dnes
Sobota - polojasno
0°C
zítra
Neděle - zatazeno
0°C
pozítří
Pondělí - polojasno
2°C
Větší svoboda městských částí by prospěla občanům, říká radní Prahy 3 Mikuláš
Radní Prahy 3 Mojmír Mikuláš při rozhovoru pro TV Prima. Foto: archiv

Větší svoboda městských částí by prospěla občanům, říká radní Prahy 3 Mikuláš

Po rozpadu koalice převzala v červnu politickou odpovědnost za městskou část Praha 3 rada v novém složení. Její součástí je i Mojmír Mikuláš, který měl původně v plánu aspirovat na pozici radního až v nadcházejících podzimních volbách. Strana svobodných ve spojení s občanskými demokraty a lidovci tak už začala realizovat své plány.

Dřív jste byl s úřadem v kontaktu jen z pozice opozičního zastupitele, co se pro vás a vaši práci na radnici nyní změnilo?
Ano, jsem členem Výboru pro územní rozvoj, členem Komise pro sport a tělovýchovu a byl jsem členem Kontrolního výboru, takže se zástupci příslušných odborů jsme spolupracovali. Samozřejmě teď je moje spojení s chodem radnice každodenní a intenzivní. A jsem rád, že radnice funguje a oceňuji odbornost a vstřícnost úředníků.

Je naopak něco, co vás překvapilo? Třeba i nemile.
Zaskočila mě přebujelá byrokracie. Posledních 15 let jsem působil na pozici jednatele své malé firmy a veškerá odpovědnost ležela pouze na mně, takže jsem činil rozhodnutí sám a bezodkladně. To na úřadě každý jednotlivý podnět občana musí projít složitým byrokratickým kolečkem a zaměstná tak bohužel více lidí.

mojmir-mikulas

Ing. Mojmír Mikuláš, radní Prahy 3

Co zásadního chcete z pozice radního změnit?
Rozhodnutím radních mi byla před šesti týdny svěřena kompetence dopravy a také nebytových prostor. A právě v oblasti nebytových prostor jsme již společně s příslušným odborem vymysleli nové prvky v oblasti analýzy i revize všech smluv. Díky tomu jsme objevili nějaké „kostlivce ve skříni“, které již řešíme a dochází k návrhům na rozvázání smluvního vztahu nebo řešení formou navýšení nájemného.

Jste schopni to stihnout do říjnových voleb?
Tyto kroky jsou realizovatelné ještě v rámci tohoto volebního období. Dlouhodobějším úkolem je detailní pasportizace a zvýšení výnosů z pronájmu nebytových prostor při zachování všech potřebných služeb i nevýdělečných činností.

Mluvil jste o přehnané byrokracii, vnímáte ještě něco dalšího jako brzdu v řešení stěžejních záležitostí?
Pokud odhlédnu od svých kompetencí, tak za stěžejní, ale dlouhodobý a možná trochu utopický úkol bych považoval určitou decentralizaci kompetencí a činností magistrátu a jejich přechod na městské části. Samozřejmě nutnou podmínkou by bylo, že s přechodem povinností musí dojít i k převodu finančních zdrojů. Vztah mezi vedením hlavního města a jejími městskými částmi je myslím brzdou rozvoje v některých oborech a větší svoboda městských částí by se pozitivně odrazila ve prospěch občanů.

Nyní jste radním pro dopravu, co tedy říkáte na dopravu v naší městské části?
Zrovna oblastí dopravy mohu plynule navázat na předchozí odpověď, protože s tím přímo souvisí. Většina řidičů například nerozlišuje kompetence. Vychází z jednoduchého faktu, že když stojí v zácpě na Žižkově, tak za to může Praha 3. To je ale mylný předpoklad. Stejné je to v případě výmolů na silnicích i chodnících. Drtivá většina komunikací na území Prahy patří hlavnímu městu a spravuje je její akciová společnost Technická správa komunikací. Takže objektivně je odpovědnost na nich. Role Prahy 3 je v oblasti vnášení požadavků, připomínkování záměrů, kontrole opatření, apelu či upozornění, ale rozhodovací pravomoci nemáme.

husitska

Oprava ulice Husitská je v plném proudu

Je to, co popisujete problém třeba v právě rekonstruované Husitské ulici?
Ano, to můžeme uvést jako typický příklad. Probíhající rekonstrukce negativním způsobem zasáhla do života místních občanů i podnikatelů. Jsem přesvědčen, že by u rekonstrukcí těchto páteřních komunikací a nutných uzavírek měl být zásadním faktorem pro výběr dodavatele čas, tedy doba rekonstrukce, a nejen nejnižší cena. Praha 3 také žádala o variantu rekonstrukce na dvě poloviny komunikace a zachování provozu vždy alespoň v jednom směru. Ale TSK zvolilo jinou variantu.

Kde vidíte možnosti zlepšení dopravy v Praze 3?
Obecně dopravní situace Prahy 3 není dobrá. Značnou část dopravních pohybů tvoří tranzitní doprava. Zásadní je tedy vybudování vnitřního městského, ale i vnějšího dopravního okruhu. A jsme zpět u kompetencí, protože Praha 3 může pouze apelovat, ale rozhodnutí leží jinde. Investice do dopravní infrastruktury je ale nutná, bez té ke znatelnému zlepšení nemůže dojít. Součástí těchto investic musí být i prodloužení trasy D na Žižkov, které bude zaneseno do připravovaného metropolitního plánu. Snad se metra na Žižkově dočkají alespoň naše děti.

Co ovlivňuje vaše pracovní rozhodnutí? Jste spíše pragmatik nebo rozhodujete srdcem?
Jsem žižkovský rodák a bydlím tady celých 50 let. Chodil jsem tu do škol, hrál fotbal, nakupuji zde, využívám služeb, potkávám denně spoustu spoluobčanů a místních kamarádů. To je moje velká výhoda při správě městské části, že znám místní situaci i její historicky vývoj. V osobním životě se často rozhoduji srdcem, ale při správě městské části musí být člověk pragmatikem.

mojmir-mikulas

Mojmír Mikuláš na stadionu Viktorky Žižkov

Fanoušci FK Viktoria Žižkov vás považují za jednoho z nich. Často se i potkáváte na zápasech. Co z pohledu bývalého hráče říkáte na současný žižkovský fotbal?
Za Viktorku Žižkov jsem osm let hrál, ale končil jsem v dorostu v šestnácti letech. To bývá pro mnohé takové zlomové období a já v té době dal přednost jiným zájmům než sportu. S odstupem času jsem to pak hodnotil jako chybu, ale vše má své plusy a minusy. Z mých spoluhráčů z Viktorky pak třeba Michal Petrouš byl roky oporou Bohemky nebo Pavel Veniger hrál za Slávii. Já doteď hraji za AFK Záběhlice, ale fanouškovským srdcem jsem zůstal Viktorce věrný a nevynechám jedinou příležitost přijít fandit v tradiční nedělní dopoledne. Celou situaci okolo FK Viktoria Žižkov tak sleduji podrobně. Klub se podařilo po těžkém období stabilizovat, ale k optimálnímu stavu je ještě daleko. V rozsahu svých omezených možností se snažím Viktorce pomáhat. Hlavně stadion, který patří městské části, by si zasloužil větší péči.

Jaké dáváte šance týmu v druhé lize?
Z hlediska herního projevu považuji za největší problém, že Viktorka nemá dostatek kmenových hráčů a většina fotbalistů přichází na hostování. Pak logicky nějakou dobu trvá, než se tým sehraje a po sezoně se situace opakuje. S ohledem na tyto faktory pak považuji zatím působení ve druhé lize za vhodnou soutěž. Ale samozřejmě bych byl rád, kdyby Viktorka byla na čelních pozicích.


Pražští zastupitelé odmítli stáhnout z programu jednání rozpočet metropole na rok 2019

13. prosince 2018 v 15:48

Opozičním ODS a ANO se nepodařilo prosadit vyškrtnutí návrhu rozpočtu na rok 2019 z programu dnešního jednání pražských zastupitelů. Po téměř dvouhodinové diskusi zastupitelé návrh v hlasování odmítli, uvedla ČTK. 

ODS: Nechceme, aby měla Praha 80 procent prostředků na investice zaparkováno v rezervách

13. prosince 2018 v 10:30

Na dnešní tiskové konferenci před jednáním pražského zastupitelstva představitelé zastupitelského klubu ODS kritizovali návrh rozpočtu hlavního města na rok 2019. Je podle nich málo ambiciózní.

ANO: Návrh pražského rozpočtu v aktuální podobě je pro nás nepřijatelný

13. prosince 2018 v 09:50

Na dnešní tiskové konferenci před jednáním pražského zastupitelstva představitelé zastupitelského klubu ANO prohlásili, že návrh rozpočtu hlavního města na rok 2019 toto opoziční hnutí nepodpoří. Rozpočet má být hlavním bodem programu jednání zastupitelstva, které začne v 10...

Další články
Nahoru