dnes
Sobota - jasno
15°C
zítra
Neděle - obcasny-dest
9°C
pozítří
Pondělí - skorojasno
4°C
Vedle železničního mostu možná vznikne konstrukce pro třetí kolej
Železniční most pohledem z jihu. Foto: archiv

Vedle železničního mostu možná vznikne konstrukce pro třetí kolej

Praha bude chtít zachovat a opravit železniční most z Podskalí na Smíchov a zároveň vedle něj vybudovat kvůli vyšší kapacitě trati novou konstrukci s třetí kolejí. Na dnešní diskusi o budoucnosti mostu to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Co však s mostem přesně bude, zatím není jasné. Ministerstvo kultury nyní rozhoduje o možném odejmutí památkové ochrany. Od rozhodnutí se bude odvíjet další osud mostu. Most je dlouhodobě ve špatném stavu.

Důležité je podle náměstka brát v potaz jak dopravní, tak technickou, historickou či urbanistickou hodnotu mostu. Ideální cesta je podle něj věnovat energii na rekonstrukci a zároveň vybudovat soudobou jednokolejnou konstrukci.

„Která bude maximálně subtilní a která by začala vznikat už teď, aby se při omezení provozu mohla převést doprava tam. Myslíme, že to jde stihnout i v té časové tísni," řekl Scheinherr. Pokud by k opravě i dostavbě koleje došlo, je prý Praha připravena se na tom finančně podílet.

Třetí kolej chce město kvůli nedostatečné kapacitě nynější dvoukolejné trati. Přes most přejede denně přes 21 000 lidí. Denně to je 366 vlaků, kdy nejvíc vlaků je příměstské železnice. Optimální kapacita je podle Lukáš Tittla z Institutu plánování a rozvoje (IPR) 265 vlaků.

Druhým argumentem pro rozšíření je, že to umožní vybudovat novou zastávku na Výtoni. „Bohužel každá zastávka snižuje kapacitu trati. Pokud ji tam uděláme, tak máme problém ještě větší než nyní," řekl Tittl.

Ministerstvo kultury nyní rozhoduje o případném sejmutí památkové ochrany. Na základě rozhodnutí pak bude stanoven další postup týkající se mostu. Ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková řekla, že by se tak mělo stát v nejbližších dnech. „Rozhodnutí ale předjímat nelze," řekla.

Anketa

Jste pro zachování železničního mostu?

78.6%
(78.6%)
21.4%
(21.4%)
V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.


Praha 13 rozdala tisíc litrů dezinfekce

Včera v 09:10

Radnice Prahy 13 zajistila 1000 litrů dezinfekce, Bezpečnostní rada Prahy 13 rozhodla o její redistribuci. Celkem čtyři sta litrů dostanou polikliniky, které jsou v majetku městské části.

Praha 21 se připojila k Mobilnímu rozhlasu

26. března 2020 v 15:14

Mobilní rozhlas je nástroj pro sdělování okamžitých a praktických informací veřejnosti. V tuto chvíli jde o nejrozšířenější aplikaci určenou pro moderní komunikaci města a obcí s občany – aktuálně jej používá více jak 600 českých samospráv a 300 000 lidí. Jedná se o systém, který má silné zázemí a...

Praha 15: Návrhy k participativnímu rozpočtu pouze elektronicky

26. března 2020 v 11:57

Od 1. dubna mohou občané Prahy 15 podávat své návrhy do 2. ročníku Participativního rozpočtu. V rámci této výzvy budou přijímány návrhy na investiční projekty určené na úpravu veřejně přístupného prostranství na území patnácté městské části, na pozemcích svěřených Praze 15. Přijímány budou...

Nový komunikační kanál PRAHA1.ONLINE informuje o dění v první městské části

24. března 2020 ve 14:31

Radnice Prahy 1 připravila nový komunikační kanál PRAHA1.ONLINE, který informuje o aktuálním dění v první městské části.

Praha 8 nepřijímá žádosti o nový cestovní pas

24. března 2020 ve 12:41

Od 23. března do odvolání nepřijímá ÚMČ Praha 8 žádosti o nový cestovní pas.

Další články
Nahoru