dnes
Úterý - jasno
6°C
zítra
Středa - prehanky-snih
3°C
pozítří
Čtvrtek - obcasny-dest
6°C
Kde spí pražské tramvaje? Přes 900 vozů má zázemí v sedmi vozovnách. V osmé je muzeum
Vozovna Žižkov na historické fotografii. Do záběru se dostala i slepice (v popředí). Foto: Archiv DP hl. m. Prahy

Kde spí pražské tramvaje? Přes 900 vozů má zázemí v sedmi vozovnách. V osmé je muzeum

Pražské vozovny tramvají fungují už několik generací. Více než devět stovek tramvají, které vozí cestující po Praze, má zázemí v sedmi funkčních vozovnách. V osmé vozovně, ve Střešovicích, je muzeum MHD, které právě slaví dvacet let existence.

Pojďte s námi na krátkou projížďku po pražských tramvajových vozovnách. Každá z nich je něčím specifická.

Žižkov

Sto první narozeniny nedávno oslavila tramvajová vozovna Žižkov, jedna ze sedmi funkčních vozoven provozovaných pražským dopravním podnikem. Stavební práce začaly v dubnu 1911 a již o rok později vypravila vozovna první tramvaje do provozu. Postupně se celý areál rozšířil o další haly, v devadesátých letech přibyla myčka. 

Až do současnosti si vozovna udržela významný podíl na přepravě cestujících. Ze Žižkova například vyjíždí na svou trasu „devítka“, která patří mezi páteřní linky současné tramvajové sítě.

Pankrác

Původně měla tato vozovna z roku 1927 stát na pomezí Nuslí a Michle, ale nakonec vyrostla nedaleko pankrácké věznice. I když bylo v polovině sedmdesátých let mnoho tratí nedaleko od ní zrušeno, stále si uchovává velký význam. Do roku 1982 byla vozovna také autobusovou garáží.

Je to jediná vozovna v Praze, ve které si řidič tramvaje nemusí sám nastavovat výhybky při vjezdu do vozovny, ale vše probíhá automaticky. Jedná se tedy o nejmodernější zatahování tramvají v metropoli.

vozovna-pankrac-nahled

Vozovna Pankrác

Vozovna se od devadesátých let stala útočištěm několika vozů první tuzemské nízkopodlažní tramvaje RT6N1 z ČKD Praha. Problematické vozy, které se kvůli jejich poruchovosti nikdy nepodařilo začlenit do pražské MHD, byly definitivně vyřazeny z provozu a odprodány v září 2009.

Strašnice

Nejstarší provozovaná pražská vozovna zahájila ve Strašnicích svůj provoz již v roce 1908 a dodnes je zde spousta historických fragmentů. Lze ji tak považovat za živoucí muzeum tramvajové dopravy v hlavním městě. Zajišťuje především dopravu pro jihovýchodní část Prahy. V roce 1945 posloužily strašnické vozy k budování barikády na Vinici.

Od samého svého počátku je s vozovnou spojena linka číslo 11, které strašničtí řidiči říkají berličkový expres. Výskyt „berličkářů“ – důchodců o berlích a holích – převyšuje v jedenáctce průměr na ostatních pražských linkách. Ve Strašnicích také sídlí v současnosti největší tramvajácká odborová organizace v republice. 

Motol

Do třetí nejmladší vozovny v Praze vjíždí tramvaje od roku 1937. V jejím areálu se nachází kromě několika hal také Střední průmyslová škola dopravní. Když se v letech 1977 až 79 opravovala Plzeňská ulice, vedla provizorně z vozovny unikátní dva kilometry dlouhá jednokolejná trať Kukulovou ulicí až na Vypich. 

Kobylisy

Pár měsíců před začátkem 2. světové války začala fungovat vozovna Kobylisy, která dodnes zajišťuje provoz tramvají především v severní části města. Nejkratší cesta do vozovny z centra města vede Trojskou ulicí s nejprudší pražskou tramvajovou tratí, která má sklon přes 80 promile.

vozovna-kobylisy-nahled

Vozovna Kobylisy

Když zde začínal provoz, platila při něm přísná bezpečnostní opatření. Místo bylo neustále obsazeno dispečerem a řidič musel nejdříve od něj získat telefonem povolení k jízdě na trať.

Vokovice

Vozovna na trati z Dejvic do Divoké Šárky drží jeden primát. Leží v ní tři desítky odstavných kolejí, což je v celé Praze nejvíce, ale jelikož jsou poměrně krátké, zdaleka nejde o vozovnu s největší kapacitou. Až do devadesátých let zde byly umístěny historické tramvajové skvosty, které se následně přestěhovaly do nové vzniklého Muzea MHD ve Střešovicích.

Hloubětín

Byť plány na její výstavbu sahají do předválečného období, nejmladší pražská a zároveň jedna z největších vozoven v Evropě otevřela své brány až v roce 1951. V této vozovně byly soustředěny všechny článkové tramvaje KT8D5, přezdívané kátéčka či kačeny. 

Střešovice

Začala fungovat v roce 1909, ale již dvacet let neslouží běžnému provozu. V této kulturní památce totiž sídlí Muzeum městské hromadné dopravy, které nyní slaví 20 let existence. V rámci oslav byla pokřtěna tramvaj z roku 1929, vůz č. 2172, která bude nově jezdit Prahou při různých příležitostech a smluvních jízdách. I když ze střešovické vozovny nevyjíždí už tramvaje do běžného provozu, na svoji trasu odsud vyráží o sobotách, nedělích a svátcích v letní sezóně okružní linka číslo 91. 


Praha 2: Údržba chodníků v zimě

3. ledna 2018 ve 13:12

Radnice Prahy 2 bude pro zimní sezonu  2017/18  zajišťovat schůdnost na chodnících, které jsou zařazeny ve vyhlášce hl. m. Prahy mezi neudržované komunikace.

Další články
Nahoru