dnes
Pondělí - jasno
29°C
zítra
Úterý - jasno
29°C
pozítří
Středa - skorojasno
29°C
Víte, jaká práva máte ve veřejné dopravě jako cestující?
Ilustrační foto: archiv ČD

Víte, jaká práva máte ve veřejné dopravě jako cestující?

Možná už se vám někdy stalo, že váš spoj měl zpoždění, nebo byl dokonce zrušen. Jako cestující máte v takových případech zaručena určitá práva. Ta jsou garantována cestujícím osobám, ať už cestují autobusem, vlakem, letadlem, nebo lodí.

Problematika práv cestujících je upravena jak na úrovni českého právního řádu, tak na úrovni práva evropského a některé aspekty jsou upraveny také mezinárodními úmluvami (například takzvaná Montrealská úmluva, která upravuje pravidla o mezinárodní letecké přepravě).

Základem tuzemské právní úpravy jsou ustanovení § 2550 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, která upravují přepravu osob. Cestující osoba zpravidla uzavírá s dopravcem smlouvu o přepravě takzvaně konkludentně (mlčky), a to například v okamžiku, kdy cestující nastoupí do dopravního prostředku, nebo si zakoupí jízdní doklad na určitý spoj. V ten okamžik vznikají dopravci i cestujícímu vzájemná práva a povinnosti.

Dopravce je povinen přepravit cestujícího do místa určení a cestující je povinen zaplatit jízdné. Dále má dopravce povinnost postarat se při přepravě o bezpečnost a pohodlí cestujícího. Občanský zákoník dále stanoví základní povinnost dopravce nahradit škodu vzniklou cestujícímu tím, že přeprava nebyla provedena včas. Další podrobnosti, jako jsou podmínky a rozsah náhrady škody, stanoví přepravní řády. Upravují podrobně také například podmínky pro přepravu zavazadel a specifikují další povinnosti dopravce. 

Například přepravní řád pro železniční a silniční osobní dopravu (kterým je vyhláška Ministerstva dopravy č. 175/2000 Sb. o přepravním řádu pro veřejnou drážní a silniční osobní dopravu), stanovuje zejména:

  • právo cestující osoby na vrácení jízdného při neprovedení přepravy z důvodů na straně dopravce,
  • právo cestující osoby na vrácení jízdného v případě, že spoj měl z nástupní stanice zpoždění 60 minut a více,
  • vrácení rozdílu jízdného, jestliže byl přepraven z důvodů na straně dopravce v nižší vozové třídě, než na kterou měl zakoupenou jízdenku.

městské hromadné dopravě se však jízdné za jednotlivou jízdu nevrací. Také za nevyužitou jízdenku nemá dopravce povinnost vracet jízdné. Za ztracenou nebo poškozenou jízdenku dopravce náhradní jízdenku bezplatně neposkytuje, pokud ztrátu nebo poškození nezpůsobil dopravce sám.

Pokud vznikne cestujícímu za přepravy újma na zdraví nebo škoda na zavazadle přepravovaném společně s ním, je vyloučena úprava přepravních řádů a dopravce je povinen nahradit škodu podle zvláštních ustanovení o náhradě škody občanského zákoníku (§ 2927 a násl. – škoda způsobená provozem dopravních prostředků). Podle těchto ustanovení se provozovatel nemůže zprostit povinnosti nahradit škodu, pokud byla škoda způsobena okolnostmi, které mají původ v provozu. Zprostit své povinnosti se může dopravce pouze v případě, kdy prokáže, že škodě nemohl zabránit ani při vynaložení veškerého úsilí, které lze požadovat.

Cestující musí svá práva uplatnit u dopravce předložením originálu jízdenky a písemné žádosti s uvedením důvodů a výše požadované náhrady. Pokud jde o vrácení jízdného, může být žádost podána i ústně. Důležitá je lhůta, do kdy musí být právo u dopravce cestujícím uplatněno. Tato lhůta je společná pro všechny druhy přepravy osob a trvá šest měsíců ode dne, kdy mělo být ze strany dopravce plněno. Jedná se o lhůtu promlčecí. To znamená, že lhůta automaticky nezanikne uplynutím času, pouze se promlčí. Soud pak právo nepřizná až v případě, pokud dopravce namítne, že právo nebylo uplatněno včas.

macek-legal Autorem textu je Kateřina Marešová, advokátní koncipientka 

www.maceklegal.cz


Právní poradna: Kdy žádat o souhlas se zpracováním osobních údajů? Ne vždy je tento krok vhodný

17. června 2018 ve 22:32

Souhlasy kam se podíváš. Asi tak by se dala shrnout lavina mailů, které se na nás hrnuly ze všech stran od společností, které více či méně kreativně požadovaly udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů.

Potřebujete právníka? Praha 10 nabízí bezplatné právní poradenství

31. května 2018 v 09:11

Občané městské části Praha 10, kteří se ocitnou v tíživé rodinné, bytové nebo finanční situaci, mohou využít projektu bezplatného právního poradenství. Služba je poskytována občanům MČ Praha 10, kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci a požádají o pomoc při řešení své situace sociální...

Přehled kontrol Úřadu pro ochranu osobních údajů za druhé pololetí roku 2017

18. dubna 2018 v 07:56

S přicházejícím nařízením GDPR a hrozbou sankcí a postihy od Úřadu pro ochranu osobních údajů (dále jen  „ÚOOÚ“) je pro představu vhodné upozornit na současný stav a počet kontrol, které proběhly za rok 2017. Obrázek nechť si každý udělá sám.

Nový nález Ústavního soudu ve věci náhrady regulovaného nájemného

15. února 2018 v 08:14

V červenci roku 2017 jsme již psali o přelomovém rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva (dále jen „ESLP“), kterým tento určil výši náhrady za omezení vlastnického práva regulací nájemného (https://www.maceklegal.cz/ceska-republika-ma-zaplatit-majitelum-bytu-miliony.html). Významnost...

Bezplatná právní poradna na radnici

12. února 2018 v 09:22

Centrum právní pomoci poskytuje občanům Prahy 13 základní právní poradenství zdarma. Je určeno pro ty, kteří se z různých důvodů ocitli v problematické situaci a nevědí si sami rady. Poskytne základní radu, jak v konkrétním případě postupovat. Poradí v oblasti rodinného a pracovního práva, náhrady...

Nová evidence skutečných majitelů právnických osob od začátku roku 2018

25. ledna 2018 v 08:21

Novelou zákona o veřejných rejstřících fyzických a právnických osob vznikla nová povinnost evidovat skutečné majitele právnických osob a svěřeneckých fondů s účinností od 1. ledna 2018.

Bezplatná Právní poradna v Praze 9

3. ledna 2018 ve 14:44

Pro sociálně slabší občany, kteří nemohou za právní služby platit a mají trvalý pobyt na území Prahy 9 je radnicí této městské části zřízena bezplatná právní poradna.

Jak je to s pořizováním a sdílením fotografií i jiných záznamů na sociálních sítích?

31. prosince 2017 v 01:16

Stále více uživatelů sociálních sítí řeší podobné otázky. Problematika sdílení cizího obsahu však není černobílá a je potřeba od sebe oddělit jednotlivé typové kategorie situací, které mohou nastat.

Další články
Nahoru