav a údržbu také dokončeno kolejiště. Máme před sebou zhruba stejně dlouhé, ale řekl bych stavebně náročnější období, kdy nové objekty budeme muset vybavit veškerými technologiemi počínaje rozvody, přes zvedáky, lávky, lakovnu, myčku až po tepelná čerpadla a před uvedením do provozu vše vyzkoušet,“ sdělil Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP.
V nové vozovně by podle měly být deponovány nové tramvaje, které Praha nakoupí. V současné době probíhá veřejná zakázka na nákup až 200 nových tramvají pro Prahu, přičemž první z nich mají být dodány do konce roku 2025. „Je zcela logické, že do nové vozovny patří nové tramvaje,“ podotkl Šurovský.
V nové hale bude moci být odstaveno až 61 článkových tramvají délky až 32 metrů, v opravárenské části bude až 12 článkových vozidel.
Předpokládané celkové náklady na výstavbu nové vozovny Hloubětín jsou téměř 1,9 miliardy korun, což zahrnuje přípravu projektu, bourání staré haly, odvoz sutin a výstavbu první etapy – nového energocentra. Předpokládané stavební náklady na nynější hlavní fázi výstavby činí 1,354 miliardy korun.
DPP využívá sedm vozoven, a to Hloubětín, Kobylisy, Motol, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov. Podnik má přes 900 tramvají. Náklady na provoz tramvají se v Praze ročně pohybují přes tři miliardy korun, informovala ČTK.