Ve smyčce na Dlabačově je nové bistro, jeho součástí se stala vyřazená tramvaj
22. srpna 2022 09:40
„Posvítili jsme si na další opuštěný kout a tentokrát jsme vdechli nový život tramvajové smyčce. Dříve tudy proudily desetitisíce lidí na spartakiádu, dnes sem veřejnost může přijít za kulturou nebo jen tak posedět. Tramvajová smyčka a přilehlý mostek má teď kromě dopravní funkce i společensko-kulturní,“ uvedla radní pro oblast kultury Hana Třeštíková (Praha Sobě).
Tramvajové smyčky Dlabačov a Královka v blízkosti strahovského stadionu byly postaveny v roce 1948. Spolu s mostky, respektive nadchody, sloužily pro přesuny účastníků a návštěvníků všesokolských sletů, později spartakiád.
Od konce 80. let minulého století však byly obě smyčky téměř nevyužívané a chátraly. Myšlenka na jejich revitalizaci a nalezení nové funkce vzešla od náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) a radní Prahy 6 Evy Smutné (za TOP 09).
Podle Scheinherra bistro navazuje na rozhodnutí nebourat lávku, která je podle něj stavebně unikátní využitím takzvané hřibové konstrukce. „Stavební fakulta ČVUT nám zpracovala posudek, že lávka je z konstrukčního hlediska unikátní a že má význam její zachování," řekl. Po opravách je lávka znovu průchozí směrem na Strahov.
„Na projektu se mi líbí, že spojuje oživování veřejného prostoru, záchranu unikátního schodiště s hřibovou konstrukcí i lásku k městské hromadné dopravě a historickým vozidlům. Díky tomu vzniklo nové místo pro trávení volného času s jedinečnou atmosférou. Během léta tu zastavuje historická linka 42 a návštěvníci se mohou těšit na historické vozy z dob Rakouska – Uherska, ale také na vozy T1, T2 i T3. Cestu si užijí fanoušci MHD i lidé, kteří chtějí poznat nejkrásnější pražská místa.,“ sdělil Scheinherr.
V otevřeném výběrové řízení zvítězila nabídka místních aktérů Ondřeje Kužílka a Jana Řídkého. Projekt s názvem bistro Točna transformuje prostor tramvajového obratiště na venkovní bistro s kulturním přesahem s cílem využít a zachovat autentický charakter místa. Autoři projektu podobu a využití architektonicky zajímavého objektu konzultovali také v rámci workshopu uspořádaném mezinárodní vysokou školou architektury ARCHIP.
„Aktuálně se soustředíme na kvalitní gastronomii a vlastní značku piva, ale do budoucna plánujeme více kulturních událostí. Soustředit se určitě budeme na další rozvoj a aktuálním stavem vůbec nekončíme,” uvedl Kužílek.
Partnerem pro gastro občerstvení se stalo Kolorit bistro zaměřené na moderní street food. Objekt obratiště doznal v tomto období zásadní vizuální proměny. Součástí projektu se staly také Pražské stolky a židle.
Dlabačov bude nadále sloužit také tramvajím, zejména jako zastávky turistické tramvajové linky s číslem 42. Dopravní podnik objekt obnovil a kovové prvky nechal natřít původní červenou barvou, která ho historicky odlišuje od nedaleké „modré“ smyčky Královka.
Bistro Točna bude zatím fungovat sezónně, do budoucna se však uvažuje o celoročním využití. Bistro je zatím otevřeno vždy o víkendech v čase od 10 do 21 hodin.
Město podle radní Třeštíkové hledá další podobná zákoutí, které by bylo možné zatraktivnit. Začalo například v podchodech na Vltavské, kde vznikl sportovní areál a další rozvoj je v plánu.
Větší investice by byla potřeba pro využití bývalé vozovny Orionka na Vinohradech. Náměstek Scheinherr dodal, že pokud se koncept na Dlabačově osvědčí, šlo by podobným způsobem využít i sousední smyčku Královka.