V zastávce Rajská zahrada budou vlaky zastavovat ve špičce až šestkrát za hodinu
10. prosince 2023 12:13
Stanici metra B Rajská zahrada spojí se zastávkou lávka, která bude na ulicí Chlumecká dokončena na jaře příštího roku. Zatím se po lávce dá jít z Hutí a nad nástupišti. Železniční zastávku vybudovala Správa železnic, lávku financuje hlavní město.
Důvode rozdělení do dvou etap byly nečekané komplikace v podobě nezbytných přeložek inženýrských sítí. Pod povrchem, v těsné blízkosti stanice metra, realizátor narazil na neznámé sítě a na železobetonovou konstrukci, které nebyly vyznačeny v dokumentaci metra.
„Oceňuji, že z důvodu pozdějšího otevření poslední části lávky investor akceptoval naše požadavky a nechal rekonstruovat přístupovou cestu směrem od sídliště. Vznikl tak zcela nový chodník podél čerpací stanice a byl upraven podchod pod Chlumeckou ulicí,“ sdělila místostarostka Prahy 14 Sona Tománková (NAŠE Čtrnáctka), která má dopravu v městské části v gesci.
„V rámci budované lávky otestujeme i nový systém statické navigace v rámci projektu Čitelná Praha. Vůbec poprvé zde vyzkoušíme nové prosvětlené nosiče, které by se v budoucnu měly objevit také v pražském metru. Zdálky upozorní na přítomnost vlakové zastávky také výrazný totem se symbolem vlaku a Eska,“ sdělil Drápal.Díky nové vlakové zastávce se usnadní cestování z oblasti sídliště Černý Most a Hutí nejen do centra Prahy, ale také do Středočeského kraje. Naopak Středočechům umožní nová zastávka mnohem rychlejší přestup do celé oblasti Černého Mostu a Prahy 14.
Cestující čeká trojice novinek: lávka nad nástupišti, jednotný navigační systém i nosiče, které jsou jeho nedílnou součástí. Na lávce navádí cestující k jednotlivým nástupištím, výtahům i východům pilotní verze navigačního systému Čitelná Praha.
Pro jednotlivé směrové tabule jsou zde poprvé použity také prototypy prosvětlených nosičů, které plánujeme otestovat v drobných modifikacích pro interiérové použití také ve stanici metra Palmovka. „Prototypujeme tu také směrovky navigující na jednotlivé pěší i dopravní cíle v okolí a totem, neboli velká prosvětlená kostka se symboly vlaku a Eska, upozorňující na existenci vlakové zastávky už z dálky,“ podotkl Drápal.V návaznosti na dokončení druhé části lávky bude navigace Čitelné Prahy použita i tam. Jednotný navigační systém se propíše také v rámci výtahů, které propojují lávku s jednotlivými nástupišti a na jižní straně s budoucí druhou částí lávky přes Chlumeckou ulici a také s úrovní okolního terénu.