Dnes Úterý - jasno 3°C
Zítra Středa - oblacno 2°C
Úterý 18. 1. 2022
Svátek má Vladislav
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
V pražské MHD vyrazí do provozu prototyp autobusu s novým šedo-červeným designem
Autobus v novém designu na Mánesově mostě. Ve skutečnosti vede linka číslo 176 přes Jiráskův most. Foto: MHMP

V pražské MHD vyrazí do provozu prototyp autobusu s novým šedo-červeným designem

V Praze vyjede ve čtvrtek 17. září první autobus v nové vizuální šedo-červené podobě. Vůz bude nasazen na linku 176 z Karlova náměstí na Strahov. Cestující se s ním setkají také na lince 143 z Dejvické ulice na Vítězné náměstí. Po schválení kompletního designového manuálu bude pražský dopravní podnik (DPP) objednávat nové autobusy výhradně v této podobě. Novou podobu vozů MHD schválili pražští radní letos v srpnu.

Magistrát společně s organizací Ropid a DPP představily prototyp autobusu v nové barevné kombinaci dle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12.

Vítězem soutěže na novou jednotnou vizuální identitu Pražské integrované dopravy se stalo studio superlative.works se svým návrhem kombinace červené a světle šedé barvy poskládané na vozidlech do vertikálních pruhů. Na designu prototypu úzce spolupracovali designéři studia s techniky z DPP.

Součástí soutěže bylo kromě jednotného vzhledu také nové logo systému PID. Nyní vzniká podrobný grafický manuál, po jeho schválení radními budou podle manuálu postupně dodávána nově pořizovaná vozidla PID v novém designu.

Manuál bude hotov do konce letošního roku. Popisovat bude 76 typů vozidel PID. V dokumentu bude uvedeno například to, kde má být logo PID nebo kde budou orientační piktogramy. Po schválení vedením města se stane standardem a tyto podoby budou lidé v pražských ulicích i ve Středočeském kraji potkávat.

„Cílem projektu nové vizuální identity PIDu je sjednotit podobu dopravních prostředků v celém společném dopravním systému Prahy a Středočeského kraje, posílit viditelnost značky PID a prezentovat integrovanou dopravu jako moderní systém veřejné dopravy, kde lze na jednu jízdenku využít jakýkoli dopravní prostředek i jakéhokoli dopravce,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr. 

Oproti dřívějším podobám má vůz podle Scheinherra méně barev, takže je na něm méně dílů nalakovaných v odlišných barvách. „A je jich i dokonce menší počet," řekl. Nový design tak nebude při údržbě stát víc peněz než u starých vozů.

„Na prototypu autobusu SOR jsme si chtěli vyzkoušet nejen, jak vypadají v praxi vybrané odstíny barev, ale také jak budou viditelné detaily až do úrovně jednotlivých piktogramů. Samozřejmě nás také velmi zajímá, jak bude na nový vzhled vozidel reagovat veřejnost,“ uvedl ředitel Ropidu Petr Tomčík.

„Až bude Radou hlavního města Prahy schválen finální grafický manuál nové jednotné vizuální identity PIDu, začneme podle něj soutěžit a objednávat nová vozidla pro DPP. Předpokládáme, že první z nich v novém designu by v DPP měla jezdit v průběhu příštího roku. Nová vizuální identita PIDu se bude objevovat na vozidlech DPP postupně, v závislosti na přirozené obnově vozového parku, tempem zhruba sto autobusů za rok. Vzhledem k velikosti autobusové flotily podniku obměna potrvá zhruba deset let,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Nové grafické řešení se netýká tradiční ikonické tramvaje T3 a některých dalších typů vozidel, u nichž se v dohledné době neočekává nutnost přelakování (například tramvaje typu 15T nebo metro typu M1). 

Změnu podoby vozů v uplynulých týdnech kritizovala například opozice nebo koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). Podle kritiků jde o plýtvání penězi. Scheinherr kritiku opakovaně odmítl, město podle něj nový design nebude stát žádné peníze navíc.


Autor: red

Rekonstrukce křižovatky na náměstí Osvoboditelů

Včera ve 14:31

Od 20. ledna začne další etapa prací na rekonstrukci křižovatky na náměstí Osvoboditelů v Radotíně.

Portlík: Praha 9 je pro rozvoj trolejbusových linek

11. ledna 2022 v 18:20

Pražský dopravní podnik včera v Letňanech zahájil výstavbu infrastruktury pro první regulérní trolejbusovou linku od roku 1954. Stavební práce na elektrifikaci autobusové linky 140 Palmovka – Miškovice potrvají 10 měsíců, uvedení linky 58 do zkušebního provozu se předpokládá v průběhu letošního...

Oprava opěrné zdi v Komořanské pokračuje

7. ledna 2022 v 07:16

Technická správa komunikací (TSK) naváže na již provedené práce v minulém roce podél Komořanské a začne od pondělí 10. ledna s druhou a třetí etapou stavby. 

Další články
Nahoru