Varhany v bazilice Strahovského kláštera čeká obnova, premonstráti mají sbírku
28. listopadu 2024 12:24
Premonstráti připomněli, že na varhany na Strahově hrál v roce 1787 i Wolfgang Amadeus Mozarta a vznikla při tom strahovská improvizace, která se hraje dodnes. Malý a velký nástroj vzájemně hudebně souzní, upozornil provizor Strahovského kláštera Martin Christian Pšenička.
„Oba nástroje jsou v nevyhovujícím stavu způsobeném převážně četnými necitlivými přestavbami, zvláště pak úpravami z dob socialismu," doplnil. Kvalitu těchto přestaveb negativně ovlivnil podle premonstrátů nedostatek peněz, nekvalitní materiál i neadekvátní památková péče té doby.
Nynější obnova strahovských varhan začala stavbou nástroje pro chórové varhany v dílně varhanáře Joachima Stadeho v německém Waltershausenu, po rekonstrukci budou mít 1092 nových píšťal. Příprava projektu včetně výběru zhotovitele trvala téměř tři roky.
„Vedle oslovení domácích i zahraničních varhanářů a prohlídek jimi zhotovených referenčních nástrojů bylo podstatné získat k navrženému způsobu obnovy varhan kladné stanovisko památkové péče," uvedl organolog Štěpán Svoboda, který je za obnovu nástrojů v bazilice zodpovědný. Na německou firmu se premonstráti obrátili také kvůli velkému vytížení tuzemských restaurátorů varhan, uvedli.
Polovinu na opravu chórových varhan v bazilice Nanebevzetí Panny Marie dá Královská kanonie premonstrátů na Strahově, druhou polovinu by chtěla získat ve veřejné sbírce, k níž jsou informace na webu varhan.
„Každý příspěvek na obnovu varhan je důležitý. Poděkování patří všem dárcům, kteří svými dary přispějí k zachování tohoto duchovního a kulturního dědictví Prahy," uvedl strahovský opat Daniel Peter Janáček. Na podporu obnovy se také každou neděli v poledne pořádají v bazilice varhanní koncerty.
Strahovský klášter založený v roce 1143 je nejstarší premonstrátský klášter v Čechách. Bazilika Nanebevzetí Panny Marie má dnešní barokní podobu od poloviny 18. století. V 50. letech minulého století donutila komunistická moc premonstráty klášter opustit, vznikl v něm Památník národního písemnictví. Počátkem 90. let byl klášter řádu vrácen a památník zde byl v nájmu, než se předloni přestěhoval do Petschkovy vily v pražské Bubenči.