Dnes Úterý - jasno 28°C
Zítra Středa - polojasno 29°C
Středa 26. 6. 2024
Svátek má Adriana
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
V pražské MHD bude zkušebně jezdit vodíkový autobus
Vodíkový autobus byl představen na letňanském veletrhu. Foto: Škoda Group

V pražské MHD bude zkušebně jezdit vodíkový autobus

Praha bude minimálně dva roky testovat provoz vodíkového autobusu. Novinku H’CITY 12 bude mít Pražský dopravní podnik (DPP) pronajatý od výrobce Škoda Group s dvouletou opcí a jezdit bude od prvního čtvrtletí příštího roku na lince číslo 170 z Jižního Města na Barrandov. Metropole počítá s náklady kolem dvou milionů korun, sdělil ČTK při představení vozu na 11. ročníku veletrhu autobusové dopravy CzechBus na letňanském výstavišti končící primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Praha bude prvním městem, ve kterém se tohle vozidlo objeví v pravidelném provozu. Jeho testování potrvá dva roky s možností prodloužení na celkem čtyři roky.

Vodíkový autobus Škoda H’City je nízkopodlažní, lokálně bezemisní vozidlo kategorie Standard (délka 12 metrů) s celovozovou klimatizací vybaveno PEM palivovými články, ve kterých je vzájemnou reakcí vodíku s kyslíkem ze vzduchu vyráběna elektrická energie pro trakční pohon.

Do vzduchu se uvolňuje vodní pára jako vedlejší produkt chemické reakce. Vodíkové nádrže autobusu dokážou být naplněny za zhruba 10 minut, což je výrazně kratší doba, než trvá nabíjení současných běžných bateriových elektrobusů.

Projekt dlouhodobého testování vodíkového autobusu v Praze včetně jeho financování schválilo vedení Prahy letos v únoru. Náklady spojené s pronájmem a údržbou vodíkového autobusu činí 54 korun bez DPH za jeden ujetý kilometr. V ceně je kompletní servis a údržba vozidla, jakož i zaškolení řidičů DPP.

Druhou část nákladů bude činit nákup a plnění vodíku. Při odhadované spotřebě 10 kilogramů vodíku na 100 kilometrů a předpokládané ceně vodíku zhruba 300 korun za kilogram vodíku, DPP předpokládá při ročním proběhu 40 až 50 tisíc kilometrů celkové vícenáklady na testování vozidla na úrovni kolem dvou milionů korun ročně ve srovnání s naftovým autobusem.

„Vodíková technologie umožňuje velice pohodlný, plynulý provoz bez vibraci, který je maximálně tichý. Autobus sám o sobě neprodukuje žádné emise. Po otestovaní budeme mít potřebné zkušenosti z provozu i včetně finanční náročnosti, abychom se rozhodli, zda se městu vyplatí rozšířit vozový park o jednotky či desítky vodíkových autobusů,“ řekl Scheinherr. 

„Pokud bychom vodíkové autobusy v budoucnu nakupovali, jejich domovem by pravděpodobně byly naše garáže na Kačerově a v Hostivaře, kde by podle velikosti vozového parku mohla vzniknout i vlastní plnící stanice na vodík,“ řekl vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP Jan Barchánek.

„Autobus H'CITY je nástupcem prvního modelu vodíkové autobusu Škoda TriHyBus představeného v roce 2009, oproti původnímu ale nabízí řadu inovací. Vodíkový pohon přináší výhody elektrobusu, ale eliminuje nutnost dobíjet ze zásuvky, což přináší flexibilitu klasických spalovacích motorů,“ řekl Petr Novotný, President Components & Bus Mobility ve Škoda Group.

V Praze jezdí vedle naftových vozů i elektrobusy, první vůz Škoda E'City 36 BB vyjel letos v lednu ze zastávky Želivského na lince 213. A do ulic hlavního města se po pěti dekádách vrací i trolejbusy, od 15. října je ve zkušebním provozu nová trať z Letňan do Čakovic.

Zástupci Prahy již dříve uvedli, že do roku 2030 by mělo být alespoň 75 procent vozového parku autobusů DPP nahrazeno bezemisními elektrobusy, bateriovými trolejbusy a nízkoemisními autobusy.


Autor: puc

TSK dokončí rekonstrukci části Průmyslové

24. června 2024 v 08:14

Technická správa komunikací (TSK) se již v pondělí 24. června vrací na Průmyslovou ulici. Během letních prázdnin zde bude pokračovat v její celkové rekonstrukci. Tentokrát v opačném směru, než tomu bylo v předcházejícím roce. Opraví se úsek mezi ulicemi Tiskařská a U Stavoservisu ve směru na...

Praha 6 požaduje bezbariérový přístup do stanice metra Hradčanská

23. června 2024 ve 12:47

Dopravní podnik plánuje velkou modernizaci stanice metra Hradčanská na lince A. Začít by měla na přelomu let 2025 a 2026 a potrvá minimálně deset měsíců. Praha 6 požaduje, aby stanice v rámci rekonstrukce získala bezbariérový přístup.

Bubenečská ulice je průjezdná již v obou směrech

23. června 2024 v 08:14

TSK v polovině června dokončila rekonstrukci vozovek v Bubenečské ulici a přípravu komunikace pro vznik zastávek autobusu.

K Ladronce vede lepší cesta

21. června 2024 ve 12:49

Od usedlosti Ladronka k nedávno realizovanému přejezdu pro cyklisty přes Podbělohorskou do ulice Nad Motolskou nemocnicí už dojedou všichni inlinisté a cyklisté po nové cestě.

Praha 14: Průmyslová ulice se bude opravovat

16. června 2024 v 17:05

V termínu od 24. června do 31. srpna se bude opravovat Průmyslová ulice v úseku od ulice U Technoplynu až k Zamenhofově. V termínu od 29. června do 31. srpna bude uzavřen celý jízdní pás ve zmíněném úseku ve směru z Hloubětína do Hostivaře.

Praha 4: Oprava vodovodu omezí dopravu v ulici Zálesí

16. června 2024 v 10:19

Na několik etap je rozložena oprava vodovodního řadu v ulici Zálesí na úrovni křižovatky s ulicí Sulická a dál až k ulici Nad Lesním divadlem. V současné době probíhají přípravné práce, které zatím dopravu příliš neomezily.

Další články
Nahoru