Ve Středočeském kraji přibývají vlakové Lišky, společně s Pavouky nahradí staré motoráky
29. října 2024 09:19
Střední Čechy budou v následujících letech největším působištěm moderních motorových vlaků RegioFox. „S nimi přijíždí na koleje větší pohodlí, bezpečnost i širší sortiment služeb pro cestující. Nové vlaky jsou vybaveny Wi-Fi internetem, mají USB konektory a zásuvky 230 V pro napájení cestovní elektroniky, u části míst jsou stolky, na které lze položit třeba notebook, interiér souprav je klimatizovaný. Deset nových dvouvozových motorových jednotek RegioFox představuje celkem 1 150 pohodlných míst k sezení,“ uvedl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Jdeme si za tím, že chceme pro obyvatele Středočeského kraje moderní veřejnou dopravu. I proto jsme se rozhodli, že do obnovy vozového parku investujeme a objednáme pro neelektrifikované trati moderní, bezbariérové a klimatizované vlaky, i když to stojí více než staré, ojeté soupravy. Proces modernizace nebude patrný jen na linkách, které budou obsluhovat RegioFoxy,“ sdělil Petr Borecký (STAN), radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje.
V dalších dvou letech totiž podle něj budou na méně vytížených regionálních tratích staré motorové vozy řady 810 postupně nahrazovat vlaky Stadler RS1 známé pod obchodním názvem RegioSpider. Tito Pavouci, jak se jim přezdívá, se sice přestali vyrábět před jedenácti lety, ale prošli modernizací. „Na tratích, kde stačí menší kapacita vozů, jsou vozy RegioSpider ideální a cestujícím nabídnou určitě větší komfort než staré motoráky,“ sdělil Medelský.
„Pro Prahu je zásadní, aby zejména pro každodenní dojíždění do Prahy využívalo vlaky co nejvíce lidí. Proto je důležité, aby byly dostatečně kapacitní a cestující tam měli všechno, co potřebují. To znamená více místa, pohodlí a taky všechny moderní vychytávky. Nové RegioFoxy tak mají samozřejmě klimatizaci, dost prostoru na kočárky a kola, bezbariérový přístup, fungující Wi-Fi, zásuvky nebo USB konektory," uvedl 1. náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).„Aktuálně nasazujeme do pravidelného oběhu z rakovnického depa celkem devět nových RegioFoxů, jedna jednotka pak slouží jako provozní záloha. Každý den by v rámci plného provozu mělo deset Lišek najet více než 3,5 tisíce kilometrů, to znamená přes 100 tisíc kilometrů za jeden rok,“ dodal Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.
České dráhy si od polské společnosti PESA Bydgoszcz objednaly celkem 106 RegioFoxů. Aktuálně jich na tuzemských tratích jezdí už 49 a jsou nasazeny v celkem šesti krajích. Do konce letošního roku má výrobce PESA dodat národnímu dopravci celkem 59 nových jednotek řady 847 RegioFox.
Kromě nových motorových jednotek RegioFox nasazují České dráhy na tratě ve středních Čechách i nové elektrické vlaky RegioPanter řady 640.2 od výrobce Škoda Group, které už převzaly provoz na celé lince S 4 / U 4 z Prahy přes Kralupy nad Vltavou až do Ústí nad Labem a začátkem listopadu se začnou objevovat i na spěšných vlacích linky R 41 Vrchlice Praha – Kutná Hora.