
Varování pro občany může Praha v mžiku zobrazit na reklamních panelech zastávek MHD
12. června 2025 17:57
THMP představila nový systém pro rychlé šíření krizových informací prostřednictvím digitálních obrazovek v přístřešcích MHD. Díky technickému řešení vyvinutému na míru pro hlavní město je nyní možné během několika okamžiků informovat Pražany i návštěvníky metropole o mimořádných událostech, především v případech ohrožujících život a bezpečí obyvatel.
Krizová komunikace je součástí stávajícího centrálního CMS (Content Management System), díky kterému je možné vzdáleně distribuovat obsah na platformě Městského informačního kanálu (MIK). Ten dnes běží na zhruba 140 digitálních obrazovkách v přístřešcích na tramvajových nebo autobusových zastávkách.
Nově vzniklá funkce v systému umožňuje dispečerovi krizového štábu zadat klíčové sdělení během několika kliknutí. To se pak následně objeví na všech, nebo jen na vybraných obrazovkách v ohrožených lokalitách.
„Vývoj rozšíření Městského informačního kanálu byl poměrně složitý s přihlédnutím k faktu, že dosud sloužil primárně pro plánování reklamních kampaní a vysílání standardního videoobsahu v různých časových úsecích. Novou speciální roli jsme museli kompletně naprogramovat od začátku procesu a zkombinovat jí se stávajícími funkcemi. Zcela originální je také přímý vstup do systému pro operační středisko krizového řízení,“ představil proces vývoje Tomáš Novotný, místopředseda představenstva společnosti THMP, která platformu MIK spravuje.
„Hlavní město musí být schopné reagovat rychle a přesně v krizových situacích. Díky této nové funkcionalitě máme v rukou další nástroj, jak okamžitě a cíleně informovat obyvatele i návštěvníky Prahy o mimořádných událostech, které mohou ovlivnit jejich bezpečí. Je to konkrétní krok k modernějšímu a lépe připravenému městu,“ ocenil novinku primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS), do jehož kompetence bezpečnost spadá.Michal Hroza (TOP 09), pražský radní pro infrastrukturu, zdůraznil, že lidé potřebují v krizových situacích jasné, ověřené a srozumitelné informace: „Informovat občany o hrozícím nebezpečí není jen povinnost, ale klíčová součást ochrany veřejnosti. Dobrá krizová komunikace buduje důvěru, pomáhá snižovat riziko paniky a zvyšuje šanci zvládat mimořádné situace s co nejmenšími následky.“
Na nové funkcionalitě MIKu ocenil zejména jednoduchost: „Připravili jsme uživatelsky intuitivní rozhraní, které odpovídá potřebám lidí, kteří se budou rozhodovat pod tlakem a v časové tísni. Cílem bylo, aby krizová zpráva mohla být nasazena rychle, bez složitého zaškolení.“
Krizové zprávy mají v systému MIK nejvyšší prioritu, tedy nahrazují jakýkoli plánovaný obsah, a to i v noci. Systém zohledňuje i zákonné scénáře, jako je vyhlášení krizového stavu nebo mimořádné události podle zákona o integrovaném záchranném systému.
V takových případech může THMP jako poskytovatel reklamního prostoru dočasně omezit nebo přerušit běžné vysílání ve veřejném zájmu, pro ochranu zdraví nebo bezpečnost obyvatel.„Krizový štáb může zvolit ze tří variant zveřejnění krizové komunikace. Sdělení přes celou obrazovku zcela nahradí ostatní vysílání. K doplnění nebo zvýraznění sdělení přes celý displej lze přidat ještě doplňkový řádek, kde text běží ve smyčce. Třetí možnost je spustit pouze řádek se smyčkou, text se pak zobrazuje v horní části obrazovky bez přerušení běžného vysílání,“ vysvětlil formy zveřejnění krizové komunikace Novotný.
Městský informační kanál bude pro šíření krizové komunikace využíván pouze ve skutečně mimořádných případech, kdy bude potřeba rychle a efektivně sdílet informace o událostech ohrožujících bezpečí nebo dokonce životy obyvatel.
Operační středisko krizového štábu sídlí ve čtvrtém patře Nové radnice na Mariánském náměstí. Funguje v nepřetržitém provozu, řeší mimořádné události, krizové situace, ale především každodenní provoz ve městě. Situaci neustále sleduje pět pracovníků. Operační středisko je v úzkém kontaktu se složkami integrovaného záchranného systému a také s dopravním podnikem nebo vodohospodáři. Bylo zřízeno 1. ledna 1997.