dnes
Úterý - skorojasno
12°C
zítra
Středa - oblacno
13°C
pozítří
Čtvrtek - oblacno
16°C
Vedení Prahy vytvořilo pravidla pro poutače a reklamy u obchodů, třeba velké trdelníky budou mít utrum
Tvůrcům nových pravidel se v historickém centru nelíbí například plastové trdelníky. Foto: Karelj / Wikimedia Commons

Vedení Prahy vytvořilo pravidla pro poutače a reklamy u obchodů, třeba velké trdelníky budou mít utrum

Pražský magistrát vytvořil pravidla označování provozoven v památkové rezervaci, cílem je snaha snížit takzvaný vizuální smog. Pravidla budou závazná pro všechny domy, které vlastní hlavní město. Vedení Prahy o tom chce také jednat se soukromými vlastníky a státními institucemi.

Radní pro kulturu a památkovou péči Hana Třeštíková (Praha Sobě) připravila Pravidla označování provozoven, která budou závazná pro všechny objekty v majetku města. Praha chce vlastními pravidly doplnit legislativu, která některé typy rušivé reklamy neumí ošetřit.

„Pokud provozovna nemá umístěnou obrazovku s reklamou před výlohou, ale hned za sklem, už na ni legislativa nedosáhne, přitom vizuální dojem z ulice je úplně stejný, jako kdyby byla obrazovka před výlohou. Proto jsme připravili pravidla, která zahrneme do nájemních smluv provozovatelů s městem,“ řekla Třeštíková.

Nově vzniklá pravidla budou prvotně implementována do nájemních smluv na městské nebytové objekty. „Dále začínám vést dialog i se soukromými vlastníky a také pražskou hospodářskou komorou o možnosti aplikace pravidel i na objekty soukromých vlastníků. Cílem je mít ucelený a vkusný vzhled historického centra a sjednocení vizuálu všech provozoven. V současné chvíli jsou některá místa v Praze ostudou,“ sdělil radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09).

Mezi další rušivou reklamu, kterou legislativa neumí ošetřit, patří například polepy výloh nebo reklama umístěná na dveřnicích. Podle nových pravidel by mělo firemní označení na výloze tvořit nejvýše 20 procent skleněné plochy, z firemních štítů a výstrčí by měly zmizet celoplošné fotografie, výrazné barevné grafické motivy a další ilustrace. Na štíty pak nebude možné dávat vyobrazení prodávaného produktu, například plastové trdelníky.

Provozovny nově mají přestat využívat reflexních, fluorescenčních a jinak křiklavých prvků a také sériově vyráběných nápisů (OPEN) a blikajících, rotujících a jinak pohyblivých nápisů. Výjimku budou mít typizované prvky, například první pomoc, lékárna nebo pošta.

Hlavní město se na pravidlech shodlo s památkáři, odborem stavebního řádu, živnostenským úřadem a Institutem plánování a rozvoje. Zásady se stanou základem Manuálu označování provozoven, jehož variace v průběhu posledních let schválily například Brno nebo Ostrava. Hlavní město nyní vybírá grafického zpracovatele, manuál by měl být hotový na jaře 2020.

Magistrát chce o podobě poutačů jednat také s městskými částmi nebo státními institucemi. Pravidla začne hlavní město dávat do nájemních smluv s provozovateli obchodů. S těmi, s kterými již má smlouvy podepsány, budou zástupci města jednat.


Praha 4 pomáhá obyvatelům zadržovat dešťovou vodu

Dnes v 07:48

Více než 316 tisíc korun obdrží 45 fyzických i právnických osob, které v září požádaly městskou část Praha 4 o dotaci na nákup retenčních nádob na podporu akumulace a využití srážkových vod. 

Praha 4: Park Jezerka bude krásnější. Zapojte se do ankety

Včera v 16:57

Praha 4 připravuje postupnou revitalizaci unikátního parku Jezerka, díky které by se měl stát co nejpříjemnějším místem odpočinku a setkávání sousedů z blízkého i vzdálenějšího okolí.

Další články
Nahoru