
V pražské MHD bude zkušebně jezdit vodíkový autobus
23. listopadu 2022 13:35
Praha bude prvním městem, ve kterém se tohle vozidlo objeví v pravidelném provozu. Jeho testování potrvá dva roky s možností prodloužení na celkem čtyři roky.
Vodíkový autobus Škoda H’City je nízkopodlažní, lokálně bezemisní vozidlo kategorie Standard (délka 12 metrů) s celovozovou klimatizací vybaveno PEM palivovými články, ve kterých je vzájemnou reakcí vodíku s kyslíkem ze vzduchu vyráběna elektrická energie pro trakční pohon.
Do vzduchu se uvolňuje vodní pára jako vedlejší produkt chemické reakce. Vodíkové nádrže autobusu dokážou být naplněny za zhruba 10 minut, což je výrazně kratší doba, než trvá nabíjení současných běžných bateriových elektrobusů.
Projekt dlouhodobého testování vodíkového autobusu v Praze včetně jeho financování schválilo vedení Prahy letos v únoru. Náklady spojené s pronájmem a údržbou vodíkového autobusu činí 54 korun bez DPH za jeden ujetý kilometr. V ceně je kompletní servis a údržba vozidla, jakož i zaškolení řidičů DPP.
Druhou část nákladů bude činit nákup a plnění vodíku. Při odhadované spotřebě 10 kilogramů vodíku na 100 kilometrů a předpokládané ceně vodíku zhruba 300 korun za kilogram vodíku, DPP předpokládá při ročním proběhu 40 až 50 tisíc kilometrů celkové vícenáklady na testování vozidla na úrovni kolem dvou milionů korun ročně ve srovnání s naftovým autobusem.„Vodíková technologie umožňuje velice pohodlný, plynulý provoz bez vibraci, který je maximálně tichý. Autobus sám o sobě neprodukuje žádné emise. Po otestovaní budeme mít potřebné zkušenosti z provozu i včetně finanční náročnosti, abychom se rozhodli, zda se městu vyplatí rozšířit vozový park o jednotky či desítky vodíkových autobusů,“ řekl Scheinherr.
„Pokud bychom vodíkové autobusy v budoucnu nakupovali, jejich domovem by pravděpodobně byly naše garáže na Kačerově a v Hostivaře, kde by podle velikosti vozového parku mohla vzniknout i vlastní plnící stanice na vodík,“ řekl vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP Jan Barchánek.
„Autobus H'CITY je nástupcem prvního modelu vodíkové autobusu Škoda TriHyBus představeného v roce 2009, oproti původnímu ale nabízí řadu inovací. Vodíkový pohon přináší výhody elektrobusu, ale eliminuje nutnost dobíjet ze zásuvky, což přináší flexibilitu klasických spalovacích motorů,“ řekl Petr Novotný, President Components & Bus Mobility ve Škoda Group.V Praze jezdí vedle naftových vozů i elektrobusy, první vůz Škoda E'City 36 BB vyjel letos v lednu ze zastávky Želivského na lince 213. A do ulic hlavního města se po pěti dekádách vrací i trolejbusy, od 15. října je ve zkušebním provozu nová trať z Letňan do Čakovic.
Zástupci Prahy již dříve uvedli, že do roku 2030 by mělo být alespoň 75 procent vozového parku autobusů DPP nahrazeno bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy.