dnes
Čtvrtek - zatazeno
2°C
zítra
Pátek - zatazeno
2°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
6°C
V železářství na Výtoni krouží nad hlavami zákazníků vláček, v plánu je i tramvajová trať
Vláček jezdí mezi mezi vystaveným zbožím, u tratě stojí vyšehradské nádraží. Foto: Jan Puci

V železářství na Výtoni krouží nad hlavami zákazníků vláček, v plánu je i tramvajová trať

Už šestnáctým rokem provozuje na Rašínově nábřeží v Praze 2 stylové železářství a obchod s domácími potřebami Petr Kadeřábek. Na relativně malém prostoru, kde mají nakupující k dispozici jednu úzkou uličku, je k dostání přes 8500 položek. Tato provozovna, která se už stala nedílnou součástí rázovitého Podskalí, má novou atrakci, která činí toto místo ještě osobitějším a dalo by se říci i unikátnějším.

Nad hlavami nakupujících zde od minulého pondělí jezdí po osm metrů dlouhé trati model nákladního vlaku, který táhne historická lokomotiva. Podél trati stojí model vyšehradského nádraží i železničního vodojemu, ale hlavní dominantou je železniční most umístěný nad prodejní pult. Je přímo naproti vchodovým dveřím a příchozí si ho může jen těžko nevšimnout.

zelezarstvi-vlacek-20_1-nahled

Na modelu mostu, který ve skutečnosti zhruba dvě stě metrů odtud spojuje Výtoň a Smíchov, je nápis Železářství u železničního mostu. Tak provozovně už roky přezdívají místní. Trať vede na dvou místech zdí a díky nalepených fotografiím to působí dojmem, že vlak projíždí Vyšehradským tunelem, kterým ve skutečnosti projíždí tramvaje linky 2, 3 a 17.

zelezarstvi-vlacek-6_1-nahled „Před dvěma lety mi kamarádi v období Vánoc pomáhali s inventurou. Řekl jsem jim, že bych chtěl mít nad pultem polici ve tvaru železničního mostu, když už se tak obchodu říká. Jeden kamarád podotkl, že skutečně stylové to bude v okamžiku, když po mostě pojede vlak. Tím debata skončila a já tak ani netušil, že to je vlastně teprve začátek,“ vypráví majitel obchodu.

O rok později, na Vánoce 2017, dostal jako dárek model historické lokomotivy 387.0, přezdívané „Mikádo“. Důvod? Vždyť vláčky nesbírá. Prý ho to má motivovat k tomu, aby skutečně postavil železniční most. Slovo dalo slovo a kamarádi vytvořili skupinku čtyř kutilů, kteří se ve volném čase pustili do díla. Za rok vytvořili technickou raritu, která se svou podobou a umístěním do více než dvoumetrové výšky podél regálů obchodu vymyká jiným železničním modelům. Celkově model váží 145 kilogramů, most má tři oblouky. Trať je vytvořena z kovových kabelových žlabů.

zelezarstvi-vlacek-10_1-nahled

Lokomotiva táhne uhlák a osm nákladních vagónů. Další dva stojí u modelu nádraží, protože i když má „Mikádo na konci soupravy „pomocnici“, delší souprava by byla na trať už příliš velkou zátěží a hrozilo by rychlé opotřebení. Nejen lokomotivy, ale i samotné vagóny si zaslouží pozornost. Jeden například veze květináče, čímž symbolizuje nedalekou botanickou zahradu Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy. V jejím areálu totiž část technického díla vznikala.

Anebo tu je vagon určený pro přepravu piva Podskalská koza z minipivovaru Střední průmyslové školy potravinářské technologie, která stojí v nedalelé Podskalské ulici. Zbylé vagóny převážejí produkty firem, které tento obchod zásobují a také dodaly komponenty pro vznik trati.

zelezarstvi-vlacek-8-nahled Vlak se automaticky spustí každou půl hodinu a objede jedno kolo. Obchod má otevřeno v pracovní dny od 8:15 do 18 hodin, o víkendu je zavřeno. „Někdy otevřu už před osmou, občas ještě dřív. A ve chvíli, kdy začnu prodávat, se spustí půlhodinové intervaly. Takže jízdní řád se může v různé dny lišit,“ sděluje Petr Kadeřábek, který zvažuje, že by poměrně hlučnou trať ztišil. „Ale ostatní mi říkají, ať to nedělám, takto že se to totiž blíží realitě. Zvuk je prý podobný, jako když na Výtoni jede vlak po skutečném mostě,“ říká.

S kamarády chce neobvyklý technický projekt dál rozvíjet. „Prodloužíme stávající trať o šest metrů, vlak povede do další části prodejny. Pod železnicí bychom výhledově rádi zavedli tramvajovou trať, která je pod železničním mostem i ve skutečnosti,“ vypráví. Časem se tak zde objeví modely dvou tratí nad sebou.

zelezarstvi-vlacek-15_1-nahled

Chtěl by také zvýšit počet kamer, které trať snímají. Nyní je zde jedna, která zabírá model nádraží, odstavené vagony a část tratě. Obraz je přenášen na obrazovku umístěnou na prodejní pult. Zákazníci tak mohou vidět vše detailně. „Chceme sem dát celkem čtyři kamery, jen musíme vymyslet, kam je umístit. Obraz bychom chtěli přenášet i na obrazovku, kterou dáme do výlohy a zážitek tak bude zprostředkován i kolemjdoucím,“ plánuje muž, který sice bydlí za Vyšehradskou skálou v Praze 4, ale za ty roky se už považuje za podskalského patriota.

zelezarstvi-vlacek-1-nahled

„Devadesát procent zákazníků znám osobně, s mnohými si tykám. Vytvořila se zde komunita. Někteří zákazníci byli malí kluci, když jsem zde začínal. Já této prodejně říkám Klubovna, protože se zde tak cítím: jen se tu neprodává, ale i konzultuje a plánuje. Prostě takové kutilské doupě,“ směje se.   

Další fotografie:

Rarita: V železářstsví a prodejně s domácími potřebami zároveň jezdí mezi zbožím vláček



Aktivisté budou protestovat při jednání pražského zastupitelstva

Včera ve 13:25

Hnutí Extinction Rebellion ČR neboli Rebelie proti vyhynutí bude ve čtvrtek 12. prosince v Praze na Nové radnici protestovat za serióznější přístup zastupitelů ke klimatické změně. Protest v budově na Mariánském náměstí začne ve 12:30 hodin, tedy v okamžik, kdy při posledním letošním jednání...

Další články
Nahoru