
Vedení Prahy schválilo smlouvy k Nákladovému nádraží Žižkov a změnu územního plánu
24. února 2025 14:07
„Je to velmi zásadní změna. Dojde ke změně charakteru území, což umožní postavit byty a školy. Vyroste tu nový kus města," řekl radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS). Na místě by měla vzniknout čtvrť pro přibližně 20 tisíc obyvatel, přičemž 95 procent území bude využito pro bydlení.
Na většině pozemků kolem nádraží byla dříve stavební uzávěra, ke jejímuž sejmutí bylo nutné schválit změnu územního plánu. Uzávěra již od té doby pozbyla platnosti novým stavebním zákonem, pro rezidenční projekty developerů v areálu je však změna plánu stále nutná. O jejím pořízení rozhodlo zastupitelstvo v roce 2008, pořizování pak začalo v roce 2010.
Projekt je největší změnou územního plánu v historii Prahy. Po schválení a vydání změny bude možné zahájit výstavbu v souladu s urbanistickou studií z roku 2022. „Kromě toho, že se jedná o schválení dosud největší a 16 let staré změny územního plánu, jde rovněž o doručení první komplexní dohody v podobě plánovacích smluv s více investory zároveň. Pro Prahu se jedná o první příklad veřejnoprávní podoby smluv, jež přinesl nový stavební zákon,“ uvedl náměstek primátora Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček (STAN).
Zásadním prvkem rozvoje bude podle něj konverze historické budovy nákladového nádraží, kterou Praha zakoupila loni v prosinci. Plánováno je zde společensko-kulturní centrum, školský kampus, administrativní prostory i městské byty. Budova tak získá nové využití a stane se přirozeným centrem nové městské čtvrti.
„Budova nádraží je obrovská a má velký význam pro lokalitu, která je jedním z největších brownfieldů v Praze a v následujících letech významně ožije. Co se týče budoucího využití objektu, určitě budeme chtít zrealizovat nástavbu, nicméně to teprve bude předmětem diskusí i s památkáři,“ řekl radní Prahy pro majetek, transparentnost a legislativu Adam Zábranský (Piráti).
Díky čtyřem plánovacím smlouvám mezi metropolí, Prahou 3 a investory bude moci být na místě vybudována klíčová infrastruktura včetně šesti tříd mateřské školy, parků a rekonstrukce veřejných prostranství v ulicích Jana Želivského a U Nákladového nádraží.
Investoři se také zavazují k realizaci části potřebných sociálních služeb a poskytnutí pozemků pro výstavbu další městské infrastruktury. V roce 2023 již hlavní město a Praha 3 uzavřely smlouvu o spolupráci s investorem Finep pro lokalitu U Staré cihelny v části území bývalého nádraží, díky které investor vybuduje další mateřskou školu a poskytne rovněž finanční plnění.
Celková spoluúčast investorů v rámci smluv dosahuje 1,4 miliardy korun (čtyři smlouvy v rámci změny územního plánu zhruba 1,2 miliardy korun, již uzavřená smlouva z roku 2023 se společností Finep 200 milionů korun).
Součástí transformace je také nová dopravní infrastruktura, na které bude Praha spolupracovat s investory, přičemž by v roce 2026 měla začít výstavba tramvajové trati Olšanská – Habrová. Tato trať výrazně zlepší dopravní dostupnost a pro obyvatele bude zajištěno komfortní propojení nově vznikající čtvrti se zbytkem metropole.
Kromě bytové a dopravní infrastruktury se projekt zaměřuje na ekologické aspekty výstavby. Plánované parky a veřejná prostranství nabídnou městskou zeleň, která přispěje k lepší kvalitě života obyvatel. Architektonická soutěž na Industriální park také zajistí moderní a funkční řešení pro celou lokalitu.