Dnes Pondělí - obcasny-dest 3°C
Zítra Úterý - obcasny-dest 2°C
Pondělí 9. 12. 2024
Svátek má Vratislav
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
V tunelech se za okny jedoucího metra bude cestujícím zobrazovat reklama
Systém funguje na principu animace. Toto: archiv

V tunelech se za okny jedoucího metra bude cestujícím zobrazovat reklama

Pražský dopravní podnik (DPP) po asi měsíčním testování začal mezi stanicemi metra A Dejvická a Bořislavka provozovat přímo v tunelu nové reklamní LED obrazovky. Provozovatelem je společnost European Digital Industries (EUDI), která zvítězila ve výběrovém řízení. První sdělení začne nový poutač promítat v tomto týdnu. Informovala o tom mluvčí DPP Aneta Řehková.

Nový reklamně-informační systém pomocí moderních technologií na principu LED panelů umožní promítat sdělení přímo za okna projíždějícího vlaku metra. Praha je první město ve střední a východní Evropě. 

Společnost EUDI DPP vysoutěžil v otevřeném tendru na pronájem ploch ve vybraných tunelech metra. Veškeré náklady na instalaci i provoz systému, jakož i podnikatelské riziko jdou výlučně za nájemcem. DPP může za pronájem ploch ve vybraných 36 tunelech metra získat ročně bezmála až 20 milionů korun. 

Zobrazovací systém v tunelu metra na lince A mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka je technologie, která je založena na LED zobrazovacích jednotkách sestavených do řady na stěně tunelu, které zajišťují plynulý způsob prezentace. Je speciálně upravena pro pražské metro.

S obdobným systémem se cestující mohou setkat v celé řadě evropských podzemních drah, například v Barceloně, Madridu, Římě, Curychu nebo v Rotterdamu. 

Systém funguje na principu animace. Jednotlivé obrazovky staticky zobrazují vždy jen příslušnou část sdělení, respektive obrazu, který díky jízdě vlakové soupravy za určité rychlosti a setrvačnosti lidského oka vytváří dojem plynulého obrazu nebo videa. 

Zobrazovací systém tvoří 386 LED panelů rovnoměrně sestavených v řadě dlouhé 200 metrů. Minimální rychlost projíždějící vlakové soupravy musí být 60 km/h, aby došlo k vytvoření plynulého obrazu. Řídicí jednotka zobrazovacího systému a sensory měřící rychlost projíždějícího vlaku vždy vyhodnotí, jestli je dostatečná. 

Pokud by byla nižší než 60 km/h, animace se nespustí. Důraz byl také kladen na bezpečnost a zamezení jakéhokoliv rozptylu strojvedoucích. Obsah je vždy zobrazován s určitým zpožděním, které zaručuje, že se jednotka spustí vždy až u prvního okna v prostoru pro cestující. Toto zpoždění je závislé na rychlosti vozů metra a zajišťuje jej řídící jednotka a sensory měřící rychlost. 

„Zelenou tento projekt dostal za předpokladu splnění mnoha podmínek. Za žádných okolností nesmí negativně ovlivňovat provoz metra, interferovat se stávajícími technologickými zařízeními a komunikačními systémy, musí splňovat všechny bezpečnostní a protipožární normy požadované pro instalaci v metru, což nájemce splnil během přípravy a testování. Speciální důraz jsme dávali na to, aby systém neovlivňoval strojvedoucí,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski. Zobrazovací zařízení bude podle něj možné využívat například pro informování cestujících o provozu, akcích nebo produktech DPP. 

První sdělení začne nový reklamně-informační systém promítat v průběhu tohoto týdne. Jedním z nich bude tento pátek, na státní svátek, vizuální připomínka událostí ze 17. listopadu 1989 ve spolupráci s Pamětí národa. Od 1. prosince se pak začnou zobrazovat první reklamní kampaně. 

Nový reklamně-informační systém je nainstalován zatím pouze na lince A v tunelu mezi stanicemi Dejvická a Bořislavka. Celkem je v pražském metru vytipováno 36 tunelů, které splňují technické parametry pro další instalace. Je nicméně na nájemci, jestli je všechny využije nebo ne. 

V průběhu příštího roku by se nový zobrazovací systém mohl objevit v tunelech na lince A v úsecích Náměstí Míru – Můstek, na lince B pak v úsecích Smíchovské nádraží – Národní třída a Náměstí Republiky – Invalidovna. 

Instalace systému v jednom tunelu trvá zhruba dva měsíce a probíhá pouze během noční provozní výluky. Smlouva na pronájem ploch ve vybraných tunelech mezi DPP a EUDI platí do roku 2030 s možností prodloužení o pět let. 

Samotnému testování v metru předcházela tříletá přípravná fáze, ve které musel nájemce úspěšně absolvovat desítky testů a měření, doložit splnění všech bezpečnostních a protipožárních certifikací i norem, vyžadovaných pro zařízení instalované a provozované v metru.


Autor: Jan Puci

Kvůli výstavbě lávky byl omezen provoz v Opatovské ulici

Včera v 17:53

O tomto víkendu došlo kvůli montáži tělesa lávky spojující objekt bývalého KD Opatov s EUC klinikou k výraznému omezení provozu v Opatovské ulici. Praha 11 o tom informovala na sociálních sítích.

Mimořádné otevření pracoviště evidence vozidel taxislužby

6. prosince 2024 v 07:54

Magistrát reaguje na zvýšenou poptávku služeb pracoviště evidence vozidel taxislužby a otevře toto pracoviště ve Škodově paláci mimořádně o víkendu 7. a 8. prosince.

České dráhy startují Mikulášské jízdy

29. listopadu 2024 v 06:22

Mikulášské jízdy jsou po roce opět tady. Na řadě míst v republice vyjedou už o prvním prosincovém víkendu mikulášské vlaky Českých drah a jejich partnerů. Cestující se jimi svezou v Praze a jejím okolí, na Letohradsku, Choceňsku, na Moravě pak zavezou zájemce do skanzenu ve Strážnici. Ve všech...

Další články
Nahoru