Věřím, že se bude lidem Prodaná nevěsta moc líbit, zve do Šárky operní sólista Aleš Briscein
27. srpna 2013 09:55
Již jste někdy vystupoval pod širým nebem?
Ještě jako student na konzervatoři jsem účinkoval v mezinárodním projektu oper Aida a Nabucco a měl jsem tu krásnou možnost vystoupit v nejrůznějších evropských open air arénách. Byl to tehdy pro mě velký zážitek, stát na scéně s úžasnými operními zpěváky, ale také i s živými zvířaty, která byla součástí našeho projektu.
Těšíte se na vystoupení v přírodním divadle v Šárce?
Hned při prvním představení už před devíti lety se stala památná moje věta. Když mi režisérky Prodané nevěsty říkaly, že budu přicházet mezi diváky po velké stráni, a ať si dám pozor na možný velký počet hostů, tak jsem odpověděl, že se těch všech 50 diváků, co asi dorazí do přírodního divadla v Šárce, snad nepošlape. Mnohokrát jsem si na tento vtípek vzpomněl. Diváci si za ty roky vytvořili určitý vztah k tomuto prostředí a já se sem každý rok hrozně moc těším! Kde jinde zažijete návštěvu na představení přes 10 000 diváků?
V čem je opera v takovém prostředí specifická?
V běžném amfiteátru, nebo i v uměle vytvořeném hledišti třeba na hradech a zámcích, jsou prostory a sedadla uspořádány tak, aby vyhovovaly pokud možno co nejvíce potřebám klasického představení.
V Šárce si ani neuvědomíte, že sedíte v prostoru krásného přírodního divadla, kde sice už nejsou původní zapuštěné dřevěné sedačky a kde sedí lidé namačkáni na zemi mezi stromy. To je zcela výjimečná kulisa v prostoru, kam se v dávné minulosti běžně chodilo na operu v počtu desítek tisíc návštěvníků. To je třeba několikrát vyprodaná Sazka aréna.
Uslyší diváci ze vzdálenějších míst dobře?
Za ty roky, co se produkce v Šárce konají, se už podařilo poměrně dobře vybalancovat zvuk, aby i diváci ve větší vzdálenosti měli možnost si představení dobře užít a nebyli ochuzeni o hudební složku opery. Samotná příprava je velmi náročná a už od čtvrtka se technika staví a technici musí vylézt na spoustu stromů, kde musí nainstalovat bedny pro odposlech. Takže technicky by to mělo být v největší možné kvalitě.
Jaká je Vaše nejoblíbenější role?
V poslední době mě potkalo mnoho nových a krásných rolí. Od Romea až po Lohengrina. Jsou přede mnou nové výzvy a nabídky z německy mluvících zemí, tak se na ně velmi těším. Nabídky ze zahraničí se nedají odmítnout, takže jim většinou dávám přednost i já. Když je ale možnost, tak rád přijmu nabídku i z domova. Účinkování v Šárce je toho důkazem a vlastně můj první Princ v Rusalce byl po mé zahraniční premiéře tady v Šárce.
Moc rád tady zpívám české opery. A Jeník v Prodané nevěstě je určitě jednou z mých nejoblíbenějších rolí, protože jsem ho zpíval mnohokrát i v zahraničí. Je taková škoda, že si více nevážíme našeho hudebního klenotu a na hracích plánech divadel jsou v tak malém počtu.V minulé sezoně jsem po delší době zpíval Smetanovu operu Dvě vdovy v Národním divadle Praha,kterou jsem už zpíval před tím ve francouzském Nantes.
Co jste říkal ohlasům na operu?
Reakce v médiích na tak krásnou naši operu mě hluboce zklamala. Tolik až nepřátelských reakcí se nevidí ani v zahraničí. Ve Francii sklidila přitom velký úspěch. Venku jsou lidé více pyšní na svoji národní hudbu a velmi si více zakládají na tom, aby národní hudba zněla pravidelně v jejich divadlech.
S kým se Vám při vystupování v Šárce nejlépe spolupracuje?
V průběhu let se v Šárce vystřídalo spousta sólistů, ale jádro zůstalo skoro stejné. Produkce spoléhá na svůj okruh zpěváků, který byl u zrodu této myšlenky. S kolegy se běžně potkáváme i při jiných inscenacích, takže atmosféra je velmi přátelská. S postupem let se jen občas přemění charaktery jednotlivých postav,ale jinak vše běží v normálních kolejích.
Kde a v jakých rolích Vás mohou lidé v současnosti vidět?
V současné době hraji omezený počet představení v Národním divadle a v Státní opeře Praha, abych měl aspoň částečný kontakt s hudbou u nás doma. Už od poloviny září se vracím do Berlína na novou produkci Cosi fan tutte a kde jsem v minulé sezoně účinkoval v Čajkovského opeře Mazepa.
Pak doufám stihnu dostudovat v Ostravském národním divadle B. Martinů operu Mirandolina a v sezoně budu pokračovat v Grazu, kde mě čeká nová produkce Janáčkovy Jenůfy-role Laca. Pak budu mít turné s Rusalkou po Evropě a konec sezony zakončím ve Frankfutu n/M v Janáčkově opeře Výlety pana Broučka v roli Mazala.
Jaké máte plány do trochu vzdálenější budoucnosti?
Nevím, jestli mi zbude čas ještě nazkoušet Rusalku pro letní festival v Krumlově, ale kalendář mám už do roku 2016 a je třeba také někdy odpočívat.
Co byste na závěr vzkázal návštěvníkům opery Prodaná nevěsta?
Přeji divákům, ať se jim letošní Prodaná nevěsta moc líbí a vřele jim doporučuji možnost si zakoupit knihu, která vznikla právě ke 100. výročí založení divadla v Šárce.
Autorkami jsou Jana Divišová, René Nachtigallová a Taťána Součková. Kniha mapuje i s krásnými fotkami historii divadla až do současnosti a bude se moci prodávat přímo na místě.