
Velikonoční tip: Veselý Kopec ožije voděním Jidáše
Po dobu od Zeleného čtvrtku do Bílé soboty v kostele nezvoní zvony. Na mnoha místech je zastupují a také v minulosti zastupovali chlapci s řehtačkami a klapačkami. Hrkání určovalo čas běžně oznámený zvony (zvaný klekání), odbývající se za svítání, v poledne a večer. Zastupovalo je, aby odehnalo všechny zlé síly, které by se mohly v obci objevit.
Zvuk zvonu byl totiž tradičně v lidovém prostředí vnímán jako ochranný. Během posledního hrkání na Bílou sobotu dopoledne se v některých obcích objevovala postava Jidáše, v jejíž roli se prolínaly prvky masky přinášející štěstí, zbavující obec všeho špatného, s biblickou postavou Jidáše, který zradil Ježíše Krista.
„Vodění j Jidáše, které můžete dodnes vidět v obcích mezi Holicemi, Hrochovým Týncem, Chrastí, Luží a Vysokým Mýtem, vychází z dávných obyčejů. Současná tradice je nepřetržitě udržována nejméně od konce 19. století. Zvyk byl proto zapsán na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury Pardubického kraje a následně i na Seznam nemateriálních statků tradiční lidové kultury České republiky,“ uvedla Barbara Kučerová, výzkumná pracovnice Muzea v přírodě Vysočina a garant velikonočních programů muzea.
Pojetí masky, průběh obchůzky a její závěr napovídají, že šlo pravděpodobně o pozůstatek předkřesťanských obyčejů. Mezi chlapci byla a je také dodržována hierarchie spočívající v jednotlivých rolích a následném rozdělování odměny. Spálení masky Jidáše, které vykonávají chlapci za vesnicí po sobotní dopolední obchůzce, symbolizuje zbavení se zlých sil.
„Ve jmenované oblasti chodí hrkat chlapci od nejmenších po přibližně patnáctileté, kteří končí povinnou školní docházku. Jeden z nejstarších chlapců, zvolený za Jidáše, má na sobě masku vyrobenou z přírodních materiálů, jako jsou sláma či koudel. Pravidlem bývá, že mu není vidět do tváře, přes obličej mu spadá vysoká čepice, případně má obličej pomazán barvou,“ sdělila Kučerová.
Na Veselém Kopci letos zvyk představí skupina chlapců ze Slepotic. Ti při obchůzkách ve čtvrtek a v pátek hrkají a říkají tradicí stanovené říkání. U křížků, božích muk, kaplí a kostelů se modlí Otče náš. V sobotu při poslední obchůzce se k nim připojuje maskovaný Jidáš. Celá skupina u jednotlivých stavení podle zvyku odříkává sobotní koledu a žádá o výslužku.
Ve Slepoticích si skupina chlapců volí kromě role Jidáše také takzvaného pána a půlpána. Ti dohlížejí na celý průběh obchůzky a zaznamenávají si nejen účast jednotlivých hochů, ale i jejich případný pozdních příchod nebo i to, zda správně odříkávají popěvky a modlitby. Podle množství odchozených let a dalších kritérií pak na konci obchůzky rozdělují vykoledované dobroty, mince a syrová vejce.„Maska Jidáše, kterou ve Slepoticích představuje postava se začerněnou tváří a vysokou čepicí zahrabaná v seně v ozdobeném vozíku, se v obci nepálí. Svou funkci tu však vykonávají dva chlapci určení jako tahači vozíku. Pálení masky proto na Veselém Kopci návštěvníci neuvidí. Spatří ovšem jak obchůzku s říkáním a modlitbami, tak vodění Jidáše a rozdávání výslužky,“ doplnila Kučerová.
Velikonoční atmosféru navodí i výstava v památkové rezervaci Betlém v Hlinsku – od 1. do 27. dubna se návštěvníci budou moci seznámit s velikonočním obdobím v lidovém pojetí – s důrazem na Boží hod velikonoční (Velikonoční neděle) a Velikonoční (červené) pondělí.
Během čtyřdenního velikonočního cyklu pořadů v areálu Veselého Kopce – od 18. do 21. dubna – návštěvníci zažijí autentickou velikonoční atmosféru s oživenými expozicemi, pestrým doprovodným programem. Více na www.nmvp.cz/vysocina.