dnes
Čtvrtek - zatazeno
11°C
zítra
Pátek - obcasny-dest
8°C
pozítří
Sobota - skorojasno
4°C
Vlastní kontrolory parkování posílá do ulic Praha 1, řidičům připomenou prohřešky samolepkami
Kontroloři díky aplikaci zjistí, kdo špatně parkuje. Na okno auta pak vylepí samolepku, která na prohřešek upozorní. Foto: P1

Vlastní kontrolory parkování posílá do ulic Praha 1, řidičům připomenou prohřešky samolepkami

Radnice Prahy 1 má vlastní aplikaci pro kontrolu parkování v zóně placeného stání. Aplikace využívá databázi parkovacího systému, podle které mohou úředníci po zadání registrační značky zjistit, jestli dané auto parkuje v zóně oprávněně. Pokud ne, zanechají úředníci na autě upozornění nebo rovnou přivolají strážníky a budou požadovat nasazení botiček. Zatím mají aplikaci tři úředníci, kteří ale musí plnit i jiné úkoly. 

„Současný systém je nastaven především na výběr pokut, ne na ochranu samotných obyvatel Prahy 1, kteří mají problém najít místo na zaparkování. To vidím jako jeden z hlavních problémů. Občana nezajímá, že ten, kdo neoprávněně stál na místě u jeho domu, dostal pokutu 500 korun, ale potřebuje, aby se věc řešila přímo v ulicích,” uvedl Richard Bureš (ODS), zástupce starosty Prahy 1, který má na starosti dopravu v městské části.

Podle Studie dopravy v klidu 2017, kterou si nechala zpracovat Praha 1, dosahovala nerespektovanost v původním systému Zón placeného stání (ZPS) platných do konce září loňského roku přibližně 30 procent. V posledních měsících roku se dokonce zvýšila o dalších pět procent.

„Nový systém parkování není špatný, ale jeho samotné provedení v konečném důsledku pokulhává, proto bude nutné provést změny k tomu, aby byla pravidla jasná všem, rezidenti Prahy 1 mohli v klidu zaparkovat a obecně tento systém fungoval,” přiblížil problémy s parkováním v centru Prahy Bureš.  

Kontrola parkování obecně probíhá pomocí speciálního monitorovacího auta. Přestupky jsou elektronicky evidovány a po jejich kontrole Městskou policií jsou nově od 1. ledna zpracovávány příslušnou městskou částí. Těm, kteří parkovali neoprávněně a byli kontrolním autem zaznamenáni, systém Prahy 1 zašle výzvu k uhrazení určené částky.

 „Od začátku roku evidujeme téměř 10 tisíc oznámených přestupků. Od 12. února jsme odeslali přes 5 tisíc výzev, z toho takřka 42 procent již vedeme jako zaplacené,” pokračoval Bureš.

Úřad městské části Prahy 1 využívá vlastní software nejen pro zpracování přestupků, ale má k dispozici i vlastní mobilní aplikaci pro kontrolu oprávněnosti parkování. Úředníci Odboru občansko správních agend tak mohou provádět kontrolu oprávněnosti parkování přímo v ulicích a auta zaparkovaná v rozporu se zákonem pak přímo na místě označovat upozorněním spolu s nálepkou „Příště prosím lépe”. Řidiče, ale i obyvatele Prahy 1, tak označení upozorní, že daná auta parkují neoprávněně nejen podle ZPS, ale stojí třeba na zákazu zastavení nebo stání, na přechodu či křižovatce nebo v její blízkosti.

Podle Bureše tak řidiče označení upozorní, že městská část opravdu parkování na svém území kontroluje. V ulicích, kde bude koncentrace neoprávněně zaparkovaných aut větší, budou pracovníci kontroly rovnou volat strážníky Městské policie a požadovat nasazení botiček. 

V současnosti je Praha 1 rozdělena na modré a fialové zóny. Modrá zóna je určena pro tzv. rezidentní parkování. Bez omezení mohou na modré zóně parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. To může provozovatel/uživatel vozidla získat na základě trvalého pobytu v dané oblasti, vlastnictví nemovitosti nebo provozovny v dané oblasti. Ostatní motoristé mohou na modré zóně parkovat maximálně 1 hodinu, a to jen po platbě přes webovou aplikaci Virtuální parkovací hodiny za cenu 80,– Kč/hodina. Modré zóny nedisponují parkovacími automaty. Fialová zóna je určena pro tzv. smíšené parkování.

Bez omezení mohou na fialové zóně parkovat lidé s platným parkovacím oprávněním, tedy rezidenti a abonenti MČ Praha 1. Ostatní motoristé mohou na fialové zóně parkovat maximálně 24 hodin, a to jen po platbě v parkovacím automatu nebo přes webovou aplikaci Virtuální parkovací hodiny za cenu 40,– Kč/hodina. Od půlnoci do 8 hodin ráno je parkování ve fialové zóně neregulované. 


Mezi Výtoní a Sídlištěm Modřany nepojedou tramvaje

19. února 2019 v 09:10

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v neděli 24. února od 5 do 18 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Výtoň – Sídliště Modřany.

Lazarská – Karlovo náměstí a Lazarská – Jiráskovo náměstí: V sobotu nepojedou tramvaje

18. února 2019 ve 14:46

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v sobotu 23. února od 8 do 20 hodin k přerušení provozu tramvají v úsecích Lazarská – Karlovo náměstí a Lazarská – Jiráskovo náměstí, v uvedeném směru.

Mapa přístupnosti nově pomůže s vyhledáváním parkovacích stání pro držitele ZTP

17. února 2019 v 06:45

Mapa přístupnosti usnadňuje život nejen osobám se sníženou schopností pohybu, ale i seniorům nebo maminkám s kočárky už od roku 2016. V současné době lze v mapě dohledat podrobné informace o bezbariérové přístupnosti více než 1100 budov a veřejných prostranství na území hl. města Prahy, které jsou...

BESIP: Co dělat při jízdě v protisměru? Hlavně se neotáčejte!

16. února 2019 v 09:00

Dvě rychle po sobě jdoucí nehody na dálnicích D5 a D10 v posledních dvou dnech upoutaly opět pozornost k nehodám způsobeným auty v protisměru. BESIP radí: zastavte na krajnici, opusťte vůz a zavolejte policii. V žádném případě se na dálnici autem neotáčejte.

Na Českobrodské bude omezena doprava

15. února 2019 v 07:20

Od pondělí 18. února bude pokračovat rekonstrukce Českobrodské ulice. Práce na 300 metrů dlouhém úseku komunikace a jejím okolí ve středu Běchovic, které si vyžádají nezbytná dopravní opatření, potrvají do konce června. 

Bubenečský tunel bude v sobotu uzavřen

11. února 2019 v 16:36

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Bubenečský tunel uzavřen od soboty 16. února od 23 hodin do neděle 17. února do 5 hodin.

V Černokostelecké a Saratovské ulici bude omezen provoz

9. února 2019 v 08:00

Od 11. do 17. února bude částečně omezen provoz na Černokostelecké a Saratovské ulici. Důvodem je přeložka kabelů.

Další články
Nahoru