Dnes Sobota - jasno 17°C
Zítra Neděle - skorojasno 18°C
Sobota 7. 9. 2024
Svátek má Regína
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
V Praze začal zkušební provoz největšího trolejbusu v Česku s cestujícími
Nový trolejbus už vozí cestující. Foto: Petr Hejna / DPP

V Praze začal zkušební provoz největšího trolejbusu v Česku s cestujícími

Cestující v pražské MHD se mohou od čtvrtečního odpoledne svézt velkokapacitním tříčlánkovým trolejbusem Škoda Solaris 24. Zatím jezdí ve zkušebním provozu mezi Palmovkou a Letňany, kde musí najezdit povinných 15 000 kilometrů s cestujícími, poté může být nasazen do běžného provozu. Informoval o tom vedoucí provozu autobusů dopravního podniku (DPP) Jan Barchánek. Trolejbus v budoucnu pojede po trase dnešní vytížené autobusové linky 119 z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. Na trasu se vydá v prvním čtvrtletí příštího roku.

DPP se Škodou Electric ze skupiny Škoda Group ve čtvrtek zahájil zkušební provoz největšího trolejbusu v ČR Škoda – Solaris 24m s cestujícími. Jedná se o další fázi homologace tohoto vozidla pro provoz v Česku, v rámci které musí najezdit 15 tisíc kilometrů s cestujícími. Velkokapacitní tříčlánkový bateriový trolejbus bude během zkušebního provozu jezdit jako vložený spoj na lince číslo 58 v úseku Palmovka – Trutnovská.

DPP bude tříčlánkový trolejbus nasazovat na od ranního výjezdu do skončení denního provozu s cílem najezdit maximální počet kilometrů požadovaných v rámci procesu homologace vozidla. V průměru se bude jednat o zhruba 340 kilometrů denně. Pokud by nájezd povinných kilometrů byl pouze na jediném vozidle, trvala by tato fáze minimálně 45 dnů. Proto v průběhu ledna DPP nasadí do zkušebního provozu s cestujícími na lince 58 i druhý trolejbus Škoda – Solaris 24m, přičemž nájezdy obou vozidel se budou sčítat.

První fázi zkušebního provozu trolejbusu bez cestujících DPP se Škoda Electric zahájil 30. listopadu 2023. Během ní vozidlo bez zátěže i se zátěží najezdilo na trolejbusové trati v úseku Palmovka – Trutnovská 5950 povinných kilometrů.

„Tříčlánkový trolejbus budeme nasazovat na linku číslo 58 jako vložené pořadí 11, a to i během vánočních svátků. Vzhledem k tomu, že se jedná o zkušební jízdy, nejsou to garantovaná pořadí. V případě závady na vozidle nebudeme místo něj vypravovat náhradní spoj v podobě naftového kloubového autobusu,“ uvedl Jan Barchánek.

„V rámci této fáze homologace budeme jezdit na lince číslo 58 jen v úseku Palmovka – Trutnovská, tj. po kruhový objezd u obchodního centra Globus v Čakovicích, protože v navazujícím úseku do centra Čakovic dochází ve špičkách k dopravním zácpám a naší společnou prioritou i s výrobcem je najezdit povinné kilometry co nejdříve,“ dodal.

Velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy budou po skončení zkušebních doby jezdit na trolejbusové lince číslo 59 z Nádraží Veleslavín na Letiště Praha. Nahradí kloubové naftové autobusy na lince číslo 119, která se změní na trolejbusovou číslo 59. DPP v současnosti finišuje se stavbou infrastruktury na trolejbusové trati na Letiště Václava Havla Praha, její dokončení předpokládá v průběhu února 2024.

Převzetí všech 20 trolejbusů od výrobce DPP očekává postupně do konce února 2024. Zprovoznění trolejbusové trati Nádraží Veleslavín – Letiště Praha a zahájení pravidelného provozu největších trolejbusů v ČR na ní DPP předpokládá v první polovině března 2024. Díky tomu se zvýší přepravní kapacita v srovnání se stávajícím stavem zhruba o třetinu a provoz linky bude nově plně bezemisní. 

Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky.

Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972. Loni v prosinci byla po desetiletích vybudována trolejbusová trať z Palmovky do Miškovic. DPP chystá rovněž elektrifikaci dalších autobusových linek, uvedla ČTK.


Autor: Jan Puci

Požár auta ve Strahovském tunelu zkomplikoval dopravu v metropoli

4. září 2024 ve 13:25

Dopravu v Praze v úterý ráno a dopoledne zkomplikoval požár osobního automobilu ve Strahovském tunelu. Ve směru od Patočkovy ulice na Troju byl tunel před devátou hodinou asi na 90 minut uzavřený. Z bezpečnostních důvodů byl dočasně neprůjezdný i druhý směr. Tunel oheň nepoškodil, řidič je...

Posílení školních linek v Praze 5

2. září 2024 v 09:59

Se začátkem školního roku začne jezdit autobusová linka č. 297 z Farkáně do zastávky Sídliště Jinonice. Nový ranní spoj má po dobu probíhající rekonstrukce Peroutkovy ulice pomoci s dopravou žáků do Tyršovy ZŠ a MŠ nebo do Waldorfské ZŠ.

Prahou projelo 800 motorkářů při All American Festu

31. srpna 2024 ve 13:07

Do spanilé jízdy Prahou při festivalu All American Fest se v sobotu zapojilo zhruba 800 motorkářů především na motocyklech Harley Davidson, lidé ale mohli vidět i vespy a další skútry. Řadit se motorkáři začali už v ranních hodinách před pražským Výstavištěm. Cílem jízdy i celého festivalu bylo...

Do ZŠ Nedvědovo náměstí jiným vstupem

31. srpna 2024 v 07:43

V souvislosti s revitalizací Nedvědova náměstí v Praze 4 upozorňuje radnice společně s vedením Základní školy rodiče a žáky o dočasné změně přístupu do velké školní budovy. Po dobu revitalizace bude vstup pro žáky ze zadní strany, zahrádkou směrem od malé...

Praha 6: Do školy bezpečně a samostatně

30. srpna 2024 v 07:59

V Praze 6 začne se začátkem školního roku jezdit již třetí školní linka, s číslem 280. Docházku do školy a ze školy usnadní hlavně dětem z Dědiny, které navštěvují ZŠ T. G. Masaryka.

Podjezd v Údolní je zprovozněn

30. srpna 2024 v 07:53

Podjezd po železniční tratí v Údolní ulici v Praze 4 je opět zprovozněn. Opravy se protáhly kvůli neočekávanému umístění inženýrských sítí, které si vyžádaly projekční úpravy a následná schválení.

Další články
Nahoru