Dnes Pátek - jasno 0°C
Zítra Sobota - jasno -3°C
Pátek 5. 3. 2021
Svátek má Kazimír
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
V pražské MHD vyrazí do provozu prototyp autobusu s novým šedo-červeným designem
Autobus v novém designu na Mánesově mostě. Ve skutečnosti vede linka číslo 176 přes Jiráskův most. Foto: MHMP

V pražské MHD vyrazí do provozu prototyp autobusu s novým šedo-červeným designem

V Praze vyjede ve čtvrtek 17. září první autobus v nové vizuální šedo-červené podobě. Vůz bude nasazen na linku 176 z Karlova náměstí na Strahov. Cestující se s ním setkají také na lince 143 z Dejvické ulice na Vítězné náměstí. Po schválení kompletního designového manuálu bude pražský dopravní podnik (DPP) objednávat nové autobusy výhradně v této podobě. Novou podobu vozů MHD schválili pražští radní letos v srpnu.

Magistrát společně s organizací Ropid a DPP představily prototyp autobusu v nové barevné kombinaci dle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12.

Vítězem soutěže na novou jednotnou vizuální identitu Pražské integrované dopravy se stalo studio superlative.works se svým návrhem kombinace červené a světle šedé barvy poskládané na vozidlech do vertikálních pruhů. Na designu prototypu úzce spolupracovali designéři studia s techniky z DPP.

Součástí soutěže bylo kromě jednotného vzhledu také nové logo systému PID. Nyní vzniká podrobný grafický manuál, po jeho schválení radními budou podle manuálu postupně dodávána nově pořizovaná vozidla PID v novém designu.

Manuál bude hotov do konce letošního roku. Popisovat bude 76 typů vozidel PID. V dokumentu bude uvedeno například to, kde má být logo PID nebo kde budou orientační piktogramy. Po schválení vedením města se stane standardem a tyto podoby budou lidé v pražských ulicích i ve Středočeském kraji potkávat.

„Cílem projektu nové vizuální identity PIDu je sjednotit podobu dopravních prostředků v celém společném dopravním systému Prahy a Středočeského kraje, posílit viditelnost značky PID a prezentovat integrovanou dopravu jako moderní systém veřejné dopravy, kde lze na jednu jízdenku využít jakýkoli dopravní prostředek i jakéhokoli dopravce,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr. 

Oproti dřívějším podobám má vůz podle Scheinherra méně barev, takže je na něm méně dílů nalakovaných v odlišných barvách. „A je jich i dokonce menší počet," řekl. Nový design tak nebude při údržbě stát víc peněz než u starých vozů.

„Na prototypu autobusu SOR jsme si chtěli vyzkoušet nejen, jak vypadají v praxi vybrané odstíny barev, ale také jak budou viditelné detaily až do úrovně jednotlivých piktogramů. Samozřejmě nás také velmi zajímá, jak bude na nový vzhled vozidel reagovat veřejnost,“ uvedl ředitel Ropidu Petr Tomčík.

„Až bude Radou hlavního města Prahy schválen finální grafický manuál nové jednotné vizuální identity PIDu, začneme podle něj soutěžit a objednávat nová vozidla pro DPP. Předpokládáme, že první z nich v novém designu by v DPP měla jezdit v průběhu příštího roku. Nová vizuální identita PIDu se bude objevovat na vozidlech DPP postupně, v závislosti na přirozené obnově vozového parku, tempem zhruba sto autobusů za rok. Vzhledem k velikosti autobusové flotily podniku obměna potrvá zhruba deset let,“ uvedl generální ředitel DPP Petr Witowski.

Nové grafické řešení se netýká tradiční ikonické tramvaje T3 a některých dalších typů vozidel, u nichž se v dohledné době neočekává nutnost přelakování (například tramvaje typu 15T nebo metro typu M1). 

Změnu podoby vozů v uplynulých týdnech kritizovala například opozice nebo koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). Podle kritiků jde o plýtvání penězi. Scheinherr kritiku opakovaně odmítl, město podle něj nový design nebude stát žádné peníze navíc.


Rekonstrukce mostu v Horoměřické ulici

Dnes v 19:01

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 15. března 2021 kompletní přestavbu mostního objektu S071 v ulici Horoměřická. Práce by měly být hotové do konce listopadu 2021. 

Začíná další část rekonstrukce Jabloňové ulice

Včera ve 12:30

Technická správa komunikací začne po zimní přestávce pracovat na další části rekonstrukce Jabloňové ulice, v úseku V Korytech – Topolová na území Prahy 10.

Uzavření cyklotrasy podél Strakonické

Včera ve 12:24

V období od 8. března do 31. prosince 2021 se uskuteční několik dlouhodobých uzavírek frekventované cyklotrasy EuroVelo 4/A1 v Praze v úseku ulice Dostihová – Barrandovský most z důvodu stavebních prací při rozšiřování komunikace Strakonická. 

Po zimní přestávce pokračují práce v Türkově ulici

3. března 2021 ve 12:30

Technická správa komunikací (TSK) začne od 15. března 2021 se stavebními pracemi na mostním objektu X699 v ulici Türkova. Práce by měly skončit 31. května 2021.

V úseku Flora – Náměstí Míru nepojedou tramvaje

2. března 2021 v 15:37

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází od pátku 5. března od 20 hodin do neděle 7. března přibližně do 22:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Flora – Náměstí Míru.

Křižovatku ulic Karlická x Pod Klapicí čeká rekonstrukce

2. března 2021 v 11:14

Technická správa komunikací začne v pondělí 8. března v okolí Karlické ulice s přípravnými pracemi pro stavbu a její objízdnou trasu v Radotíně. Hlavní práce na stavbě začínají od 15. března a skončit by měly začátkem srpna 2022.

Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický budou uzavřeny

1. března 2021 ve 13:01

Z důvodu údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunel uzavřen od středy 3. března od 23 hodin do čtvrtka 4. března do 5 hodin.

Křižovatka Suchdolské a Kamýcké je v provozu

1. března 2021 v 11:48

Od pondělí 1. března je křižovatka Suchdolské a Kamýcké ulice opět v obousměrném provozu. Do Suchdolské se vrátily i autobusy linky 147 ve směru do centra.

Další články
Nahoru