V Praze začal zkušební provoz největšího trolejbusu v Česku s cestujícími
22. prosince 2023 11:13
DPP se Škodou Electric ze skupiny Škoda Group ve čtvrtek zahájil zkušební provoz největšího trolejbusu v ČR Škoda – Solaris 24m s cestujícími. Jedná se o další fázi homologace tohoto vozidla pro provoz v Česku, v rámci které musí najezdit 15 tisíc kilometrů s cestujícími. Velkokapacitní tříčlánkový bateriový trolejbus bude během zkušebního provozu jezdit jako vložený spoj na lince číslo 58 v úseku Palmovka – Trutnovská.
DPP bude tříčlánkový trolejbus nasazovat na od ranního výjezdu do skončení denního provozu s cílem najezdit maximální počet kilometrů požadovaných v rámci procesu homologace vozidla. V průměru se bude jednat o zhruba 340 kilometrů denně. Pokud by nájezd povinných kilometrů byl pouze na jediném vozidle, trvala by tato fáze minimálně 45 dnů. Proto v průběhu ledna DPP nasadí do zkušebního provozu s cestujícími na lince 58 i druhý trolejbus Škoda – Solaris 24m, přičemž nájezdy obou vozidel se budou sčítat.
První fázi zkušebního provozu trolejbusu bez cestujících DPP se Škoda Electric zahájil 30. listopadu 2023. Během ní vozidlo bez zátěže i se zátěží najezdilo na trolejbusové trati v úseku Palmovka – Trutnovská 5950 povinných kilometrů.„Tříčlánkový trolejbus budeme nasazovat na linku číslo 58 jako vložené pořadí 11, a to i během vánočních svátků. Vzhledem k tomu, že se jedná o zkušební jízdy, nejsou to garantovaná pořadí. V případě závady na vozidle nebudeme místo něj vypravovat náhradní spoj v podobě naftového kloubového autobusu,“ uvedl Jan Barchánek.
„V rámci této fáze homologace budeme jezdit na lince číslo 58 jen v úseku Palmovka – Trutnovská, tj. po kruhový objezd u obchodního centra Globus v Čakovicích, protože v navazujícím úseku do centra Čakovic dochází ve špičkách k dopravním zácpám a naší společnou prioritou i s výrobcem je najezdit povinné kilometry co nejdříve,“ dodal.
Velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy budou po skončení zkušebních doby jezdit na trolejbusové lince číslo 59 z Nádraží Veleslavín na Letiště Praha. Nahradí kloubové naftové autobusy na lince číslo 119, která se změní na trolejbusovou číslo 59. DPP v současnosti finišuje se stavbou infrastruktury na trolejbusové trati na Letiště Václava Havla Praha, její dokončení předpokládá v průběhu února 2024.
Převzetí všech 20 trolejbusů od výrobce DPP očekává postupně do konce února 2024. Zprovoznění trolejbusové trati Nádraží Veleslavín – Letiště Praha a zahájení pravidelného provozu největších trolejbusů v ČR na ní DPP předpokládá v první polovině března 2024. Díky tomu se zvýší přepravní kapacita v srovnání se stávajícím stavem zhruba o třetinu a provoz linky bude nově plně bezemisní.Do ulic Prahy trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky.
Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972. Loni v prosinci byla po desetiletích vybudována trolejbusová trať z Palmovky do Miškovic. DPP chystá rovněž elektrifikaci dalších autobusových linek, uvedla ČTK.