dnes
Pátek - bourky
25°C
zítra
Sobota - bourky
22°C
pozítří
Neděle - zatazeno
25°C
Většině spánkových poruch lze předejít, nebo jsou léčitelné. Některé rady působí usměvně
Ilustrační foto: Freeimages.com

Většině spánkových poruch lze předejít, nebo jsou léčitelné. Některé rady působí usměvně

Když se ráno vzbudíme nevyspalí nebo rozlámaní, na kvalitě dne to nikterak nepřidá. Abyste se vyspali co možná nejlépe, je důležité spánek nedrolit. Dobré je vyspat se pořádně, minimálně tedy šest, spíš ale osm hodin. Jít spát nejpozději do půlnoci, podle toho, kdy vstáváme.

Pokud trpíme nespavostí, což je problém asi třetiny české populace, lze to korigovat. Málo spánku, jehož světový den letos připadá na pátek 13. března, má totiž i neblahý vliv na imunitu a srdce. Ten, kdo trpí nespavostí, by si měl zjistit příčinu, odstranit chyby, případně se poradit s odborníkem.

Spánek je důležitý faktor životosprávy

Léčba medikamenty by měla být až poslední možností, jak se s nespavostí porvat. Nejprve je třeba zkusit to bez nich. I když je schopnost usnout ryze individuální, co u někoho zabírá, u jiného nemusí. Přesto existují rady a doporučení, kterými se minimálně „nic nezkazí“ a k lepšímu usínání by mohly pomoci.

Například odborníci na spánkovou hygienu a psychiatři doporučují chodit spát v pravidelný čas, zachovávat předspánkové rituály. Nestřídat lůžka, spát tam, kde jsme zvyklí. Před spaním nečíst napínavou literaturu a nedívat se na horory, zvolna snižovat obrátky aktivity, příliš se neštvat a nenamáhat. Po posilovně nebo běhání není divu, že rozpumpovaný organismus odmítá usnout.

Vhodná je vlažná koupel, nepít před spaním kávu ani alkohol, ani stimulační látky, platí, že by se nemělo chodit spát s příliš plným žaludkem, ale ani hladoví. V ložnici má být tma či aspoň šero, optimální teplota ložnice kolísá mezi 12 až 24 stupni.

Před spaním je dobré vyvětrat, může hrát tlumená hudba, ale nesmí ostatní rušit. Když do půl hodiny neusnete, raději vstaňte a jděte se věnovat jiné činnosti, ale ne na lůžku.

A je tu také jedna rada z psychiatrických ordinací, která může vyloudit úsměv na tváři. Ale i zde platí, že za zkoušku nic nedáte. Když nemůžete usnout, představte si táhlý kopec, kam stoupáte, a kolem vás je hnědá nebo tmavě modrá barva.

Člověk má projít všemi fázemi spánku

Spánek ovlivňuje psychiku lidí. Je to velice důležitý faktor naší životosprávy. Poruchy spánku jsou v hlavních rysech dvojího druhu: člověk, přestože je unavený, když zalehne, nemůže zabrat, převaluje se a neusne.

Druhá varianta je, že sice v pohodě usne, ale brzy se budí, třeba ve dvě či ve tři hodiny ráno a již neusne a v hlavě se mu honí nepříjemné myšlenky. Oba případy je vhodné konzultovat s odborníkem, protože jsou to příznaky nadprahové zátěže a stresu, často i úzkostných a depresivních stavů.

Ač se to nezdá, spánek je propracovaný mechanismus, který má své jasné fáze. Těsně před usnutím se uvolňují svaly. Opakující se fáze REM, kdy se rychle pohybují oči a vzniká napětí ve svalech, je charakteristická tím, že se zdají sny.

Poslední fází je NREM, při níž se mohou samovolně pohybovat ruce a nohy, naopak se nepohybují oči, dochází k vysokému napětí svalů, sny, pokud jsou, jsou slaboučké. Jednou z podfází NREMu je nejhlubší spánek, kdy je těžké kohokoli probudit. Člověk by měl během spánku projít všemi fázemi, jinak má s nespavostí problém.

Spát je dobré v celku, nedrobit spánek

Narušený mechanismus spánku je velice častým a znervózňujícím příznakem. V obecném povědomí je spánek nezbytný jako celek, ale z odborného hlediska je mnohem důležitější část mělkého spánku, tak zvaná REM fáze, kdy dochází k celkové očistě, tělo se zbavuje zplodin, které mu škodí, do paměti se ukládají zážitky a vzpomínky, i to, co jsme se naučili, zdají se sny.

REM fáze se v průběhu spánku opakuje zhruba čtyřikrát až pětkrát a trvá od 4 do 10 minut. Každý organismus má jinou potřebu spánku, obvykle více potřebují spát ženy.

Rozhodně je správné, aby spánek byl monofázicky, to znamená spát v celku, nedrobit. Velkou chybou je, když se člověk třeba v neděli probudí dřív, jak bývá zvyklý, a je odpočatý – řekne si „ještě si přispím" a za dvě hodiny je při probuzení malátný, nenaložený, bolí ho hlava.


Autor: Karel Netolický

Tipy na správné třídění odpadu po letním pikniku či zahradní grilovačce

2. srpna 2020 v 07:02

Plastové obaly od olejových marinád, jednorázové kelímky, plynové kartuše nebo obaly opalovacích krémů patří k těm odpadům, které vznikají primárně během letního grilování, pikniků nebo při kempování. Pražské služby přináší sérii tipů, jak tyto odpadní komodity správně...

Charitativní závod RUN for HELP zajistil rehabilitační pobyt pro lidi po amputaci

30. července 2020 v 11:38

I letos Rehabilitační klinika Malvazinky podpořila charitativní běžecký závod pro celou rodinu příhodně pojmenovaný RUN for HELP. Akce se uskutečnila v sobotu 25. července na Letné za podpory Prahy 7 .   

Další články
Nahoru