Dnes Pátek - jasno 12°C
Zítra Sobota - oblacno 13°C
Pátek 23. 4. 2021
Svátek má Vojtěch
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Vědci budou po vzoru Londýna hledat v pražské MHD přítomnost koronaviru
Od loňského března jsou průběžně dezinfikovány vozy pražského metra. Zdroj foto: DPP

Vědci budou po vzoru Londýna hledat v pražské MHD přítomnost koronaviru

Pražský dopravní podnik (DPP) a Fyzikální ústav Akademie věd ČR (AV ČR) se v těchto dnech dohodly na vzájemné spolupráci, jejímž výsledkem je testování pražské MHD v metropoli na přítomnost viru SARS-CoV-2 (nový typ koronaviru) způsobujícího onemocnění covid-19. Vědci pomocí speciálně vyvinutých biosenzorů a systémů na odběr vzduchu v průběhu dubna odeberou z autobusů, tramvají, vlakových souprav i ve stanicích metra DPP přibližně 500 vzorků, a to jak z povrchů i ze vzduchu uvnitř dopravních prostředků, ve vestibulech či na nástupištích. Jejich analýza potrvá měsíc, výsledky by měly být k dispozici nejpozději na přelomu května a června.

„Od loňského března jsme iniciovali řadu opatření, které následně DPP zavedl, od zintenzivnění úklidů dopravních prostředků, ošetřování interiérů dezinfekcí, přes ozónování vozidel, automatické otevírání všech dveří ve všech stanicích či zastávkách až po intenzivnější větrání či omezení střídání řidičů a strojvedoucích," řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). 

„Zahraniční studie potvrzují, že MHD není žádným zdrojem covid-19 a pravděpodobnost nákazy v MHD je velmi malá. V Česku se bohužel častokrát setkáváme s tvrzením různých odborníků, že MHD patří k místům, kde se člověk covidem-19 nakazí nejpravděpodobněji. Je na škodu, že v Česku neexistuje žádná věrohodná studie, kterou by provedla zdravotnická či vědecká autorita, a která by dávala oporu pro taková tvrzení. Proto jsme se rozhodli takovou studii ve spolupráci s Fyzikálním ústavem AV ČR zrealizovat. Inspirovali jsme se v Londýně, kde naši kolegové z Transport for London ve spolupráci s Imperial College loni na podzim a opakovaně letos po Novém roce provedli v londýnském metru a autobusech obdobné testy, žádné stopy po SARS-CoV-2 v MHD ale nezjistili. Jsme přesvědčeni, že i naše společná studie s Fyzikálním ústavem AV ČR potvrdí, že pražská MHD je skutečně bezpečná,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Přítomnost viru SARS-CoV-2 se bude zjišťovat prostřednictvím stěrů z dotykových ploch jako jsou tyče, madla, povrchy sedadel, ovládací tlačítka, bezkontaktní terminály na jízdenky, ve stanicích metra pak z ovládacích tlačítek a interiérů výtahů, madel eskalátorů, zádržného systému schodů či inventáře na nástupišti metra jako jsou lavičky či infopanely. Pro detekci viru ze vzduchu uvnitř dopravních prostředků a ve stanicích metra odborní pracovníci využijí odběrové zařízení s kapacitou 80 až 160 litrů za minutu, kterou pro tento účel vyvinuli vědci z Fyzikálního ústavu AV ČR ve spolupráci s Národním centrem kompetence MATCA. 

„Právě díky tomu, že své síly spojili vědci z velmi rozdílných oblastí výzkumu – biofyzika, optika, chemie, pokročilé materiály, 3D tisk – jsme mohli rychle reagovat na potřeby veřejného zájmu,“ zdůrazňuje Eva Zažímalová, předsedkyně Akademie věd ČR. 

„Technologii záchytu virových částic použijeme obdobnou, jako předtím aplikovali mimo jiné v londýnském metru experti z Imperial College, s nimiž postupy konzultujeme," vysvětluje Alexandr Dejneka, vedoucí výzkumu z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR. 

Vzorky ze vzduchu a z dotykových ploch interiérů se budou poté testovat pomocí biosenzorů, vyvinutých týmem Hany Lísalové z Fyzikálního ústavu AV ČR. „Jejich základem je speciálně navržený polymerní nanokartáč, který cíleně zachycuje částice koronaviru obsažené ve zkapalněném vzorku, vše ostatní ignoruje,“ dodává Alexandr Dejneka. 

Vědci z Fyzikálního ústavu AV ČR provedou během dubna celkem 150 stěrů v interiéru autobusů, 150 stěrů v interiérech tramvají, 100 v interiérech vlakových souprav a 50 v metru ve vestibulech a na nástupištích stanic.

Kromě toho provedou 50 odběrů vzduchu: po 10 v interiérech autobusů, tramvají, vlakových souprav, ve vestibulech a na nástupištích stanic metra. Každé nasávání potrvá zhruba 20 až 30 minut dle typu vozidla, ve vestibulech a na nástupištích stanic metra pak zhruba kolem jedné hodiny a díky výkonným bateriím jej bude možné realizovat za plného provozu s cestujícími. 

Odběry stěrů budou v případě souprav metra probíhat ihned po zatažení vozidel do depa z provozu s cestujícími, a to z důvodu nedostatečně dlouhé doby obratu soupravy na konečné stanici, která je nutná pro provedení stěrů v interiéru vlaku. V případě autobusů a tramvají budou provedeny stěry interiéru na obratištích. Odběry ve vestibulech a na nástupištích stanic metra vědci zrealizují za plného provozu. 

DPP pro odběry vytipoval linky a stanice metra, které jezdí nebo jsou poblíž velkých pražských nemocnic. Jedním z nich bude například obratiště Březiněveská, kde končí tramvajové linky 3 a 24, které obsluhují lokality kolem Fakultní nemocnice Na Bulovce a Všeobecné fakultní nemocnice na Karlově náměstí a dalších podobných zařízení při průjezdu napříč Prahou. 

Pro autobusy bude jedním z odběrových míst terminál Želivského v blízkosti Fakultní nemocnice Královské Vinohrady a linky 124, 139, 150, 199 a 213 zajíždějící rovněž k Fakultní Thomayerově nemocnici a několika poliklinikám a zdravotnickým zařízením v Modřanech, Vršovicích či Jižním Městě. Vlakové soupravy se budou testovat v depech Kačerov a Hostivař, odběry ve vestibulech a nástupištích jsou naplánovány rovněž ve stanicích v blízkosti nemocničních provozů, např. na Karlově náměstí, na Budějovické nebo na Kačerově. 

Následně vědci z Fyzikálního ústavu AV ČR budou vzorky analyzovat v laboratořích Biologického centra AV ČR a Přírodovědecké fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Ve spolupráci s těmito pracovišti provedou testy pomocí biočipů a současně kontrolní analýzu metodou PCR a kultivaci pro stanovení infekčnosti podezřelých vzorků. Výsledky testování by měly být k dispozici nejpozději na přelomu května a června. 

První pilotní stěry a nasávání vzduchu v dopravních prostředcích a v metru provedli odborníci z Fyzikálního ústavu AV ČR letos na začátku února. Vědci si během nich ověřovali navrženou metodologii včetně analýzy vzorků.


Autor: Karel Netolický

Noční provoz v Těšnovském tunelu bude omezen

20. dubna 2021 v 10:03

Od 26. dubna do 27. dubna v noci od 23 do 5 hodin bude uzavřen tubus VODA ( směr centrum) a druhý tubus bude obousměrný.

Na Mariánském náměstí je nové odběrové místo. Testovat se bude i ze slin

20. dubna 2021 v 09:38

Pražský magistrát ve spolupráci s Městskou poliklinikou Praha a Českým červeným křížem otevřel nové odběrové místo na Mariánském náměstí v Praze 1. Testovat se zde mohou lidé jak pomocí antigenní metody, tak i formou PCR testu neinvazivní metodou odběrem vzorku...

Seniory s omezenou pohyblivostí na očkování odvezou mikrobusy na zavolání

20. dubna 2021 v 09:34

Praha schválila rozšíření nabídky služeb tzv. mikrobusů na zavolání, které vozí osoby s těžkým zdravotním postižením. Díky částečnému uvolnění kapacit v souvislosti s celkovým snížením mobility obyvatel v rámci pandemických opatření bude možné využít tyto mikrobusy i pro odvoz seniorů nad 70 let...

Zlíchovský tunel bude v noci uzavírán

19. dubna 2021 v 10:11

Od 19. dubna do 20. dubna v noci od 23 do 5 hodin bude uzavřen západní tubus A (směr Barrandovský most) a druhý tubus bude jednosměrný v původním směru.

V Praze přibylo 85 nakažených covidem, opět méně než před týdnem

19. dubna 2021 v 09:20

Laboratoře odhalily v Praze v neděli 85 nových případů nemoci covid-19, o 63 méně než před týdnem, uvedla ČTK.

Další články
Nahoru