V4 VIOLONCELLI - Hudba středoevropského regionu zemí V4
Jiří Bárta (CZ), Ditta Rohmann (HU), Aleksandra Ohar (PL), Jozef Lupták (SK) – violoncello
Violoncello je nástrojem, který (snad kromě houslí) nejvýrazněji reaguje na vývojové proměny kantabilní složky i melodicko-harmonické podoby sólové tvorby. Čtyři vynikající violoncellisté ze čtyř zemí V 4 předkládají výběr toho nejlepšího z tvorby autorů své země. Skladbu Cantus Rogans M. Kopelenta ze stylového okruhu Nové hudby, zkomponovanou na žádost dnešního interpreta, dokonale vystihuje její podtitul – prosebný zpěv.
Ditta Rohmann provede Variace na Sonátu od M. Kocsára, inspirované Kodályho erbovním dílem violoncellové literatury a závěrečnou část této geniální skladby, jež pomyslně otevřela violoncellu dveře do 20. století. Změnu tradiční zvukově technické a výrazové představy o violoncellu přinesl vývoj hudby 2. poloviny 20. století. Přispěli k němu i někteří interpreti, jako např. S. Palm, jemuž dedikoval své rozmarné Capriccio K. Penderecky.
Stejně unikátní je i variační skladba W. Lutoslawského, pojmenovaná po propagátorovi hudby 20. století. Za jejím vznikem stál cellista M. Rostropovič. Slovenskou hudbu reprezentuje Vlad. Godár a interpretační umění spřízněného violoncellisty J. Luptáka.
Podtitul Godárovy skladby (meditace) vystihuje i charakter jeho díla, v němž se pojí vztah k minulosti se zvláštní expresí, oscilující mezi dvěma výrazovými póly. Specifikou Luptákových tvůrčích kreací jsou improvizace, při nichž kromě nástroje užívá i hlas a vokální perkuse. Na závěr zazní část sólové suity J. S. Bacha, základního kamene violoncellové literatury.
Marek Kopelent (1932): Cantus Rogans pro sólové violoncello
Miklós Kocsár (1933): Variace na Sonátu pro violoncello
Zoltán Kodály (1862–1967): Sonáta pro sólové violoncello, 3. věta Allegro molto vivace, op. 8
Krzystof Penderecki (1933): Capriccio per Siegfried Palm
Witold Lutoslawski (1913–1994): Sacher Variations
Vladimír Godár (1956): „O, Crux“ meditace pro sólové violoncello dedikované J. Luptákovi
Józef Lupták (1969): Improvizace – Three in One
Johann Sebastian Bach (1685–1750): Preludium ze Suity G dur pro violoncello sólo, BWV 1007 (bonus)
Koupit vstupenku si můžete zde
Více informací o festivalu je na www.ceskedotekyhudby.cz