dnes
Pátek - polojasno
5°C
zítra
Sobota - zatazeno
3°C
pozítří
Neděle - polojasno
3°C
ByznysPražský život

Většina nových bytů vznikne v následujících letech v brownfieldech

Developeři v Praze připravují více než 84 tisíc bytů. Zhruba čtvrtina z nich, pokud projdou povolovacím kolečkem, začne stavět do pěti let.

Zhruba 60 procent připravovaných bytů by mělo vyrůst na brownfieldech. Celkem jde o více než 370 projektů s 54 tisíci byty. Tyto projekty by byly schopny pojmout více než 100 tisíc nových obyvatel a při současném tempu prodeje nových bytů by pokryly potřebu na devět let.  

Developera stojí výstavba bytů na brownfieldech v průměru o 17 procent víc než na zelené louce. „Je třeba si uvědomit, že náklady na dekontaminaci půdy a demolici stávajících objektů jsou mnohdy velmi vysoké. To, že je investor uhradí, je velký vklad do území a první a zcela nezbytná podmínka pro jeho revitalizaci. A tuto klíčovou investici pro další rozvoj města přece nikdo jiný, než soukromý investor financovat nebude,“ vysvětlil šéf Central Group Dušan Kunovský.

Navíc pro město je zastavování brownfieldů, které mnohdy leží v širším centru, daleko výhodnější než výstavba na zelené louce. Obvykle jsou totiž tyto pozemky v místech s již existující infrastrukturou a zasíťováním, dostatečná je zde také kapacita hromadné dopravy. Město v těchto lokalitách tedy ušetří na výstavbě infrastruktury.

Počet bytů v projektech na brownfieldech

Počet projektů

Celkem bytů

1 – 99

275

7.049

100 – 249

47

6.968

250 – 500

18

4.987

500+

32

35.385

Celkem

372

54.389

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jednoznačně nejvíce projektů na brownfieldech se připravuje na Žižkově. Celkem jich zde developeři plánují 8700. V Holešovicích to je 5600 bytů, v Ruzyni 4900, na Smíchově 4000, ve Vysočanech 3500. Více než 2000 bytů na brownfieldech se chystá také na Zličíně, v Hloubětíně a v Hostivaři.

Nejvíce připravovaných projektů na brownfieldech je menšího rozsahu do stovky bytů. Jde o stavby bytových domů na místech různých vyřazených trafostanic, parkovišť, či menších průmyslových budov apod.

Na celkovém množství bytů, které by na brownfieldech v Praze mohly vniknout, se však tyto projekty podílejí minimálně. Hlavní budoucí rozvoj ale přinesou především transformace velkých opuštěných průmyslových areálů, velké množství bytů pak vznikne zejména v projektech celých nových čtvrtí na plochách původně určených železnici, jako je nákladové nádraží Žižkov, Smíchov nebo Bubny.


Další články
Nahoru