Dnes Čtvrtek - mlha 11°C
Zítra Pátek - obcasny-dest 9°C
Čtvrtek 25. 2. 2021
Svátek má Liliana
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Více plísní a roztočů než na záchodovém prkénku může být v interiéru auta. Co se na jaře nemá opomenout?
Ilustrační Foto: Lephaft Aron / Freeimages.com

Více plísní a roztočů než na záchodovém prkénku může být v interiéru auta. Co se na jaře nemá opomenout?

Přezutím pneumatik by příprava auta na jarní a letní provoz končit neměla. Například interiér vozů, který se denně mění v kancelář, na tom svojí nečistotou a například množstvím bakterií, plísní a roztočů může být v tomto období klidně hůře než záchodové prkénko.

Určitě je přirozené, že první, čím začneme při gruntování, je vnější očista, tedy umytí karoserie, kol a podvozku automobilu. Ovšem odborníci neradí rovnou jet do automatické myčky. Spíše je na místě například využít ruční mytí, které je na řadě čerpacích stanic a v několika cyklech pomocí vysokého tlaku vody odstranit vše nežádoucí z karoserie.

Teprve potom bychom měli zavítat mezi kartáče do myčky. Důvod? V opačném případě se nemusí v automatické lince smýt všechna sůl a drobné nečistoty, které pak vytvoří jakousi pastu, kterou kartáče mohou třít po laku a poškodit ho.

Po umytí je vhodné pečlivě zkontrolovat lak a jeho poškození a zakonzervovat ho. Přirozeně, že stejně jako se postaráme o plechové části našeho čtyřkolého miláčka, nesmíme zapomenout ani na kontrolu i očištění brzd. Začneme jejich pečlivým vymytím, tedy vystříkáním vodou, protože nečistoty mezi brzdným kotoučem a destičkami je ničí.

Kontrola výšky brzdné plochy destiček považujeme za samozřejmost. Stejně jako v případě starších vozů promazání táhla ruční brzdy a její seřízení, aby zabírala na pátém až šestém zubu.

Lidé mají oči, a těmi jsou u auta okna a světlomety. Tedy, je třeba je umýt, a to v případě skel i zevnitř. S tím souvisí i nezbytná kontrola stěračů a jejich gumiček, které řidiči nejednou poničí tím, že se snaží namrzlý sníh setřít, místo škrabkou, právě stěrači. O důležitosti dobrého stavu stíracích lišt svědčí fakt, že při dlouhotrvajícím dešti musí gumičky setřít v součtu plochu rovnající se velikosti fotbalového hřiště.

Interiér auta dá většinou víc zabrat a vyžaduje více času než bychom možná očekávali. Řeč už byla o sklech. Nejen kuřáci způsobují, že na sklech se zevnitř usazuje kouř, mastnoty a nečistoty a ty vytvářejí jakýsi tenký film, který zvláště v noci při osvětlení protijedoucím vozech zásadně zhoršuje výhled z vozu.

Zmínili jsme mastnoty, nečistoty na oknech a jak se jich zbavit. To v potahových látkách, otvorech výdechů ventilace, rozvodu klimatizace, v koberečcích doslova číhá nebezpečí. Tedy zdravotní nebezpečí.

V sedačkách se například drží nečistoty a roztoče, klimatizace může být pro změnu zdrojem virů a bakterií. Stačí jen, že jsme během zimy byli nemocní. Klimatizace totiž bakterie a viry dovedou pojmout a po jejím spuštění, začneme ji používat za jarního sluníčka, je znovu rozšíří do ovzduší. Auta jsou obecně ideální́ živnou půdou pro bakterie, plísně a roztoce. Je v nich teplo, mnoho nečistot z jídla, bot a podobně. Takže paradoxně právě naše auto může být zdrojem různých zdravotních potíží.

Vhodný způsob ošetření interiéru je impregnace, a to nejen palubní desky, ale i všech dalších plastových dílů. Ty díky ní změknou, získají opět původní vzhled a navíc nečistoty do nich budou pronikat daleko hůře. 

Dalším vhodným postupem je tepování sedaček. Jde o speciální metodu hloubkového čištění čalounění účinným přístrojem, a to buď mokrou, nebo parní metodou. Z hlediska efektivity a úspory času je vhodnější parní metoda tepování, kdy s autem můžete odjet už po půl hodině od vyčištění, navíc horká pára bezpečně zničí roztoče, alergeny i plísně.

Mokrá metoda se spíše hodí pro čištění v teplém počasí, protože je nutné auto větrat, nemůžete s autem okamžitě odjet. Horká pára si dokáže poradit i s nepříjemnými pachy v interiéru automobilu. Dokonce i odstraní zápach z cigaretového kouře. Hlavně ale bezpečně zničí alergeny, roztoče, bakterie, viry a plísně v interiéru. Takže ono přirovnání interiéru auta k záchodovému prkénku přestane platit.

S tím, co všechno se „zahnízdilo“ v našem autě během zimy, souvisí i nezbytnost pravidelného čištění klimatizace a výměny filtru. Rozhodně ne později než jednou za dva roky je na místě tuhle práci přenechat odborníkům.

Nejinak je tomu v případě výměny kapalin, jako je motorový a případně převodový olej. To ostatní zvládneme sami. Jde například o kontrolu dalších kapalin – brzdové, vody v chladiči, ostřikovači… Když budete pod kapotou, rozhodně si všimněte, v jakém stavu jsou hadice, zda někde neprosakují.

Zcela stejně důkladně, jako se budeme dívat pod kapotu, bychom měli nahlédnout pod víko zavazadelníku. Co tam hledat? To, co tam na jaře a létě nepatří – zimní řetězy, lopatka, startovací kabely. Tato přebytečná kila musí pryč. A nezapomeňte také nejen na střešní boxy, ale i nosiče. Vězte, že za každé kilo navíc platíte vy. Každých 100 kilogramů navíc zvýší spotřebu paliva až o 0,3 litru/100 km.

Nemohli jsme se v tomto krátkém výčtu dotknout zdaleka všeho, co je na místě na jaře na voze zkontrolovat, udělat. Například jsme pominuli akumulátor a fakt, že v létě trpí ještě více než v zimě. Neřekli jsme o tlakování plášťů, drtivá většina českých motoristů jezdí na podhuštěných pneu. Nicméně pokud motoristé udělají alespoň toto minimum, budou lépe připraveni na jarní příjemné cestování.


Autor: Redakce ÚAMK

V pražské MHD se změní hlášení o povinnosti mít zakrytý nos a ústa

23. února 2021 v 15:17

Pražský dopravní podnik (DPP) upraví hlášení o povinnosti mít v MHD zakrytý nos a ústa. Učiní tak kvůli vládnímu nařízení nosit respirátor, nanoroušku či dvě chirurgické roušky přes sebe. Hlášení začne vysílat od čtvrtka 25. února. Na dotaz ČTK to dnes uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková. Dosud mohli...

Po zimní přestávce začíná rekonstrukce mostu ve Švehlově ulici

22. února 2021 v 16:50

Technická správa komunikací začne v pondělí 1. března s pracemi na rekonstrukci mostu, který převádí ulici Švehlova přes Měcholupský potok.

Od března budou pokračovat stavební práce na Chodovské

21. února 2021 v 07:35

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 1. března další práce na ulici Chodovská, které byly přerušeny zimní přestávkou. Stavba potrvá do 15. června. 

V Praze 9 probíhá výdej parkovacích oprávnění pro rozšířené zóny

17. února 2021 ve 14:37

Od dubna letošního roku budou rozšířeny zóny placeného stání Praze 9. Parkovací oprávnění se v současnosti vydává v Poliklinice Prosek a na radnici ve Vysočanech.

Oprava mostu v ulici Nedokončená

17. února 2021 v 11:18

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý 23. února opravu mostu X670, který převádí ulici Nedokončená jako nadjezd Štěrboholské radiály v MČ Praha – Štěrboholy. Stavba bude dokončena nejpozději 9. dubna 2021.

První trafostanice pro dobíjení elektromobilů v Praze 11

16. února 2021 v 09:56

Starosta Prahy 11 Jiří Dohnal (Piráti) spolu s Martinem Duškou, radním pro dopravu a otevřenou radnici (Piráti) a zástupci Pražské energetiky se zúčastnili slavnostního uvedení do provozu první trafostanice pro dobíjení elektromobilů.

Další články
Nahoru