Velké městské části spíše nesouhlasí s omezením vjezdu do centra Prahy
2. února 2024 07:07
S návrhem vyhlášky, která má zavést zpoplatnění vjezdu nerezidentů na Smetanovo nábřeží a do okolních ulic spolu s částí Malé Strany na druhém břehu Vltavy, podle vyjádření mluvčích nesouhlasí Praha 2, 3, 8, 9 nebo 10. Další radnice před vstupem vyhlášky v platnost požadují splnění podmínek.
„Není možné přijímat opatření jen lokálně, a výrazně tak zatěžovat jiné oblasti, obzvlášť jedná-li se o centrum města a pražskou památkovou rezervaci," uvedl k návrhu radní Prahy 2 pro dopravu Tomáš Halva (TOP 09). Hrozí podle něj přesun další dopravy na tepny, jako je Ječná, Žitná či Resslova. Radní Prahy 9 Tomáš Holeček (ODS) rovněž uvedl, že jeho radnice nyní s vyhláškou nesouhlasí a požaduje, aby vznikla dopravní studie dopadů opatření na dopravní situaci v okolních městských částech.
Podobně se vyjádřil mluvčí Prahy 10 Ján Bruno Tropp. „Pokud by se následně spuštěná regulace postupem času rozšiřovala dále, například do MČ Praha 2 nebo MČ Praha 3, mohla by regulace na těchto územích začít zhoršovat dopravní situaci už i na MČ Praha 10," uvedl s tím, že podobná situace v minulosti nastala v případě zón placeného stání. Administrace povolení by podle vedení Prahy 10 také přinesla místním úřadům velkou administrativní zátěž. „Je otázkou, zda by tento příval žádostí dokázala kapacitně vykrýt výdejna parkovacích oprávnění jako svou novou činnost," uvedl mluvčí.Proti je i Praha 8. „Takové opatření podle našeho názoru poškodí rezidenty okolních městských částí, které následně budou využity jako objízdná trasa," uvedl její radní pro dopravu Tomáš Slabihoudek (TOP 09). Rada Prahy 3 přijala k vyhlášce nesouhlasné stanovisko, podle kterého je návrh nesystémový, nekoncepční a nedostatečně zdůvodněný. Vedení magistrátu jako hlavní důvod zpoplatnění uvádí zpomalování tramvají automobilovým provozem, v Praze však podle dokumentu existují místa, která tím trpí více. Zdůvodnění se podle vedení Prahy 3 navíc opírá o data, která jsou ovlivněna opatřeními z doby pandemie koronaviru.
Radnice Prahy 6 v případě zpoplatnění vjezdu do části centra požaduje změnu programu řízení vjezdu do tunelů městského okruhu nebo omezení vjezdu do šesté městské části ze Středočeského kraje například světelnými závorami. Rovněž navrhuje zvážit zpoplatnění průjezdu některými dopravou velmi zatíženými částmi Prahy 6.Vstřícněji se k opatření staví Praha 5, která schválila souhlasné stanovisko za předpokladu, že do zpoplatnění nebude zahrnuta část Malé Strany spadající pod Prahu 5, magistrát po roce zkušebního provozu zpracuje analýzu dopadů a v oblasti se zvýší podíl parkování určeného pro rezidenty. Bez výhrad s vyhláškou kromě Prahy 1 souhlasila Praha 7.
Omezení vjezdu do části Prahy 1 má být podle plánu magistrátu plně automatické a právně má být založeno na takzvaném místním poplatku. Nepůjde tedy o mýto v pravém slova smyslu, neboť to nyní legislativa neumožňuje. Hlavním důvodem pro opatření je zlepšení průjezdnosti tramvají, které nyní v daných lokalitách nabírají kvůli automobilovému provozu zpoždění.