dnes
Čtvrtek - polojasno
14°C
zítra
Pátek - zatazeno
18°C
pozítří
Sobota - polojasno
19°C
Lifestyle / Zdraví / Cestování

Většina o tomto zdravotním problému neví, přitom se týká každého druhého. A ani to nijak neřeší

Řidičů trpících oční vadou je na českých silnicích dvojnásobně více než v roce 2013, kdy jich podle průzkumu organizace BESIP a Policie ČR byla „jen“ čtvrtina. Loňská kontrola zraku více než tří stovek řidičů zjistila vadu zraku u každého druhého, 4 % z nich by za volant sedat vůbec neměla.

Většina postižených navíc o svých problémech neměla tušení. Zrak je přitom pro řízení nejdůležitějším smyslem, pravidelná preventivní vyšetření by proto měla být samozřejmostí.

Jakákoliv vada zraku může vést ke špatnému vyhodnocení dopravní situace. Řidič se zhoršeným viděním tak může být nebezpečný nejen sobě, ale i všem ostatním účastníkům provozu. Pro získání řidičského oprávnění proto žadatelé musí přiložit i doklad o způsobilosti k řízení motorového vozidla. To zahrnuje vyšetření zrakové ostrosti a zjištění případné dioptrické vady.

Pravidelná vyšetření jsou však povinni dle příslušných skupin řidičského oprávnění podstoupit také jejich držitelé. Výsledky loňských měření za pomoci zdravotníků během dopravních kontrol ale ukázaly, že se tak zdaleka neděje. Oční vady byly odhaleny u každého druhého z 346 kontrolovaných řidičů. Alarmujícím zjištěním však bylo to, že většina postižených řidičů o svých komplikacích vůbec nevěděla.

„Naším cílem je, aby si každý, kdo usedá za volant, uvědomil, že bezpečnostní prvky jsou v životě motoristy důležité i mimo jeho vozidlo. Především zdravotní stav, kam patří i vidění řidiče. Vždyť dle průzkumu z roku 2013 špatně viděla čtvrtina všech testovaných řidičů a v roce 2016 se toto číslo posunulo až k jedné polovině. Nejhorší je, že drtivá většina z nich o vadě zraku vůbec neví a ani tento stav neřeší. To je pro nás velice důrazným varováním. Jsou to totiž závažné argumenty pro bezpečnost silničního provozu a uvědomění si, že i oči jsou nejen pro řidiče životně důležité,“ upozorňuje prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

„Pokud řidič nebude chodit na pravidelné lékařské prohlídky, může se stát, že hůře rozezná dopravní značení, chodce, dítě, cyklistu, anebo nedobrzdí právě kvůli tomu, že špatně vidí,“ dodává.

Jak často na vyšetření?

Kvalitu vlastního zraku ovlivňuje do velké míry každý sám. Vyšetření u očního lékaře by ale měl každý dospělý podstoupit minimálně jednou za tři roky, po pětačtyřicátém roce věku každé dva roky. Řidiči by rovněž měli absolvovat oční prohlídky v 60, 65 a 68 letech a dále každé dva roky. Při ztrátě oka nebo po operaci šedého zákalu může být oprávnění řídit motorové vozidlo uděleno nejdříve po roce od doby, kdy došlo ke změně zraku. Řidiči z povolání zase absolvují povinné vyšetření před nástupem do zaměstnání a dále každé dva roky. Po padesátém roce věku potom každý rok.

„Na preventivní prohlídky by neměli zapomínat především lidé s vyšším rizikem oční choroby, například lidé silně krátkozrací, diabetici, anebo ti, v jejichž rodině se vyskytl zelený zákal,“ vysvětluje Lucie Valešová, primářka Oční kliniky DuoVize Praha.

„V rámci prevence se provádí vyšetření zrakové ostrosti k odhalení refrakčních vad nebo změn dioptrií, které lze následně korigovat brýlemi, kontaktními čočkami, anebo trvale, tedy laserovým zákrokem. Vyšetření zorného pole zase zachycuje výpadky i v periferních částech, měření nitroočního tlaku pak může včas podchytit vznik zeleného zákalu. Důležité je také vyšetření očního pozadí, které zobrazí chorobu sítnice nebo zrakového nervu,“ dodává.

Nejčastější problémy

Při řízení vozidla musí řidič průběžně sledovat nejen dění na vozovce a kolem ní, ale také údaje na přístrojové desce. Mezi vady, které řízení výrazně ztěžují, patří zejména krátkozrakost, dalekozrakost a astigmatismus. Zhruba 6 % řidičů navíc trpí určitým stupněm barvosleposti. Řízení ale ovlivňuje i šeroslepost, tedy zhoršené vidění za šera, anebo vetchozrakost, tedy zhoršená akomodace oční čočky způsobená postupným stárnutím.

„Vetchozrací vidí dobře na dálku, ale přestávají dobře vidět na blízko, v případě řidičů tedy na palubní desku. I tuto vadu lze řešit brýlemi nebo nelaserovými metodami, tedy implantací multifokální nitrooční čočky, jež zajistí bezproblémové vidění do dálky i do blízka bez nutnosti nosit brýle,“ říká Radan Zugar, primář Očního Centra Praha.

Zejména seniory zase často postihuje šedý zákal neboli katarakta. Objevuje se po šedesátém roce věku jako doprovodný faktor stárnutí, k jeho rozvoji ale přispívá i větší dioptrická vada, cukrovka nebo úraz oka. Problémem při řízení je zakalení čočky, která tím ztrácí svou průhlednost. Řidič skrze ni vidí zamlženě a neostře. V důsledku katarakty navíc může narůstat krátkozrakost. Kvůli pozvolnému nástupu zákalu jej člověk ani nemusí zaznamenat, avšak díky preventivním prohlídkám lze nemoc podchytit již v zárodku. Jedinou metodou léčby šedého zákalu je chirurgická výměna původní oční čočky za umělou.


Mikroklima 2019. Praha 9 připravuje na červen ekologicko-dopravně výchovnou akci

18. března 2019 v 08:10

Odbor životního prostředí deváté městské části připravuje již 13. ročník ekologicko-dopravně výchovné akce s názvem Mikroklima 2019. Akce proběhne v Parku Přátelství na Proseku 6. června od 9 do 18 hodin.

Lékařka radí, jak můžete v práci překonat únavu. Aniž byste hnuli brvou a dělali ostatním divadlo…

6. března 2019 ve 13:43

I vy zažíváte v zaměstnání jeden ospalý den za druhým, cítíte se malátní a bez energie? MUDr. Michaela Tomanová, primářka Infinty Clinic, vám nabízí několik praktických tipů, jak si s únavou na pracovišti poradit. 

Ukliďme svět, ukliďme Česko. Tradiční jarní úklid startuje začátkem dubna

4. března 2019 v 08:07

V sobotu 6. dubna začne po celé republice jarní úklid zaměřený na dobrovolnické úklidy černých skládek, ale i drobného nepořádku z naší přírody, měst a obcí. Tématem letošního ročníku zvolili organizátoři pneumatiky.

PVK představují tvůrce pražského kanalizačního systému

27. února 2019 ve 21:00

Praha měla to štěstí, že na vytvoření, dalšího budování a správě kanalizačního systému na počátku 20. století se podílely významné osobnosti mnohdy evropského formátu. Jaroslav Jásek, historik Pražských vodovodů a kanalizací představí, které osobnosti se na budování systému...

Statisíce pacientů v Česku bohužel tento předepsaný postup nedodržují a riskují svůj život. Lidé s těmito problémy jsou pak nejčastějšími hříšníky

26. února 2019 ve 12:50

  Kolik berete léků? Umíte je vyjmenovat? Stalo se Vám, že jste neužíval své léky dle doporučení lékaře? … tyto a další otázky budou v březnu klást svým pacientům praktičtí lékaři a internisté ve 150 ambulancích po celé ČR. Účelem je se dozvědět, proč tolik pacientů nedodržuje předepsanou léčbu....

Sbírku domácích spotřebičů loni nejvýznamněji obohatil kuchyňský robot z 60. let

25. února 2019 ve 12:17

Již druhý ročník projektu s názvem „Máte doma muzejní kousek?“ vyhodnotili v těchto dnech jeho organizátoři, Národní technické muzeum (NTM) a kolektivní systém ELEKTROWIN. Lidé v něm od března do prosince 2018 prostřednictvím e-mailů nabízeli zajímavé spotřebiče, ze kterých si kurátoři sbírek...

Praha 9: Pečujete o své blízké? Potkejte se s odborníky

17. února 2019 v 08:01

Setkání s odborníky z projektu Dva životy – Praha, který pomáhá pečujícím o své blízké – děti nad 18 let, partnery s onkologickým onemocněním, po vážných autonehodách, seniory, zdravotně postižené osoby, rodiče, prarodiče, se koná v úterý 5. března.

Další články
Nahoru