Dnes Úterý - skorojasno 13°C
Zítra Středa - skorojasno 14°C
Úterý 26. 10. 2021
Svátek má Erik
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Volební lídři v Praze vidí jako problémy hlavně bydlení a dopravu
Volby budou letos na podzim. Ilustrační foto: archiv

Volební lídři v Praze vidí jako problémy hlavně bydlení a dopravu

V Praze patří mezi hlavní problémy dostupnost bydlení a doprava. Vyplývá to z ankety ČTK mezi lídry politických subjektů, které mají největší šanci obsadit svými zástupci křesla v Poslanecké sněmovně. Obdobné problémy viděli zástupci stran jako nejpodstatnější pro hlavní město i před minulými volbami.

Jaké jsou podle vás největší problémy Prahy a jaké jsou možnosti jejich řešení? (koalice mají jednoho respondenta – lídra kandidátky)

Patrik Nacher (ANO)

Problémy: Rozdělil bych to na dvě věci obsahové a časové. Obsahové jsou ty, které se dají řešit zákonem, což je Airbnb, kdy je třeba, aby byly jasné podmínky a pravidla a obce jej mohly samy regulovat. Potom je tu doprava a vlivy nekoordinovaných uzavírek. Co se týče obchvatů, tak tady mohu vyvíjet tlak na komunikaci státu a města.

Řešení: Povedla se vyřešit pravidla taxislužby, podařilo se zatočit s ´deštníkáři´ a ochránit tak skutečné a kvalifikované průvodce. Třetí jsou směnárny, zatočilo se s těmi predátorskými, které nabízely velmi nepříznivý kurs, a podařilo se vyřešit problém s vraky v ulicích, po kterém volali zejména starostové městských částí, kde mají sídliště. V dalším období chci navazovat na tyto aktivity.

Marta Semelová (KSČM)

Problémy: Myslím, že je škoda, že není lepší komunikace mezi vládou a vedením hlavního města zejména ohledně dopravních staveb, protože bohužel vnější ani městský okruh se nepohnuly a radiály také ne. Myslím, že tady má velké rezervy komunikace, protože to jsou stavby celostátního významu, na kterých by se měla podílet vláda. Rostou ceny bytů a nájmů i další náklady na bydlení a lidé, kteří navíc v posledních třeba měsících přišli o práci, se dostávají pod hranici chudoby.

Řešení: Ani v tomto volebním období se nepodařilo dotáhnout zákon o dostupném bydlení, což je určitě velká škoda, protože mnoho lidí napříč republikou se dostává do velmi vážných situací ohledně bydlení. A to se týká jak dospělých, tak dětí. V Praze navíc kolikrát vyhrávají developeři nad občany a vůbec nad kulturou bydlení, kdy se zastavuje každý kousek zeleně.

Olga Richterová (Piráti a STAN, Piráti)

Problémy: V Praze přibývá každým rokem asi 10.000 lidí, takže tlak na nové bydlení je obrovský. Navíc nejsou funkční stavební úřady a stavební zákon, který vláda protlačila Sněmovnou, situaci nezlepší. Konkrétně pro Prahu například vůbec nezohledňuji specifikum hlukových limitů pro tramvaje. Je také škoda, že prošla příliš přísná norma ohledně osvětlení, což znemožňuje označit za byty některé formy bydlení, které jsou dnes nazývány ateliéry. Město také musí být schopné ovlivňovat svoje stavební předpisy, Praha musí být schopná reagovat na přehřívání dané klimatickou změnou, což předpokládá specifické řešení například ohledně počtu parkovacích míst. S tím souvisí i naše snaha sázet v Praze co nejvíce stromů, kdy chceme pokračovat v plánu vysázet milion stromů za dvě volební období. Další věcí je doprava, Praha se musí velmi úzce dohodnout a komunikovat se státem kvůli dostavbě Pražského okruhu. Zaměřit se musíme také na kvalitu vzdělávání a důstojné platy učitelů, které jsou dlouhodobě podhodnocené na úkor jiných regionů. Vzdělaná společnost je nepochybně cestou k lepší budoucnosti.

Řešení: Podařilo se nám sice prosadit větší pravomoci SVJ a povinnost platforem typu Airbnb poskytovat informace o počtech hostů, ale městu zásadně chybí pravomoc vydat nařízení, které by například mohlo určovat maximální počet dní v roce, kdy je možné byty využívat na krátkodobé pronájmy. Stále se také nepodařilo schválit zákon o dostupném bydlení, takže na to v Praze reagujeme například s pomocí Městské nájemní agentury, která bude nabízet lidem v bytové nouzi byty soukromých vlastníků. V oblasti vzdělávání ministerstvo školství dlouhodobě při rozdělování peněz na platy nedostatečně zohledňuje mezikrajové rozdíly v platové hladině. Není možné, aby si město tuto situaci muselo řešit z vlastního rozpočtu, místo toho, aby z těchto peněz opravovalo chodníky. Už teď město doplácí na platy učitelů zhruba miliardu korun ročně.

Josef Nerušil (SPD)

Problémy: Největší problémy Prahy vnímám v oblasti nedokončené výstavby infrastruktury. Ať už se jedná o nedokončený projekt pražského okruhu, nedostatečnou kapacitu metra, chybějící vlakové spojení letiště, ale i celkově stav příměstské železnice. Motorové vozy řady 810 jsou sice půvabné, ale pro řešení dopravy ve velkoměstě, jako je Praha, jsou zcela nevhodné, vyjma nostalgických jízd. Součástí problému je i současná dopravní politika pražského magistrátu, která usiluje pokud možno o co největší znepříjemnění průjezdu Prahy automobilem, nebo nesmyslný systém parkovacích zón. Jako druhý největší problém vnímám skutečnost, že z Prahy zmizeli turisti. Dílem je na vině pandemie koronaviru, ale dílem také prvoplánové vměšování pražských komunálních politiků do mezinárodní politiky, což jim nepřísluší. Pražské provozovny musejí zůstat otevřené, aby živnostníci a podnikatelé mohli pracovat a mít tržby. V poslední řadě pak vnímáme jako problematické obstrukce ze strany aktivistů, kteří se snaží zabránit jakékoliv výstavbě a rozvoji města, což se projevuje například i v nedostatečné výstavbě bydlení. Co nás trápí především, tak je naprosto nepochopitelný aktivismus vůči výstavbě sportovišť pro amatérský sport, mládež a děti, jak jsme tomu svědky například nyní v případě úpravy parku na Folimance.

Řešení: Většina projektů v současnosti zůstává ve fázi draze zpracovaných studií. Politici tu jsou však i od toho, aby našli odvahu zahájit i ambiciózní stavby, jako byl svého čas tunel Blanka. My se v Poslanecké sněmovně budeme snažit napomáhat rozumným projektům k realizaci, tedy aby byla Praha kvalitně napojena na vysokorychlostní síť železnice, aby byl dostavěn Pražský okruh a aby byly budovány nové linky metra z pražských sídlišť. Budeme usilovat i o sjednocení systému parkovacích zón do jedné celopražské zóny, nedostatek parkovacích míst chceme podobně jako jiná západoevropská města řešit investicemi do parkovacích domů. Bavíme se tu o problémech, které svým významem přesahují Prahu a které nelze efektivně řešit na komunální úrovni, zapojení poslanců v oblasti přípravy legislativy je z tohoto pohledu nezbytné. Na pražském magistrátu by pak mělo být zastaveno plýtvání penězi na nesmyslné studie nebo na podporu politického aktivismu, což je případ udělené dotace pro festival Prague Pride. Lidé se v Praze nebudou cítit lépe za stavu klimatické nouze a jejich problémy nevyřeší klimatický plán, jako spíše umožnění investic, výstavby a uvolnění podnikání. Pražan se bude dobře cítit v čistém, bezpečném a podnikatelsky přívětivém městě, přátelském k rodinám s dětmi.

Markéta Pekarová Adamová (koalice Spolu, TOP 09)

Problémy: Zásadním problémem nejen Prahy, ale všech obci v ČR, je dostupnost bydlení. Zejména mladí lidé mají čím dal větší problém dosáhnout na koupi bytu či domu. Vyřízení stavebního povolení na rodinný dům trvá běžně přes rok, pro bytový dům i několik let, v Praze se staví jen asi poloviční množství bytu, než by bylo potřeba.

Řešení: Napomoci k zlepšení měl nový stavební zákon, který byl jedním z hlavních slibů vládní koalice a na jehož potřebnosti panovala všeobecná shoda. Vláda však prosadila zákon, který do procesu schvalování staveb přináší zbytečný centrální úřad, je z něj paskvil. V příštím volebním období bude kvalitní nový stavební zákon první věcí, na kterou se SPOLU zaměříme.

Radomil Bábek (Trikolora Svobodní Soukromníci)

Problémy: Zhoršující se podmínky pro podnikání, špatně řešená doprava, nedostatek bytů i ostatních staveb, bezpečnost a ochrana zeleně.

Řešení: Zhoršující se podmínky pro podnikání jsou obecný, celostátní problém. Nejedná se tedy pouze o pražský problém. Přesto, v Praze jsou specifické potíže, které vedení města přehlíží nebo dokonce eskaluje. Základem zlepšení podmínek pro podnikání v Praze je podpora cestovního ruchu, tedy zacílení na movitější klientelu a nastavení pravidel, která nebude reprezentace města stále měnit (např. omezování restauračních zahrádek v centru). V dopravě je nutné odmítnout tlak, který vyvíjí pražská radnice na automobilisty a současně je nutné odmítnout adoraci cyklistiky, která se projevuje nesmyslným značení cyklopruhů na nejnemožnějších místech, jízdy cyklistů po chodnících a na pěších zónách apod. Zasadíme se o dostavbu městského okruhu a vybudování dostatečně kapacitních parkovišť na okraji Prahy. Uvnitř města jsou pak potřebné parkovací domy a podzemní parkoviště, aby se zvýšila kapacita parkovacích míst bez potřeby zabírat přehnaně velké plochy. Jistě odmítáme mýto, kterým chce levicová radnice zatížit Pražany. Budeme koordinovat potřeby pražské dopravy se Středočeským krajem, protože dojíždění do Prahy je fenomén, který je nutno brát vážně a zabývat se jím. Zároveň je třeba výrazně podporovat MHD v Praze. Je třeba učinit ji pro Pražany atraktivní a komfortní. Nedostatek bytů opět souvisí s celostátní situací, se špatným stavem stavebních řízení. Budeme tlačit na to, aby se stavební řízení v Praze stalo průchodným, rychlým a pružným. Dále chceme podporovat především tzv. zahušťování města stavbami v brownfieldech, a naopak zásadně vyloučit stavby v zeleni, zastavování parků, luk a orné půdy. Praha je podle nás město bezpečné, ale přesto má i v této oblasti co zlepšovat. Především, po Praze jsou desítky míst, kde se srocují skupiny lidí hlučných, agresivních a bezohledných k okolí. To děsí ženy, seniory i děti, a proti tomu jevu je nutné účinně zasáhnout. Dalším velkým problémem jsou sprejeři, kteří ničí fasády budov. Chceme, aby tento podle nás kriminální jev byl trestán. Jako důležité vnímáme nové nastavení podmínek a zadání pro pražskou Městskou policii. Lapidárně řečeno, chceme, aby se změnil způsob práce Městské policie, aby se z výběrčích parkovného změnila MP na stráž veřejného pořádku. Ochrana zeleně a životního prostředí obecně možná nevypadají jako pravicové téma, a já jsem ryzí pravicový konzervativec, ale opak je pravdou. Zatímco levice se ukájí na globálních tématech změny klimatu, my chceme chránit životní prostředí tam, kde žijí naši lidé. Program zelené Prahy znamená prosadit výsadbu stromů, zazelenění tramvajových pásů a velkých dnes betonových či asfaltových ploch, ochranu parků, ale jejich zpřístupňování veřejnosti, např. po vzoru londýnských parků, zakládání vodních ploch uvnitř města atd.

ČSSD – navržená pražská lídryně Jana Maláčová odpovědi v termínu nezaslala.

Přísaha – zatím nemá určeného pražského lídra.


Autor: ČTK

Praha 2 vyzvala ostatní městské části, aby se připojily k deklaraci

4. října 2021 ve 20:07

Představitelé centrálních městských částí v deklaraci, kterou společně v polovině září podepsali, požadují od vedení hlavního města mimo jiné zlepšení komunikace v oblasti protidrogové politiky, rozšíření služeb pro drogově závislé a lidi bez domova i mimo centrální městské části, revizi obecně...

Další články
Nahoru