
V pražské MHD vyrazí do provozu prototyp autobusu s novým šedo-červeným designem
16. září 2020 14:25
Magistrát společně s organizací Ropid a DPP představily prototyp autobusu v nové barevné kombinaci dle výsledků soutěže na novou vizuální identitu systému Pražské integrované dopravy (PID). Pro vyzkoušení přesných barevných odstínů i detailů polepů byl zvolen nejtypičtější zástupce nízkopodlažních autobusů v Praze – typ SOR NB12.
Vítězem soutěže na novou jednotnou vizuální identitu Pražské integrované dopravy se stalo studio superlative.works se svým návrhem kombinace červené a světle šedé barvy poskládané na vozidlech do vertikálních pruhů. Na designu prototypu úzce spolupracovali designéři studia s techniky z DPP.
Součástí soutěže bylo kromě jednotného vzhledu také nové logo systému PID. Nyní vzniká podrobný grafický manuál, po jeho schválení radními budou podle manuálu postupně dodávána nově pořizovaná vozidla PID v novém designu.

„Cílem projektu nové vizuální identity PIDu je sjednotit podobu dopravních prostředků v celém společném dopravním systému Prahy a Středočeského kraje, posílit viditelnost značky PID a prezentovat integrovanou dopravu jako moderní systém veřejné dopravy, kde lze na jednu jízdenku využít jakýkoli dopravní prostředek i jakéhokoli dopravce,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr.
Oproti dřívějším podobám má vůz podle Scheinherra méně barev, takže je na něm méně dílů nalakovaných v odlišných barvách. „A je jich i dokonce menší počet," řekl. Nový design tak nebude při údržbě stát víc peněz než u starých vozů.
„Na prototypu autobusu SOR jsme si chtěli vyzkoušet nejen, jak vypadají v praxi vybrané odstíny barev, ale také jak budou viditelné detaily až do úrovně jednotlivých piktogramů. Samozřejmě nás také velmi zajímá, jak bude na nový vzhled vozidel reagovat veřejnost,“ uvedl ředitel Ropidu Petr Tomčík.

Nové grafické řešení se netýká tradiční ikonické tramvaje T3 a některých dalších typů vozidel, u nichž se v dohledné době neočekává nutnost přelakování (například tramvaje typu 15T nebo metro typu M1).
Změnu podoby vozů v uplynulých týdnech kritizovala například opozice nebo koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). Podle kritiků jde o plýtvání penězi. Scheinherr kritiku opakovaně odmítl, město podle něj nový design nebude stát žádné peníze navíc.