
V pražské MHD probíhá testovací provoz hybridních autobusů, cestující vozí na pěti linkách
1. září 2019 07:08
Hybridní řešení i v tomto případě znamená kombinaci pohonu pomocí spalovacího motoru a trakčního elektromotoru v sériovém zapojení s úložištěm elektrické energie ve formě ultrakondenzátorů.
Dosavadní testy hybridních autobusů, které má DPP k dispozici, potvrzují úspory ve spotřebě nafty a tím i snížení emisí. Technologické řešení ukládání elektrické energie se u každého výrobce liší, navíc podmínky v Praze nelze úplně srovnávat s jinými evropskými metropolemi.
Proto DPP oslovil další výrobce s cílem otestovat jejich řešení hybridních vozidel v reálném provozu v Praze. Nákup hybridních autobusů se jeví jako vhodné dočasné řešení při přechodu k plně bezemisním vozidlům. Podmínkou zavedení vozidel na čistě alternativní pohon je ale vybudování nabíjecí a plnící infrastruktury v Praze, což je však časově poměrně náročné.
Hybridní vozidla budování dodatečné infrastruktury nevyžadují. Proto mohou do doby, než se podaří zrealizovat některý z projektů bezemisních autobusů zajišťovat požadované výkony s nižším dopadem na životní prostředí než naftová vozidla.
Naftové autobusy, které DPP v současnosti pořizuje, splňují nejpřísnější emisní normu Euro VI. Jejich emise jsou na obdobné úrovni jako u CNG vozidel. Autobusy s emisními třídami Euro V a Euro VI tvoří 76 procent flotily autobusů v pražské MHD, přičemž tento podíl se díky průběžné obnově neustále zvyšuje.
Iveco Urbanway Hybrid 12 m je plně nízkopodlažní třídveřový autobus dlouhý 12 metrů a v dané verzi pojme 86 cestujících.
DPP testovaný autobus Iveco spolu s hybridním autobusem Solaris nasazuje z garáže Hostivař na vybrané spoje zejména následujících linek:
- 133 (Florenc – Sídliště Malešice)
- 165 (Sídliště Zbraslav – Háje)
- 175 (Florenc – Háje)
- 207 (Staroměstská – Ohrada)
- 213 (Želivského – Nádraží Uhříněves)