Dnes Pondělí - mlha 15°C
Zítra Úterý - prehanky-dest 14°C
Pondělí 24. 3. 2025
Svátek má Gabriel
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Vize železničního uzlu: V Praze mají vzniknout dva tunely s pěti stanicemi
Pod hlavním nádražím vznikne nová dvoupatrová stanice. Foto: Karel Netolický

Vize železničního uzlu: V Praze mají vzniknout dva tunely s pěti stanicemi

Správa železnic představila veřejnosti budoucí podobu nových tratí v pražském železničním uzlu. Ze studie proveditelnosti vybrala Centrální komise Ministerstva dopravy ze tří základních návrhů variantu se dvěma samostatnými trasami v tunelech a s dvoupatrovou centrální stanicí pod hlavním nádražím. Navíc ji doplnila o další čtyři podzemní zastávky.

V Praze vzniknou dva železniční tunely o celkové délce 10,6 kilometru s pěti podzemními stanicemi. Dvoupatrová stanice vznikne pod hlavním nádražím, další budou pod zemí na Václavském a Karlově náměstí a v Karlíně a poslední na Florenci, která bude zahloubená jen částečně.

Ze tří základních návrhů tuto variantu vybrala centrální komise ministerstva dopravy a doplnila ji o více zastávek. Regionální doprava bude převedena pod zem, dálková zůstane na povrchu.

„Tunely se protnou ve dvou úrovních v centrální stanici pod hlavním nádražím. Jeden povede pod stávajícími podchody na nástupiště, druhý pak bude ještě o úroveň níže. Obě části stanice propojí tunel s eskalátory, vestibuly se budou nacházet na náměstí Winstona Churchilla a v nové odbavovací hale hlavního nádraží,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Předpokládané náklady celého projektu v pražském železničním uzlu činí 185 miliard korun. S výstavbou se počítá v letech 2035 až 2047. Finance podle Kupky může zajistit i takzvaná PPP spolupráce, tedy zapojení soukromého kapitálu. Ministr počítá také s významnou podporou od Evropské unie z nástroje CEF 3 (Nástroj pro propojení Evropy).

Kapacita každého tunelu bude až 16 vlaků za hodinu v každém směru. „Vzniknou podzemní zastávky v Karlíně, na Václavském náměstí a Karlově náměstí a také částečně zahloubená zastávka na Florenci. Nové trasy pomohou oddělit dálkovou a regionální dopravu. Tím se udrží komfort cestování, navíc při minimálním dopadu na životní prostředí. Předpokládané celkové náklady této varianty jsou ve výši 185 miliard korun,“ přiblížil ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar. 

Schválený záměr se nyní zanese do strategických dopravních plánů, při jeho přípravě bude Správa železnic spolupracovat se státními institucemi i samosprávou. Dojde také k úpravám zásad územního rozvoje a územních plánů.

„Projekt přináší nové kolejové kapacity přímo v centru města, a to včetně několika zastávek, které zkrátí docházkovou vzdálenost pro cestující. Výsledkem bude nejen vyšší atraktivita železniční dopravy, ale také uvolnění nejvytíženějších úseků MHD v centru. Posílená železnice zároveň odvede část dopravy ze silnic,“ uvedl první náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

„Z různých historických důvodů v Praze není regionální a městská doprava dostatečně propojena, a proto je projekt Železničního uzlu Praha velkým průlomem a řešením největšího dopravního problému Prahy,“ uvedl náměstek primátora Prahy Petr Hlaváček (STAN).

Studie proveditelnosti železničního uzlu Praha řešila tři základní návrhy a dodatečně ještě dvě modifikace jednoho z nich. Jedna alternativní varianta obsahovala dvě velké stanice pod hlavním nádražím a Václavským náměstím, mezi nimi by vlaky využívaly společný čtyřkolejný úsek.Druhá počítala s jednou centrální stanicí s názvem Opera. Původní řešení vybrané varianty bylo založeno na rychlejší obsluze s menším množstvím zastávek.

O potřebě podzemní železnice se podle Kupky hovoří už od 60. let minulého století. Na aktuální studii proveditelnosti se podle něj začalo pracovat před čtyřmi lety.


Autor: Jan Puci

Praha 18: Prodloužit parkovací oprávnění si můžete v sobotu

20. března 2025 v 11:29

V sobotu 22. března bude mimořádně otevřen Odbor dopravy pro prodloužení parkovacích oprávnění.

BESIP: Desatero bezpečného cyklisty

19. března 2025 v 10:12

Po zimě vyráží na stezky a silnice více cyklistů, mezi nimi i ti, kteří na kolo sedají s příchodem pěkného počasí. Proto myslete zejména na to, jste plnohodnotný účastník silničního provozu, stejně jako všichni ostatní. S tím se pro vás pojí mnoho práv, ale samozřejmě i povinností. Mezi základní...

Za dopravní přestupky zvyšuje Praha 1 sankce na maximální hranici

18. března 2025 v 08:52

V reakci na narůstající počet dopravních přestupků spojených s nerespektováním pravidel parkování v centru města zvyšuje Praha 1 s účinností od středy 19. března sankce za tyto přestupky na maximální zákonem stanovenou hranici.

Přímé autobusové spojení do Čakovic se vrací

17. března 2025 ve 12:03

Po jednání s organizací ROPID se Praze 18 podařilo prosadit důležité změny v dopravní obslužnosti Letňan. Od 1. dubna se mění trasa linky 166, která nově zajede do Starých Letňan a Letňanských zahrad, a co je nejdůležitější – opět nabídne přímé spojení do...

Rekonstrukce kanalizace v Krči omezí dopravu

16. března 2025 ve 13:42

Rekonstrukce kanalizace v ulici Zálesí v Krči omezí dopravu v úseku mezi Vídeňskou a Štúrovou. Práce začnou na konci března a potrvají do června letošního roku.  Řidiči musí ve špičce počítat se zdržením od deseti do třiceti minut. Autobusy MHD budou mít v ulicí Zálesí a Štúrova dočasné vyhrazené...

BESIP varuje před podvodnými SMS

14. března 2025 v 10:39

Objevily se další podvodné SMS, které vyhrožují pokutou za jízdu bez dálniční známky. V žádném případě neklikejte na odkaz.

Další články
Nahoru