Vlaky se pod Nuselským mostem ztiší, rekonstrukce trati začne v roce 2026
18. listopadu 2024 08:45
Správa železnic vybrala projektanta rekonstrukce trati pod pražským Nuselským mostem. Projekt pro frekventovanou spojnici od vinohradských tunelů po most na Výtoni vypracují společnosti SUDOP Praha a METROPROJEKT Praha, které podaly nejvýhodnější nabídku ve výši 103 120 000 korun. Stavba přinese díky delšímu tříkolejnému úseku kapacitnější trať, výsledkem bude i rychlejší a tišší provoz vlaků. Samotné provedení prací se předpokládá v letech 2026 až 2028.
Vítěz výběrového řízení vypracuje dokumentaci pro povolení záměru a pro provádění stavby. Celková výše nákladů bude známa po dokončení projektové přípravy.
Obnovou projde několik kilometrů kolejí procházejících nuselským údolím. Díky posunutí výhybek směrem k ulici Na Folimance se prodlouží tříkolejný úsek.
„Kromě vyšší kapacity bude přínosem také zvýšení traťové rychlosti na sedmdesát kilometrů za hodinu V celé délce se navíc použijí antivibrační rohože a další prvky, které zajistí snížení vibrací a hlukové zátěže v tomto hustě zastavěném území,“ sdělila Eberl Friebová, podle které stavbaři také rozšíří několik podchodů.
Vytížený traťový úsek mezi hlavním a smíchovským nádražím podle údajů SŽ denně využívá přes dvě stě dálkových i regionálních vlaků. V budoucnu se počítá s přidáním dalších spojů.
SŽ počítá s tříkolejnou tratí také na navazujícím výtoňském mostě. Na jeho podobu byla vyhlášena soutěž a již je známý i vítěz. Zároveň se řada lidí z laické i odborné představy nevzdala snahy o záchranu stávajícího železničního mostu a vybudování jednokolejného přemostění vedle něj.
Vítězný projekt soutěže SŽ má tři koleje, organizace počítá s odstraněním železničního mostu. Ten by se podle úvah hlavního města mohl přemístit k modřanskému jezu. O výběru lokality letos na základě studie možných umístění zpracované Institutem plánování a rozvoje (IPR) rozhodli pražští radní.