Vedení Prahy 1 nadále požaduje zprůjezdnění Smetanova nábřeží ve směru od Národního divadla
28. května 2020 10:52 | Aktualizováno v 18:45
Po několikahodinové diskusi plné argumentů pro i proti pražští zastupitelé před týdnem opatření navrhované náměstkem primátora pro dopravu Adamem Scheinherrem (Praha Sobě) nezrušili a jen zaúkolovali vedení metropole, aby s Prahou 1 projednalo koncepci dalšího omezení tranzitní dopravy na obou stranách Vltavy a aby podobné věci obecně řešilo i s městskými částmi.
Od soboty se tak na vozovce v těsném sousedství tramvajové zastávky Národní divadlo objevily stolky místních restaurací a kaváren. Odpor vedení Prahy 1 trvá dál. Toto pondělí se radní městské části na mimořádném jednání přijali usnesení, ve kterém zkonstatovali, že Odbor péče o veřejný prostor Úřadu MČ Praha 1 neeviduje žádnou žádost o zahájení správního řízení ani vydané rozhodnutí o souvisejícím záboru veřejného prostranství. Stolky a židle by tak podle takového výkladu neměly na vozovce co dělat.
„Provedení opatření není vyvážené v dopadu na uživatele veřejného prostoru a je realizováno v neprospěch obyvatel dotčené zástavby. Estetické provedení opatření v žádném případě nekoresponduje s charakterem pražské památkové rezervace,“ konstatovali radní, kteří zároveň uvedli, že Praha 1 je připravena jednat s magistrátem o koncepci omezení a zároveň budoucího využití Smetanova nábřeží pro další aktivity.
Včera starosta první městské části Petr Hejma (STAN) informoval o pondělním usnesení radních pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti).
„Obracím se na Vás opětovně s žádostí o okamžité zastavení tohoto opatření, které nejen komplikuje dopravní situace v daném místě, zejména pak v hustě obydlené ulici Karoliny Světlé, ale díky svému značně nevzhlednému řešení významně narušuje důstojnost místa i charakter Pražské památkové rezervace,“ napsal Hejma.
„Opatření bylo k naší lítosti v sobotu realizováno navzdory opakovaným žádostem Prahy 1, abyste obyvatele první městské části a uvedenou krásnou lokalitu s výrazným geniem loci tohoto kroku a jeho následků ušetřili. Žádám Vás proto, abyste ze své pozice inicioval pozastavení tohoto opatření a zabránil další degradaci tohoto exponovaného místa v centru,“ uvedl v dopise starosta. Zároveň primátorovi nabídnul jednání o komplexním řešení dopravy v Praze 1.Podle Hřiba bylo Hejmovi nabídnuto několik termínů osobního setkání za strany pana náměstka Scheinherra. „Bohužel se ze všech z časových důvodů omluvil. Vzájemná diskuze a snaha si vzájemně situaci vysvětlit je pro nás prioritou. Já osobně zastávám názor, že centrum Prahy si zaslouží zklidnění, jako se tomu děje i v jiných západních městech. Koneckonců i na Karlově mostě dříve jezdila auta, teď by si to už nikdo nedovedl predstavit. V případě Smetanova nábřeží se navíc o úplnou uzavírku nejedná, ale doprava nadále funguje v jednom pruhu a stometrový úsek je objízdný vedlejší ulicí," sdělil.
Podobných jednosměrek je podle něj v Praze velké množství a dočasná jednosměrnost na Smetanově nábřeží zároveň zlepšuje průjezdnost mostu Legií, kde teď nedochází k dopravním kolizím s tramvajemi. „O uzavření nábřeží pro auta a zrychlení průjezdnosti tramvají hovořil v minulosti nejeden primátor. Nikdo se ale neodhodlal k tomu to opravdu řešit," dodal.
Adam Scheinherr, iniciátor uzavření části nábřeží pro auta, při diskusi na zastupitelstvu řekl, že se jedná o marginální úpravu. „Jde o stometrový úsek jednoho jízdního pruhu, který je nejméně využívaným na Smetanově nábřeží, protože většina lidí ho objíždí přes Divadelní ulici," řekl. Dodal, že zklidnění nábřeží je součástí strategických dokumentů i předchozích rozhodnutí města, například těch navázaných na zprovoznění komplexu Blanka.