dnes
Čtvrtek - jasno
1°C
zítra
Pátek - jasno
1°C
pozítří
Sobota - zatazeno
0°C
Lifestyle / Zdraví / Cestování

Většina o tomto zdravotním problému neví, přitom se týká každého druhého. A ani to nijak neřeší

Řidičů trpících oční vadou je na českých silnicích dvojnásobně více než v roce 2013, kdy jich podle průzkumu organizace BESIP a Policie ČR byla „jen“ čtvrtina. Loňská kontrola zraku více než tří stovek řidičů zjistila vadu zraku u každého druhého, 4 % z nich by za volant sedat vůbec neměla.

Většina postižených navíc o svých problémech neměla tušení. Zrak je přitom pro řízení nejdůležitějším smyslem, pravidelná preventivní vyšetření by proto měla být samozřejmostí.

Jakákoliv vada zraku může vést ke špatnému vyhodnocení dopravní situace. Řidič se zhoršeným viděním tak může být nebezpečný nejen sobě, ale i všem ostatním účastníkům provozu. Pro získání řidičského oprávnění proto žadatelé musí přiložit i doklad o způsobilosti k řízení motorového vozidla. To zahrnuje vyšetření zrakové ostrosti a zjištění případné dioptrické vady.

Pravidelná vyšetření jsou však povinni dle příslušných skupin řidičského oprávnění podstoupit také jejich držitelé. Výsledky loňských měření za pomoci zdravotníků během dopravních kontrol ale ukázaly, že se tak zdaleka neděje. Oční vady byly odhaleny u každého druhého z 346 kontrolovaných řidičů. Alarmujícím zjištěním však bylo to, že většina postižených řidičů o svých komplikacích vůbec nevěděla.

„Naším cílem je, aby si každý, kdo usedá za volant, uvědomil, že bezpečnostní prvky jsou v životě motoristy důležité i mimo jeho vozidlo. Především zdravotní stav, kam patří i vidění řidiče. Vždyť dle průzkumu z roku 2013 špatně viděla čtvrtina všech testovaných řidičů a v roce 2016 se toto číslo posunulo až k jedné polovině. Nejhorší je, že drtivá většina z nich o vadě zraku vůbec neví a ani tento stav neřeší. To je pro nás velice důrazným varováním. Jsou to totiž závažné argumenty pro bezpečnost silničního provozu a uvědomění si, že i oči jsou nejen pro řidiče životně důležité,“ upozorňuje prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

„Pokud řidič nebude chodit na pravidelné lékařské prohlídky, může se stát, že hůře rozezná dopravní značení, chodce, dítě, cyklistu, anebo nedobrzdí právě kvůli tomu, že špatně vidí,“ dodává.

Jak často na vyšetření?

Kvalitu vlastního zraku ovlivňuje do velké míry každý sám. Vyšetření u očního lékaře by ale měl každý dospělý podstoupit minimálně jednou za tři roky, po pětačtyřicátém roce věku každé dva roky. Řidiči by rovněž měli absolvovat oční prohlídky v 60, 65 a 68 letech a dále každé dva roky. Při ztrátě oka nebo po operaci šedého zákalu může být oprávnění řídit motorové vozidlo uděleno nejdříve po roce od doby, kdy došlo ke změně zraku. Řidiči z povolání zase absolvují povinné vyšetření před nástupem do zaměstnání a dále každé dva roky. Po padesátém roce věku potom každý rok.

„Na preventivní prohlídky by neměli zapomínat především lidé s vyšším rizikem oční choroby, například lidé silně krátkozrací, diabetici, anebo ti, v jejichž rodině se vyskytl zelený zákal,“ vysvětluje Lucie Valešová, primářka Oční kliniky DuoVize Praha.

„V rámci prevence se provádí vyšetření zrakové ostrosti k odhalení refrakčních vad nebo změn dioptrií, které lze následně korigovat brýlemi, kontaktními čočkami, anebo trvale, tedy laserovým zákrokem. Vyšetření zorného pole zase zachycuje výpadky i v periferních částech, měření nitroočního tlaku pak může včas podchytit vznik zeleného zákalu. Důležité je také vyšetření očního pozadí, které zobrazí chorobu sítnice nebo zrakového nervu,“ dodává.

Nejčastější problémy

Při řízení vozidla musí řidič průběžně sledovat nejen dění na vozovce a kolem ní, ale také údaje na přístrojové desce. Mezi vady, které řízení výrazně ztěžují, patří zejména krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Zhruba 6 % řidičů navíc trpí určitým stupněm barvosleposti. Řízení ale ovlivňuje i šeroslepost, tedy zhoršené vidění za šera, anebo vetchozrakost, tedy zhoršená akomodace oční čočky způsobená postupným stárnutím.

„Vetchozrací vidí dobře na dálku, ale přestávají dobře vidět na blízko, v případě řidičů tedy na palubní desku. I tuto vadu lze řešit brýlemi nebo nelaserovými metodami, tedy implantací multifokální nitrooční čočky, jež zajistí bezproblémové vidění do dálky i do blízka bez nutnosti nosit brýle,“ říká Radan Zugar, primář Očního Centra Praha.

Zejména seniory zase často postihuje šedý zákal neboli katarakta. Objevuje se po šedesátém roce věku jako doprovodný faktor stárnutí, k jeho rozvoji ale přispívá i větší dioptrická vada, cukrovka nebo úraz oka. Problémem při řízení je zakalení čočky, která tím ztrácí svou průhlednost. Řidič skrze ni vidí zamlženě a neostře. V důsledku katarakty navíc může narůstat krátkozrakost. Kvůli pozvolnému nástupu zákalu jej člověk ani nemusí zaznamenat, avšak díky preventivním prohlídkám lze nemoc podchytit již v zárodku. Jedinou metodou léčby šedého zákalu je chirurgická výměna původní oční čočky za umělou.


Nové cvičební stroje pro pacienty v Thomayerově nemocnici

Včera v 07:18

Pacienti Thomayerovy nemocnice mohou nově využívat venkovní rehabilitační stroje, které byly pořízeny díky grantu Nadace České spořitelny. V rámci projektu – Cvičíme se seniory v Thomayerově nemocnici a vznikl mezi Pavilony A1 a A2 TN cvičební prostor se několika stroji, které jsou určeny na...

MUDr. Michaela Tomanová: Správná péče o nohy

5. prosince 2018 v 10:36

Zdraví našich nohou celkově ovlivňuje naše tělo, protože většina fyzických činností je spojena s chodidly. Primářka pražské Infinity Clinic MUDr. Michaela Tomanová odpovídá na dotazy spojené se správnou péčí o naše chodidla.

Dětská sauna v Perníkové chaloupce přichází s novinkou, děti si poslechnou pohádky

3. prosince 2018 v 07:51

Aquapalace Praha spouští novinku pro rodiny s dětmi. V Perníkové chaloupce, která byla vůbec první saunou v České republice určenou speciálně nejmenším, jsou dětem každou sobotu a neděli předčítány pohádky. Krom kouzelných příběhů se v příjemně vyhřátém prostoru a hravou formou dozvědí, proč je...

Martin Pumera mezi nejcitovanějšími chemiky světa

29. listopadu 2018 v 07:53

Doktor Martin Pumera, vedoucí excelentního Centra pro Pokročilé Funkční Nanoroboty na VŠCHT Praha, obhájil pozici v respektovaném žebříčku Global Highly Cited Researchers pro rok 2018. Společně s ním figurují mezi nejcitovanějšími vědci světa v oboru chemie také profesor Pavel Hobza z Ústavu...

Alternativa vítězí? Přednáška v Knihovně Antonína Švehly

24. listopadu 2018 v 07:24

Knihovna Antonína Švehly zve další přednášku z cyklu zaměřeného na vývoj stravování ve 20. století.

Obezita zkracuje život asi o 7 let, zahnat si můžete pohybem

20. listopadu 2018 ve 12:44

Co se týče denních pohybových aktivit, jsme na chvostu Evropy. Hýbeme se čím dál méně, jsme více nemocní, trpíme obezitou a dříve umíráme. To jsou smutná fakta, na něž mají odborníci zabývající se vlivem pohybu na zdraví člověka, jedinou radu – vrátit pohyb cíleně do běžného...

DPP rozjíždí nový fanshop. Nabízí více než 120 druhů zajímavého zboží

18. listopadu 2018 v 08:42

Dopravní podnik v těchto dnech spustil nový fanshop. Zájemci si přes internet mohou objednat více než 120 druhů dopravních suvenýrů včetně publikací o MHD, Encyklopedie pražské MHD, map, triček, hrnků, kravatových spon a dalších drobných předmětů.

Lékaři hledají v Česku 300 000 lidí, kteří mají tuto závažnou nemoc a neví o tom. V počátečních stadiích ji totiž lidé zaměňují nebo její projevy ignorují

12. listopadu 2018 ve 22:41

„Hledá se 300 000“, takto by zněl titulek pomyslného inzerátu plicních lékařů, kteří se snaží najít ty, jež mají závažnou plicní nemoc a neví o tom. Chronická obstrukční plicní nemoc (CHOPN) v ČR ročně „zabije“ 3 500 lidí, fatálním následkům choroby se lze přitom vyhnout včasným zahájením léčby a...

Konzultace a pochod proti diabetu na Karlově náměstí

10. listopadu 2018 v 18:10

Karlovo náměstí nabídne ve středu 14. listopadu od 10 do 17 hodin při příležitosti Světového dne diabetu konzultace ke stravování, pohybu nebo k rizikům onemocnění srdce a cév ve stanu u vchodu do metra.

Další články
Nahoru