dnes
Pátek - polojasno
19°C
zítra
Sobota - polojasno
20°C
pozítří
Neděle - jasno
22°C
Veřejná doprava bude mít nový design, radní schválili vítěze. Mrhání penězi, zlobí se opozice i část koalice
Do nového kabátu by se měly postupem času obléknout soupravy metra na linkách A a B. Vizualizacce(4x): Ropid

Veřejná doprava bude mít nový design, radní schválili vítěze. Mrhání penězi, zlobí se opozice i část koalice

Autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra zapojené do Pražské integrované dopravy (PID) by měly mít v budoucnu jednotný šedo-červený design, a to jak na území Prahy, tak Středočeského kraje. Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, první srpnové pondělí schválili pražští radní.

Prozatím by se měl design otestovat na některých vozech pražského dopravního podniku, po schválení kompletního designového manuálu by se vozy neměly přebarvit plošně, ale jen nově pořizovaná vozidla nebo při opravách či výměně polepů.

Návrh vítězného studia oslovil zástupce moderním a čistým grafickým řešení celého systému, které svou barevností odkazuje také k ikonické tramvaji T3. Důležitým kritériem byla zejména přehlednost systému, komfortní čitelnost písma a bezpečnost. Bez nutnosti zvýšených nákladů budou nově pořizovaná vozidla pražské MHD v moderním a jednotném barevném provedení, které vzešlo poprvé v historii z designérské soutěže.

design-planovany-autobus

Nový design příměstských autobusů

Cílem soutěže bylo usnadnit orientaci při cestování tak, aby cestující vždy našli všechny potřebné informace intuitivně na stejných nebo podobných místech, ve všech typech dopravních prostředků a bez ohledu na dopravce. V systému Pražské integrované dopravy je nyní zahrnuto 27 dopravců. Jednotlivých typů dopravních prostředků je v současné době 67. Dosud totiž platil odlišný grafický manuál pro městské a příměstské autobusy, u vlaků, tramvají i metra se dosud žádný jednotící styl neuplatňoval.

Ačkoli nejviditelnější a nejdůležitější součástí vizuální komunikace bude jednotné grafické řešení dopravních prostředků – autobusů, metra, vlaků a tramvají, zahrnuje nový vizuální styl mnoho dalších jednotících prvků.

V novém designu budou dodávána všechna další nově pořizovaná vozidla nebo vozy, které projdou modernizací či velkou opravou a musely by se stejně nově lakovat nebo polepovat. Nové grafické řešení se netýká tradiční ikonické tramvaje T3 a zatím ani některých dalších typů vozidel, u nichž se v dohledné době neočekává nutnost přelakování (například tramvaje typu 15T nebo metro typu M1).

„Aniž budeme muset vynaložit jakékoliv náklady, nová vozidla pražské MHD budou v novém moderním řešení, které poprvé v historii vzešlo z designové soutěže. U stávajících dopravních prostředků bude lak nahrazován při velkých rekonstrukcích, a hlavně při doplňování vozového parku – nákupu nových dopravních prostředků, kde by stejně k polepům a lakováním docházelo. Projekt tak nepřinese náklady navíc. Naopak, díky ekonomičtější variantě menšího počtu barev, které jsou odolnější vůči běžnému provoznímu znečištění, věříme, že přinese úspory. Náklady na soutěž a vytvoření grafického manuálu byly 1 940 000 korun, další realizace nebude stát nic navíc,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

design-planovany-tramvaj

Nový design pražských tramvají

V porotě soutěže pořádané organizací Czechdesign zasedli, s převahou hlasů, především nezávislí odborníci. Například grafický designér Aleš Najbrt, autor loga a vizuálního stylu hl. m. Prahy, nebo Rostislav Vaněk, spoluautor současného orientačního systému v pražském metru, a další grafici a typografové. Tým porotců doplnila také průmyslová designérka Anna Marešová a odborníci na dopravu v Praze a Středočeském kraji.

Vítězný návrh využívá pro Prahu symbolickou červenou barvu, která je právě tradiční barvou ikonické tramvaje T3 (pracuje dokonce se stejným odstínem z T3). Zároveň je červená i barvou loga hlavního města. Je doplněna odstínem světle šedé, která sjednocuje dosavadní rozdílné lakování dopravních prostředků. Aktuálně se totiž využívá minimálně 12 různých odstínů barev (mimo vlaků, kde je barev ještě více), nové řešení pak počítá pouze se 3 barvami (včetně vlaků).

Nejvýraznějším prvkem na vozidlech budou červené vertikální pruhy, které vycházejí z nového vizuálního stylu. Podpoří bezpečnost v provozu, snadnou viditelnost na dálku a orientaci při nastupování, neboť zpravidla označují jednotlivé dveře. Zároveň pražskou a středočeskou dopravu nezaměnitelně odliší od okolních dopravních systémů.  

design-planovany-vlak

Nový design příměstských vlaků

„Zvolený odstín šedé navíc podpoří dojem celkově čistějších vozidel, na dosud používaných bílých lacích bylo znečištění způsobené běžným provozem více patrné. Výraznější použití nového loga PID posílí povědomí o jednotnosti systému napříč všemi druhy dopravy,” doplnil ředitel organizace Ropid Petr Tomčík.

Základem nového loga je litera „i“ s výraznou tečkou, která symbolizuje dopravní cestu a zastávku, výsek orientačního plánu, ale také figuru člověka/cestujícího. Zastupuje též slovo „integrovaná” ve značkách PID nebo ROPID.

Postup vedení města již dříve při výběru kritizovala například opoziční ODS, podle předsedkyně klubu v pražském zastupitelstvu Alexandry Udženiji byl netransparentní. Podle vedení hlavního města je to však  v podobných případech běžný postup. Potvrdil to i antimonopolní úřad, který neshledal důvod zakázku prošetřit.

Plán kritizují také koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). „V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch Pražanů. Současná doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně. Obzvláště nyní, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě," uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.

Za poměrně zbytný označil projekt i šéf klubu opozičního ANO Patrik Nacher. „Na jedné straně se má zdražovat MHD a současně se bude zrovvna v této době řešit vizuální podoba vozů. Jistou symbolikou je, že ani na tomto rozhodnutí nepanovala v koalici stoprocentní shoda," uvedl.

Proti plánu již dříve vystoupil architekt Patrik Kotas, který vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra a který vedení města hrozí právním sporem kvůli ochraně duševního vlastnictví.

„V Praze nechystáme žádné hromadné a nesmyslné přebarvování autobusů, ani tramvají. Mrzí mě, že je opozice svolná snížit se k šíření těchto nesmyslných fake news. Náklady Prahy nad rámec této soutěže budou totiž čistá nula, protože nový design bude použit pouze pro budoucí nákupy vozů anebo pro celolakové údržby souprav. Ty by se stejně musely dělat. Ke sjednocení grafiky dojde postupně v horizontu 15 let. Jsem rád, že vítězný návrh vizuální identity je moderní, originální a zapamatovatelný, se silným a funkčním konceptem. Nová vizuální identita zajistí jednotné schéma označování dopravních prostředků tak, jako tomu je v předních evropských metropolích,“ reagoval na kritiku pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
 


Dopravní opatření v souvislosti s akcí 400 let od bitvy na Bílé hoře

Dnes v 08:23

V pátek 18. září v čase od cca 18:45 do 20:15 hodin se v rámci akce 400 let od bitvy na Bílé hoře uskuteční v Praze 6 slavnostní průvod historických vojsk od Písecké brány do parku Maxe van der Stoela. 

Oprava mostu Ve Žlíbku – Počernická

14. září 2020 ve 13:00

Od úterý 22. září začne Technické správa komunikací s opravou mostu X 526 Ve Žlíbku – Počernická, MČ Praha 20 – Horní Počernice. Jedná se o most přes D10, Novopackou.  

Další články
Nahoru